لوگو صبا ویزا
تحصیل رشته معماری در کانادا

تحصیل معماری در کانادا

برای اپلای تحصیل رشته معماری در کانادا و آشنایی با بورسیه به همراه شرایط تحصیل، تعرفه ها و هزینه دانشگاه ها با کارشناسان خبره صباویزا در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

معماری همواره یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین دانشجویان بوده است که داوطلبان زیادی به دنبال ورود به این رشته تحصیلی هستند. در این بین تحصیل معماری در کانادا برای بسیاری از دانشجویان به یک هدف مهم تبدیل شده است. بدون شک اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر کانادا در این رشته دارای ضوابط خاص خود است که باید آن‌ها را اجرایی کنید. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی پیرامون این موضوع به دست آوریم پس تا انتها با ما همراهی کنید.

 

فهرست عناوین

شرایط کلی تحصیل معماری در کانادا

امروزه میزان درخواست‌ها برای تحصیل معماری در کانادا افزایش پیدا کرده است که این مورد نشان‌دهنده اهمیت بالای این مورد است. نکته مهمی که باید به‌ آن دقت کنید، این است که معماری در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود. دوره کارشناسی این رشته ۴ سال و دوره ارشد هم ۲ سال زمان می‌برد. از طرفی اگر کسی بخواهد در کانادا دکترای معماری دریافت کند، باید بین ۴ تا ۷ سال زمان بگذارد. زمانی که دانشجویان بعد از تحصیل در کانادا مدرک خود را دریافت می‌کنند، باید مدرک را به تایید سازمان  CACB برسانند تا بتوانند در آینده از شرایط کاری مناسب نیز برخوردار شوند.

شرایط تحصیل معماری در کانادا

برای دوره کارشناسی ارشد نیز گرایش‌های مختلفی همچون معماری، شهرسازی، طراحی داخلی و معماری فضای سبز در نظر گرفته شده است. هر کدام از دانشجویان می‌توانند بر حسب علاقه یکی از این گرایش‌های گفته شده را دنبال کنند. البته برای شروع کار حتما باید بعد از تحصیلات دوره کارآموزی سه ساله پشت سر گذاشته شود که یک شرط بسیار مهم در این زمینه است. بعد از کارآموزی نیز یک آزمون استاندارد مشخص شده است که باید به درستی پشت سر گذاشته شود.

شروط لازم برای پذیرش در رشته معماری کانادا

بدون شک بهترین دانشگاه های کانادا ضوابط خاصی را برای پذیرش دانشجو رعایت می‌کنند که شما باید به‌شکل دقیق از آن‌ها اطلاع داشته باشید. نمرات درس‌هایی همچون ریاضی، فیزیک و مهارت‌های ارتباطی نقش بسیار مهمی در فرایند پذیرش دارد که باید به آن توجه کنید. همچنین داشتن مدرک زبان معتبر یکی از واجبات است که مدارکی همچون تافل و آیلتس در این زمینه مورد قبول خواهد بود.

همچنین امکان تحصیل معماری به زبان فرانسوی هم وجود دارد که داوطلبان می‌توانند از این شرایط عالی به سود خود استفاده کنند. همچنین داشتن یک انگیزه نامه تحصیلی کامل و جامع نیز کمک زیادی در روند پذیرش خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توصیه‌نامه‌های اساتید قبلی نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید. در برخی از موارد دیده شده است که نمرات GRE نیز به شکل دقیق اخذ می‌شوند که البته فقط مختص برخی از دانشگاه‌هال خواهد بود.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته معماری در کانادا

تحصیل در رشته معماری یک راه عالی برای تضمین آینده شما در کشور کانادا است. از همین رو باید تلاش کنید تا بلافاصله پذیرش خود را دریافت نمایید. برای انجام پذیرش دانشگاه مدارک شما را بررسی می‌کند تا بر اساس آن‌ها تصمیم گیری‌های لازم را صورت دهد. در ادامه به بررسی مدارک برای پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی می‌پردازیم.

مدارک پذیرش در مقطع کارشناسی

در صورتی که می‌خواهید تحصیل معماری را در مقطع کارشناسی انجام دهید، باید مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی خود را ارائه دهید. نکته مهم این است که معدل شما باید حداقل ۷۵ درصد از مقدار کل باشد. کسانی که دارای معدل پایین‌تری هستند، در پذیرش رد خواهند شد. همچنین ارائه ریزنمرات دیپلم نیز از واجبات خواهد بود.

بر همین اساس ریزنمرات نیز به شکل دقیق بررسی می‌شوند. در این بین اخذ نمرات بالا در برخی از درس‌ها  همچون فیزیک، شیمی و ریاضی اهمیت بالایی دارد. چنانچه نمرات این دروس مناسب نباشد، این احتمال وجود دارد که درخواست پذیرش شما رد شود. همچنین باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ ارائه گردد. همچنین نمره کسب شده در هر مهارت حداقل باید برابر با ۶ باشد.

مدارک پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

برخی از دانشجویان ایرانی بعد از اتمام لیسانس معماری در ایران، به فکر تحصیل معماری در کانادا در مقطع فوق لیسانس هستند. برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا دانشجو باید معدل حداقل ۱۶ را برای خود کسب کند. همچنین برای تحصیل فوق لیسانس معماری در دانشگاه‌های کانادا شما باید حتما باید مدرک معتبر زبان با نمره بالا داشته باشید.

به طور مثال برای مدرک‌ آیلتس آکادمیک باید حتما نمره ۷ تا  ۷.۵ را کسب کرده باشید. همچنین به ازای هر مهارت در این آزمون نیز باید نمره ۶.۵ را کسب کنید. این معیار برای تافل متفاوت است و نمره کسب شده باید بین ۸۶ تا ۱۰۵ باشد. در صورتی که بعد از ارائه مدارک مورد پذیرش قرار گرفتید، برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدامات لازم را انجام دهید.

بهترین دانشگاه‌های ارائه‌کننده رشته معماری در کانادا

امروزه تعداد زیادی از دانشگاه‌های کانادا در حال ارائه رشته معماری هستند که هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی را برای پذیرش مشخص کرده‌اند. در این بین نباید فراموش کرد که برخی از دانشگاه‌ها رقابت سنگین‌تری دارند که باید به آن‌ها توجه داشت. از طرفی حتما باید به ددلاین دانشگاه های کانادا توجه داشته باشید زیرا باید ارائه مدارک در زمان مناسب صورت بگیرد. در ادامه سعی می‌‌کنیم تا بهترین دانشگاه های کانادا که رشته معماری را ارائه می‌دهند معرفی کنیم.

تحصیل معماری در دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا همواره در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا است که در شهر ونکوور کانادا قرار گرفته است. در حال حاضر رشته معماری در سه گرایش مختلف در بریتیش کلمبیا تدریس می‌شود. گرایش‌های طراحی در معماری، شهرسازی و معماری منظره به‌طور جدی در این دنشگاه تدریس می‌شوند. البته موارد گفته شده مربوط به مقطع کارشناسی هستند. این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس نیز  ۶ گرایش مختلف ارائه می‌شود که دانشجو باید ۳ سال تحصیل کند. مقطع دکترا در بریتیش کلمبیا ارائه نمی‌شود و متقاضیان دکترا باید به سراغ سایر موارد بروند.

تحصیل معماری در دانشگاه تورنتو

تحصیل معماری در کانادا به یک هدف برای بسیاری از دانشجویان تبدیل شده است. از همین رو شاهد آن هستیم که دانشگاه تورنتو نیز شرایط فوق‌العاده‌ای را برای این رشته به وجود آورده است. برای تحصیل کارشناسی در کانادا یک رشته و در مقطع فوق لیسانس هشت گرایش مختلف مربوط به معماری وجود دارد. به طور مثال گرایش‌های معماری منظره و طراحی شهری از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

رشته معماری در کانادا

تحصیل معماری در دانشگاه مک گیل

مک گیل دانشگاهی است که هیچ دانشجویی دوست ندارد فرصت تحصیل در آن را از دست بدهد. در این دانشگاه رشته معماری در تمامی مقاطع تدریس می‌شود که از مزایای آن به حساب می‌آید. در مقطع کارشناسی ارشد معماری نیز دو گرایش وجود دارد که به صورت سه ترمه و چهار ترمه ارائه می‌شوند. برای تحصیل دکترا در کانادا نیز در دانشگاه مک گیل یک طرح تحقیقات‌محور را در نظر گرفته است. خوشبختانه در این دوره شخص می‌تواند به عنوان دستیار استاد به درآمد هم برسد که در کنار تحصیل عالی خواهد بود.

تحصیل معماری در واترلو

دانشگاه واترلو جزو مواردی است که به صورت ویژه ارائه گرایش‌های مختلف معماری را انجام می‌دهد.  این دانشگاه به  شکل سالانه نزدیک به ۵۰۰ دانشجو در رشته معماری پذیرش می‌کند. گرایش‌هایی همچون معماری و ساختمان، معماری سبز و استفاده از داده در مقطع فوق لیسانس ارائه می‌شود. خوشبختانه این دانشگاه سعی می‌کند که برنامه‌های فنی و حرفه‌ای مختلف را پیش ببرد تا دانشجویان بتوانند همزمان با تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا از مهارت‌های مختلف نیز استفاده کنند.

هزینه‌های تحصیل معماری در کانادا

برای اینکه بتوانید از پس تحصیل معماری در کانادا بربیایید، قبل از هر چیز باید با هزینه‌های مختلفی که در این بخش وجود دارد آشنا باشید. مهم‌ترین هزینه‌ای که هر کس باید برای تحصیل خود پرداخت کند مربوط به شهریه دانشگاه است. مسلما مقدار شهریه متغیر بوده و با توجه به عوامل مختلفی مشخص خواهد شد. اگر بخواهیم مبلغ شهریه را به شکل سالیانه بیان کنیم، باید مبلغی بین ۲۰ تا ۶۰ هزار دلار کانادا را در نظر بگیریم.

هر کس باید قبل از اخذ پذیرش تمامی شرایط مالی لازم را فراهم کند تا از این نظر با مشکل خاصی روبرو نشود. همچنین اگر می‌خواهید که در مقطع کارشناسی ارشد معماری ادامه تحصیل دهید، باید شهریه سالانه ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار کانادا را برای آن در نظر بگیرید. این موارد فقط شامل هزینه شهریه می‌شود و موارد دیگر را در برنمی‌گیرد. ذکر این نکته ضروری است که هر دانشجو در طول هر ماه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا هزینه ماهانه دارد که باید پرداخت آن به شکل مرتب صورت بگیرد. از همین رو باید هزینه‌های مربوط به خوراک، پوشاک و مسکن را هم به صورت ماهانه پرداخت کنید.

اخذ بورسیه تحصیلی رشته معماری در کانادا

بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال اخذ بورسیه های تحصیلی کانادا هستند تا بهتر بتوانند مسیر تحصیل خود را ادامه دهند. در حال حاضر ارائه بورسیه تحصیلی به کسانی صورت می‌گیرد که شرایط لازم برای آن را  داشته باشند. البته برای مقطع لیسانس معماری هیچ موردی در نظر گرفته نشده است. تحصیل معماری در کانادا به شکل بورسیه فقط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکانپذیر است.

عوامل مختلفی می‌تواند شانس شما را برای دریافت بورسیه افزایش دهد. به طور مثال داشتن سابقه تحقیقاتی و پژوهشی در دوره تحصیلی قبلی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. همچنین داشتن معدل عالی به همراه نمره زبان خوب از دیگر مواردی است که احتمال دریافت بورسیه تحصیلی را بیشتر می‌کند. همچنین تجربه ثابت کرده است که چاپ مقالات علمی در مجله‌های معتبر جهانی هم در این مورد بسیار اثرگذار خواهد بود.

وضعیت شغلی معماری در کانادا چگونه است؟

مسلما کسی که تحصیل معماری در کانادا را ادامه می‌دهد، به دنبال آن است که یک شرایط شغلی عالی به دست بیاورد. از همین رو وجود شرایط شغلی مناسب می‌تواند انگیزه این افراد را برای تحصیل بهتر و بیشتر افزایش دهد. خوشبختانه معماری و طراحی از رشته‌هایی هستند که همیشه در کشور کانادا مورد نیاز هستند. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان معماری در شرکت‌های مختلف طراحی ساخت استخدام شده و مشغول به کار می‌شوند.

برخی از استان‌ها همچون آلبرتا و مانیتوبا بیشترین میزان تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. درآمد معماران در کانادا به طور متوسط ۸۰ هزار دلار در سال گزارش شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که این درآمد قابلیت افزایش تا ۱۳۶ هزار دلار را هم دارد که یک فرصت عالی را برای شما فراهم می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که میزان درآمد در هر استان با دیگری تفاوت دارد که حتما باید این مورد مهم را هم در نظر بگیرید.

مزایای تحصیل رشته معماری در کانادا

 

مزایای تحصیل معماری در کانادا

تحصیل معماری در کانادا مزایای زیادی به همراه دارد که شما می‌توانید از تمامی این موارد به سود خود استفاده کنید. با توجه به اینکه بازار کار رشته معماری بسیار خوب است، بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید بلافاصله فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده و کسب درآمد کنید. همچنین کیفیت آموزش‌های ارائه شده در  دانشگاه‌های کانادا در بالاترین حد ممکن خود قرار دارد که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. همچنین امکان کار دانشجویی سبب می‌شود که بتوانید بخش زیادی از هزینه‌های خود را به‌ آسانی پرداخت کنید. معمولا هر دانشجو می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته کار انجام دهد تا هزینه‌های تحصیل خود را فراهم کند.

خوشبختانه هزینه تحصیل در کانادا نیز از سایر کشورهای انگلیسی زبان مانند استرالیا و انگلیس  بسیار کمتر است که از این جهت نیز به نفع شما خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که کشور کانادا از نظر سطح زندگی در بالاترین حد ممکن خود قرار دارد. از همین رو بعد از اتمام تحصیل در یک کشور امن و پیشرفته به کار و زندگی خواهید پرداخت. با توجه به ثبات اقتصادی مناسبی که در کانادا وجود دارد، هر کس می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مناسب شغلی به موفقیت‌های مالی زیادی در زندگی خود دست پیدا کند.

سخن پایانی

امروزه تحصیل معماری در کانادا به یک فرصت عالی برای دانشجویان تبدیل شده است تا از این طریق بتوانند یک آینده بی‌نظیر را برای خود خلق کنند. رنکینگ دانشگاه های کانادا ثابت می‌کند که با تحصیل در این کشور می‌توانید از بهترین آموزش‌ها در سطح جهان برخوردار شوید. در صورتی که می‌خواهید برای اخذ پذیرش معماری در کانادا اقدام کنید، بهتر است که از یک تیم حرفه‌ای برای این مورد کمک بگیرید. خوشبختانه موسسه مهاجرتی صبا ویزا در تمامی مراحل کنار شماست تا بتوانید امور مهاجرتی خود را به نحو احسن پیش ببرید. این موسسه همواره تلاش می‌کند که با به کار بست بهترین و سریع‌ترین راه‌ها مهاجرت را برای شما آسان کند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید