لوگو صبا ویزا

ویزای تحصیلی ترکیه : شرایط و هزینه ها(آپدیت 2024)

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای تحصیلی ترکیه برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی جذاب برای دانشجویان ایرانی، کشور ترکیه است. با توجه به هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در ترکیه، دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی که مدارک تحصیلی دریافتی از آن‌ها در سراسر جهان معتبر است، فرصت تجربه زندگی اروپایی، نزدیکی ترکیه به کشور ایران که سفر را برای دانشجویان ما راحت‌تر می‌کند و همچنین نزدیکی فرهنگ دو کشور، اکثر دانشجویان ایرانی ترجیح می‌دهند به این کشور مهاجرت کنند. دانشگاه‌های ترکیه نیز دوره‌های بسیاری را به زبان انگلیسی ارائه نموده‌اند، که این یکی دیگر از دلایل جذب دانشجویان بین المللی به ترکیه است. لازم به ذکر است که دولت و موسسات آموزشی ترکیه برای حمایت از دانشجویان بین المللی نیز بورسیه‌های تحصیلی متنوعی ارائه نموده است.

در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه پرداخته شده است. موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های کاملا تخصصی و خدمات متنوع و یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا فرآیند مهاجرت تحصیلی را برای شما تسهیل بخشد.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی ترکیه چیست؟

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند ابتدا باید ویزای تحصیلی را از کنسولگری جمهوری ترکیه در کشور خود دریافت کنند. از آنجایی که مراحل ویزای تحصیلی ممکن است زمان بر باشد، باید به محض دریافت نامه پذیرش خود برای ویزای تحصیلی  ترکیه اقدام کنید. پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر در ترکیه، می توانید به راحتی برای ویزای تحصیلی در ترکیه به صورت آنلاین درخواست دهید و یک قرار ملاقات شخصی در سفارت ترکیه در کشور خود رزرو کنید. در عرض 10 روز پس از ورود به ترکیه، تمامی دانشجویان خارجی صرف نظر از وضعیت، باید ثبت نام کرده و از اداره مهاجرت استانبول مجوز اقامت (Ikamet) دریافت کنند.

نامه پذیرش دانشگاه : قدم اول برآوردن شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر و دریافت نامه پیشنهاد (Offer Letter) و نامه پذیرش دانشگاه (University Acceptance Letter) است.

جمع آوری مدارک مورد نیاز : پس از آنکه مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا آماده و جمع آوری شد، تمامی این مدارک بایستی بصورت رسمی ترجمه شوند.

هزینه ویزای تحصیلی : قدم نهایی پرداخت هزینه درخواست ویزا است.

ترکیه (1)

هزینه ویزای تحصیلی ترکیه چقدر است؟

دانشجویانی که مایل به تحصیل در هر موسسه آموزش عالی در ترکیه هستند، باید قبل از ورود به این کشور ابتدا “ویزای تحصیلی student visa ” دریافت کنند. نماینده بین المللی جمهوری ترکیه در کشور تابعیت دانشجوی خارجی یا کشور محل اقامت دارای مجوز اقامت، ویزای تحصیلی را صادر می کند. اتباع خارجی که برای ویزای تحصیلی در ترکیه درخواست می کنند باید یک “نامه پذیرش دانشگاه University Admission Letter ” از دانشگاه انتخابی خود به نماینده خارجی ترکیه ارسال کنند. ویزای تحصیلی باید در پاسپورت دانشجو وارد شود و ثبت گردد.

هزینه‌های ویزای تحصیلی شامل هزینه‌های بیمه مسافرتی (مبلغی معادل 30000 لیر ترکیه)، هزینه پردازش درخواست ویزای متقاضی و هزینه گرفتن وقت از سفارت (مبلغی معادل 760 لیر ترکیه)، هزینه‌های مربوط به تمکن مالی (حدود 4000-5000 دلار) کافی برای صدور ویزا می‌گردد.

چگونه برای ویزای تحصیلی ترکیه اپلای کنیم؟

دانشجویان خارجی با ویزای تحصیلی که در یکی از دانشگاه های ترکیه ثبت نام می‌کنند باید برای مقاصد آموزشی برای اقامت اقدام کنند. مدت ویزای تحصیلی که توسط وزارت خارجه جمهوری ترکیه اعطا می شود در کشورهای مختلف متفاوت است. ویزای تحصیلی 30 روزه یا 90 روزه صادر می شود. قبل از پایان این زمان، دانشجوی خارجی باید برای مجوز اقامت برای مقاصد آموزشی به اداره مهاجرت در استان یا منطقه ای که در آن زندگی می کند، درخواست دهد. دانشجویان خارجی می‌توانند برای ویزا به کنسولگری ترکیه و همچنین به صورت آنلاین برای ویزای الکترونیکی (electronic visa) اقدام کنند.

ارسال درخواست ویزای تحصیلی به کنسولگری ترکیه

دانشجویان خارجی باید شخصاً به کنسولگری ترکیه مراجعه کنند. البته مدارک خاصی توسط کنسولگری مورد نیاز است. به هنگام مراجعه به سفارت ترکیه و ثبت درخواست ویزای تحصیلی، مدارک زیر بایستی ارائه گردد :

  • پاسپورت (مدت اعتبار باید حداقل 6 ماه باشد.)
  • فرم درخواست ویزا (باید توسط متقاضی امضا شود.)
  • عکس بیومتریک (در 6 ماه گذشته گرفته شده و باید زمینه سفید داشته باشد.)
  • سندی که وضعیت اقتصادی متقاضی و فرد دعوت کننده را نشان دهد (حقوق، صورت حساب بانکی)
  • رزرو پرواز
  • رزرو هتل یا دعوت نامه (دعوت نامه باید توسط شخص مقیم ترکیه تهیه شود.)
  • یک سند تعهد مبنی بر اینکه متقاضی ویزا به کشورش باز خواهد گشت.
  • بیمه درمانی مسافرتی که اقامت و بازگشت در ترکیه را با حداقل مبلغ 30000 یورو پوشش می‌دهد.

در روز تعیین وقت سفارت، مدارک فوق باید در سفارت ترکیه ارائه شود. توجه داشته باشید که تهیه کامل و دقیق اسناد بسیار مهم است. در صورت مشاهده هرگونه اشتباه، درخواست ویزای شما رد می شود.

زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه چقدر طول می‌کشد؟

پردازش درخواست ویزای شما ممکن است بین 3 تا 15 روز طول بکشد، اما این ممکن است بسته به سفارت یا کنسولگری که در آن درخواست می‌دهید، متفاوت باشد. اگرچه زمان پردازش ویزای تحصیلی ترکیه نسبتاً کوتاه است، اما ارزش آن را دارد که هر چه زودتر اقدام کنید. تأخیرهای پیش‌بینی نشده یا نقص مدارک می‌تواند به این معنا باشد که اگر ویزای خود را تا آخرین لحظه برای درخواست پیگیری نکنید، آن را به موقع دریافت نخواهید کرد.

 

آیا دانشجویان می‌توانند با ویزای تحصیلی ترکیه کار کنند؟

در سال های اخیر ترکیه دانشجویان بین المللی بسیار زیادی را  در کشور پذیرفته است. همچنین موسسات آموزشی این کشور دوره‌های آموزشی متنوعی هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی ارائه نموده‌اند. البته در مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های بیشتری به زبان انگلیسی در دسترس است.

دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند تنها زمانی می‌توانند برای ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنند که موسسه آموزشی در ترکیه آنها را بپذیرد. نامه پذیرش در زمان درخواست ویزا مورد نیاز است. مؤسسه آموزشی می‌تواند یک مدرسه، دانشکده، کالج یا یک دانشگاه باشد.

چند شرط وجود دارد که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی در ترکیه کار کنند. هنگامی که یک دانشجو مجوز اقامت دانشجویی (Student Residence Permit) را دریافت می کند، از نظر قانونی می تواند شروع به کار کند. دانشجویانی که از خارج از کشور می آیند و در یک برنامه کارشناسی یا یک برنامه کاردانی دو ساله ثبت نام کرده‌اند، تنها پس از اتمام سال اول مجاز به کار خواهند بود. آن دسته از دانشجویانی که در مقطع کاردانی دو ساله ثبت نام می‌کنند بیش از 24 ساعت در هفته مجاز به کار نخواهند بود.

دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در صورت درخواست آنلاین فقط حدود 24 ساعت طول می‌کشد. با این حال، زمانی که متقاضیان از طریق کنسولگری یا سفارت درخواست می دهند، حداکثر 90 روز طول می کشد. این سریعترین زمانی است که تمام اسناد و اطلاعات بصورت دقیق پردازش می گردد.

ویزای تحصیلی کشور ترکیه

آیا نمره آیلتس برای ویزای تحصیلی ترکیه لازم است؟

ترکیه قطب احساسات اروپایی و شرقی است که میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان جذب می کند. شهرها از نظر تاریخ و فرهنگ غنی هستند که این کشور را منحصر به فرد برای زندگی می کند. دولت ترکیه بر آموزش با کیفیت که ارزان تر از سایر کشورهای منطقه است و تبدیل ترکیه به یک مرکز آموزشی برای دانشجویان بین المللی تمرکز دارد. دانشجویان جهان ترجیح می دهند در ترکیه تحصیل کنند زیرا این کشور از دانشجویان خارجی خود استقبال و حمایت می کند.

با این حال، مانند تمام موسسات بین المللی در سراسر جهان، برای تحصیل در ترکیه، دانشجو نیاز به یک نمره آیلتس دارد. از آنجایی که تمامی موسسات آموزشی ترکیه از زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی خود استفاده می کنند، مهم است که تمامی دانشجویانی که در دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام می‌کنند، بتوانند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند.

شرکت در آیلتس برای تمامی دانشجویانی که مایل به پذیرش در موسسات ترکیه هستند اجباری است. این آزمون بسیار رایج است و توانایی زبان انگلیسی دانشجو را ارزیابی می کند. برخی از دانشگاه‌ها به نمره آیلتس بالاتر نیاز دارند در حالی که برخی دیگر به نمره پایین‌تری نیاز دارند.

برای مثال دانشگاه یاسار (Yasar University) به آیلتس 5.0 نیاز دارد، در حالی که دانشگاه مال تپه (Maltepe University) حداقل آیلتس 5.5 را درخواست می کند. دانشگاه اوزیگین (Ozyegin University) نیز به آیلتس 5.0 نیاز دارد و دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University) و دانشگاه اقتصاد ازمیر (Izmer University of Economics) به آیلتس 6.0 نیاز دارند.

انواع ویزای تحصیلی ترکیه

یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت انتخاب صحیح نوع ویزای تحصیلی است. در ادامه انواع ویزا‌های تحصیلی معرفی‌ شده‌اند. اما پیشنهاد می کنیم برای اینکه با درخواست ویزای شما موافقت شود و به دلیل عدم انتخاب نوع ویزای صحیح ریجکت نگردد، با مشاوران موسسه مهاجرتی صبا ویزا ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

ویزای کارآموزیInternship Visa
کارآموزی اراسموسInternship ERASMUS
کارآموزی  AISECInternship AISEC
هدف دوره زبان ترکیTurkish Language Course Purpose
با هدف دورهCourse Purpose
با هدف آموزشEducation Purpose
تحصیل در جمهوری ترک قبرس شمالیEducation in Turkish Republic of Northern Cyprus

اجازه اقامت ترکیه چیست؟

اگر مدت اقامت شما در ترکیه بیشتر از مدت معافیت ویزا (visa exemption duration) باشد، باید برای اجازه اقامت (Residence permit) اقدام کنید. دانشجویان باید ظرف 30 روز پس از ورود به کشور ترکیه برای اجازه اقامت اقدام کنند.

ویزای تحقیقاتی ترکیه چیست؟

محققانی که مایل به انجام تحقیقات دانشگاهی در ترکیه هستند باید برای ویزای تحقیقاتی (Research visa) به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشورشان مراجعه کنند. نامه ای از موسسه آموزش عالی در ترکیه یا موزه حامی تحقیق باید همراه با فرم درخواست ارسال شود. برای دریافت این نامه باید پروپوزال تحقیق خود را به وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه ارسال کنید. در صورت تایید پروپوزال ، نامه مربوطه را دریافت خواهید کرد.

شرایط ویزای تحصیلی ترکیه چیست؟

هنگامی که درخواست ویزای تحصیلی خود را ارسال می کنید، باید مدارک زیر را ارائه دهید :

  • پاسپورت شما حداقل 90 روز اعتبار داشته باشد.
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه تکمیل و امضا شده باشد.
  • 2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه منتخب (در این نامه مدت اقامت شما، نوع دوره تحصیلی، زبان دوره تحصیلی و… مشخص می‌گردد)
  • ارائه گواهی بیمه مسافرتی برای کل اقامت شما در ترکیه
  • ارائه گواهی بیمه سلامت
  • ارائه گواهی رزرو بلیط هواپیما ترکیه
  • مدارکی دال بر تمکن مالی کافی برای حمایت از هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی شما در ترکیه
  • پرداخت هزینه پردازش و بررسی درخواست ویزای تحصیلی
  • مدارک اقامت در ترکیه
  • ارائه گواهی یا مدارک تحصیلی پیشین

چه زمانی بهتر است دانشجویان برای ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهند؟

به شما توصیه می شود برای جلوگیری از هر گونه مشکل، درخواست خود را برای ویزای تحصیلی کشور ترکیه به موقع ارسال کنید. بازه زمانی ارسال ویزای تحصیلی ترکیه به شرح زیر است :

اولین زمانی که می توانید درخواست دهید : 60 روز قبل از عزیمت به ترکیه.

آخرین مهلتی که مجاز به درخواست هستید : یک ماه قبل از سفر

اما همانطور که در بالا به آن اشاره شد، با توجه به اینکه پردازش درخواست ویزای تحصیلی تقریبا 90 روز طول می‌کشد، بهتر است سریع‌تر برای تعیین وقت سفارت، جمع آوری مدارک و ارسال درخواست اقدام کنید. زیرا در صورتی که مشکلی نظیر نقص مدارک باشد، فرصت این را خواهید داشت آن را رفع و مجددا درخواست دهید.

ویزای تحصیلی ترکیه

شرایط اخذ اجازه اقامت تحصیلی ترکیه چیست؟

برای ماندن در ترکیه بیش از 90 روزی که ویزای تحصیلی شما مجاز کرده است، باید برای اجازه اقامت تحصیلی (student residence permit) از اداره مهاجرت استانی (Provincial Directorate of Migration Administration) درخواست دهید. دانشجویان باید مدارک زیر را ارائه دهند :

  • فرم درخواست
  • پاسپورت
  • ویزای تحصیلی
  • مدارک دانشگاهی
  • چهار قطعه عکس در اندازه پاسپورت

مجوز اقامت شما برای یک سال اعتبار خواهد داشت، اما می توانید با مراجعه به مقامات محلی و تکمیل فرم درخواست تمدید، مجوز خود را 60 روز قبل از انقضای آن تمدید کنید.

هزینه اخذ اجازه اقامت تحصیلی ترکیه چقدر است؟

انتظار می رود دانشجویان پس از ورود به ترکیه مجوز دانشجویی دریافت کنند که به آنها اجازه می دهد به طور قانونی در این کشور به رسمیت شناخته شوند. دانشجویان جدیدالورود نباید نگران باشند، زیرا موسسه مهاجرتی صبا ویزا و مقامات دفتر دانشجویان بین المللی دانشگاه به شما در این فرآیند کمک خواهند کرد. هزینه دریافت اجازه اقامت تحصیلی حدود 60 یورو می باشد.

هزینه دریافتی شامل موارد زیر می شود :

لطفاً توجه داشته باشید که به دانشجویان زمان داده می‌شود تا برای این فرآیند (حداکثر یک ماه پس از ورود) آماده شوند، اما موسسه مهاجرتی صبا ویزا به دانشجویان توصیه می‌کند که با بودجه کافی به ترکیه سفر کنند تا به محض ورود، برای مجوز تحصیلی خود اپلای کنند.

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی ترکیه چیست؟ و چه باید کرد؟

اگر درخواست شما به دلیل ناقص بودن درخواست رد شد، پس از رفع هر گونه خطا، باید برای ویزای مجددا اقدام کنید. شما می توانید 24 ساعت پس از دریافت ریجکت برای ویزای جدید درخواست دهید و اگر تمام اطلاعات صحیح باشد می‌توانید ویزای خود را در سه روز آینده پس از درخواست دریافت کنید.

اگر فکر می‌کنید درخواست شما به طور ناعادلانه رد شده است، باید با سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود تماس بگیرید. ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا یک قرار ملاقات با آنها رزرو کنید، بنابراین ارزش دارد قبل از برنامه ریزی برای سفر، از قبل برای ویزای خود اقدام کنید. هنگام بازدید از سفارت یا کنسولگری، مدارکی را که برای اثبات پذیرش درخواست شما نیاز است، همراه داشته باشید. اگر نمی‌توانید شخصاً به کنسولگری بروید، به آنها بنویسید که دقیقاً چرا فکر می‌کنید رد کردن درخواست شما ناعادلانه بوده است و هر گونه شواهد حمایتی را در آن لحاظ کنید.

پیشنهاد می کنیم برای اینکه پروسه درخواست ویزای تحصیلی را به درستی و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید و اطمینان داشته باشید که ریجکت نخواهد شد، با موسسه مهاجرتی صبا ویزا ارتباط برقرار نموده و از خدمات این موسسه مهاجرتی بهره‌مند گردید.

مصاحبه ویزای تحصیلی ترکیه

در روز مصاحبه خود در کنسولگری یا سفارت ترکیه، در یک مصاحبه کوتاه با یک افسر کنسولی شرکت خواهید کرد. آنها از شما چند سوال در مورد برنامه‌های شما و هدف از سفر شما به ترکیه خواهند پرسید. این مصاحبه بر دریافت یا عدم دریافت ویزای شما تأثیر می گذارد. بنابراین مهم است که تأثیر خوبی داشته باشید. همچنین باید مطمئن شوید که تمام مدارک خود را هنگام قرار ملاقات یا وقت مصاحبه همراه خود داشته باشید. زیرا نقص تنها یکی از مدارک می‌تواند به معنای رد درخواست شما باشد.

سخن پایانی

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به ترکیه، شرایط تحصیل در ترکیه ، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه ، اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود. این موسسه مهاجرتی با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین مهاجرتی دارد و نیز ارائه خدمات متنوع و داشتن یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا مسیر مهاجرت را برای شما هموار‌تر نماید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

 

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. محمد هاشم سعادت
    26 بهمن 1401
    پاسخ

    ما می‌خواهیم در ترکیه تحصیل خودم را پیش ببرم
    ما اهل افغانستان هستم

    • تحریریه صباویزا
      30 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  2. somayeh rezvani
    23 اردیبهشت 1402
    پاسخ

    سلام.روزتون بخیر.بنده از دانشگاه گلیشیم پذیرش دکترا گرفتم.دانشگاه درخواست دپازیت کرده و 21 روز زمان داده برای پذیرش نهایی
    بنده چندتا سوال داشتم.ایا ترکیه ویزای همراه به خانواده ام(همسر و فرزندم) میده؟این تمکن مالی که قید فرمودید برای فرد دانشجو 4000-5000دلاره؟و هزینه بیمه مسافرتی و سفارت جدای از این 4000-5000دلاره؟در صورت ویزا شدن همراه برای هر کس بایستی این مبالغ جداگانه پرداخت بشه؟نشان دادن تمکن مالی بایستی در حساب بانک ایران باشه یا حساب بانک ترکیه؟بابت اقامت هم بایستی مبلغی پرداخت بشه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • تحریریه صباویزا
      28 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام سمیه عزیز
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید