لوگو صبا ویزا
تحصیلات تکمیلی در هلند

تحصیل کارشناسی در هلند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل کارشناسی در هلند و جزئیات ثبت نام در آن را به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

اگر رامبراند و ون گوگ در ذهن شما با هم ترکیب می‌شوند، و شما افراد با ذهن باز را دوست دارید، پس شاید برای تحصیل در هلند به دنیا آمده‌اید. ما در این مطلب می‌خواهیم به طور اختصاصی راجع به تحصیل مقطع کارشناسی در هلند، رشته‌های محبوب و دانشگاه‌های برتر این کشور صحبت کنیم و مزایای تحصیل در هلند را نیز با یکدیگر مرور کنیم.

همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی به هلند خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

فهرست عناوین

طول دوره کارشناسی

معمولاً دوره کارشناسی در کشور هلند 4 سال به طول می انجامد. تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه های هلند عموما به زبان آلمانی و تحصیل در برخی از رشته ها به زبان انگلیسی است.
جستجو برای یافتن دانشگاه و رشته تحصیلی مرتبط برای مقطع کارشناسی در هلند

نخستین گام برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور هلند، یافتن دانشگاه مورد نظر با توجه به رشته تحصیلی است. در جدول زیر معتبرترین دانشگاه های کشور هلند از نظر رتبه بندی علمی بالا ارائه شده است:

Netherlands top universities

QS rankings  University
52 Delft University of Technology
57 University of Amsterdam
99 Eindhoven University of Technology
120 University of Groningen
122 Leiden University
124 Utrecht University
125 Wageningen University
127 University of Twente
179 Erasmus University Rotterdam

انواع موسسات آموزش عالی در کشور هلند

به طور کلی، در کشور هلند 3 نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه های تحقیقاتی

که موسسات اصلی آکادمیک برای تحصیل با تسهیلات و امکانات پیشرفته و اعضای هیئت علمی متشکل از محققین برجسته و شناخته شده در رشته های مختلف است. در دانشگاه های تحقیقاتی، رنج گسترده ای از رشته های کارشناسی نظیر اقتصاد، علوم اجتماعی و رفتاری، زبان و فرهنگ، مهندسی و فناوری، منابع طبیعی، حقوق، علوم پزشکی و غیره ارائه می شود. هدف از دوره های کارشناسی مبتنی بر تحقیق، آماده سازی دانشجو برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و همچنین افزایش شانس استخدام در بازار شغلی توسط آموزش مهارت های آکادمیک.

  • دانشگاه های علوم کابردی

اینگونه موسسات به طور اختصاصی در رشته های کاربردی علوم و هنر متمرکز هستند و برنامه ای در مقطع دکتری ارائه نمی دهند. در دانشگاه های علوم کاربردی، رنج گسترده ای از برنامه ها در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می شوند که از این دست می توان به رشته های اقتصاد، علوم پزشکی، هنر، کشاورزی و غیره اشاره کرد. تمرکز بیشتر دوره لیسانس در این دانشگاه ها بر روی ارتقای مهارت دانشجو و آماده کردن او برای ورود به بازار کار است. این بدان معنی است که دانشجو علاوه بر فراگیری دروس تئوری، انجام کارهای عملی در قالب پروژه را نیز فرا می گیرد.

  • موسسات آموزش بین المللی

بخش کوچکی از سیستم آموزش عالی کشور هلند را به خود اختصاص می دهند که به طور اختصاصی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته می شوند و بیشتر بر روی تبادل دانش فرهنگی متمرکز هستند.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

تحصیل دوره کارشناسی در کشور هلند رایگان نبوده و دانشجویان نیاز به پرداخت شهریه دارند. اگرچه، هزینه تحصیل در کشور هلند نسبت به سایر کشورهای اروپایی نظیر انگلستان به مراتب کمتر است. البته شهریه در دانشگاه ها و موسسات خصوصی گرانتر بوده .دانشجویان بین المللی می بایست هزینه های دیگری نظیر اجاره منزل، خورد و خوراک و غیره را نیز پرداخت نمایند، که به طور متوسط 700 تا 1000 یورو در ماه خواهد بود.

با این وجود، تعداد محدودی از فرصت های بورسیه ای برای دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد. سازمان های مختلفی در کشور هلند امکان اعطای بورسیه برای دانشجویان را فراهم کرده است که می توان به سازمان هلندی برای آموزش بین المللی (Nuffic) اشاره کرد.

تحصیل کارشناسی در هلندمدارک مورد نیاز برای اقدام

  1. دریافت، تکمیل و ارسال فرم درخواست به صورت آنلاین.
  2. پرداخت هزینه درخواست.
  3. آپلود ترجمه رسمی انگلیسی یا هلندی مدارک تحصیلی دیپلم ، متوسطه و غیره.
  4. آپلود ترجمه رسمی انگلیسی یا هلندی ریز نمرات تحصیلی دوره دیپلم ، متوسطه و غیره.
  5. پاسپورت معتبر
  6. عکس پاسپورتی
  7. ارائه گواهی تمکن مالی، به طوری که نشان دهد شما از نظر مالی در وضعیت مطلوبی هستید.
  8. مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 یا مدرک زبان آلمانی برای دوره هایی که به زبان آلمانی برگزار می شوند

امکان کار دانشجویی در طول مدت زمان تحصیل در هلند

بر اساس قانون هلند، دانشجویان دوره کارشناسی در هلند قادر خواهند بود 16 ساعت در طول هفته اجازه کار داشته باشند. البته این امکان به دانشجویان داده می شود که در طول تعطیلات تابستانی به صورت تمام وقت کار کنند. ذکر این نکته ضروری است که کارفرمای فرد متقاضی کار می بایست برای اجازه کار او اقدام نماید.

شانس پیدا کردن کار در کشور هلند پس از اتمام دوره کارشناسی

با توجه به استاندارد بالای آموزشی کشور هلند و ذکر این نکته که اکثر دانشگاه های این کشور از نظر رنکینگ علمی در سطح بالایی قرار دارند، فارغ التحصیلان دوره کارشناسی دانشگاه های این کشور، چنانچه با موفقیت و کسب نمرات بالا دوره لیسانس خود را طی نمایند، از شانس بالایی برای یافتن موقعیت های شغلی مناسب با درآمد خوب برخوردار خواهند بود.

چرا تحصیل در هلند؟

1. شهریه مقرون به صرفه

اگر شهروند اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا باشید، دانشگاه‌های دولتی هلند شهریه بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند. شما معمولاً بیش از 2100 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت نخواهید کرد، زیرا رشته‌های تحصیلی مختلف اغلب ارزان‌تر نیز هستند.

داستان برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا کمی متفاوت است، که بین 6000 تا 20000 یورو در سال پرداخت می‌کنند. در مقایسه با شهریه‌های بیش از 50000 یورو در سال در ایالات متحده، این هنوز بسیار مقرون به صرفه است.

2. عدم وجود موانع زبانی

بیش از 90 درصد از شهروندان هلندی انگلیسی صحبت می‌کنند. چه بخواهید به تنهایی از یک جاذبه توریستی معروف بازدید کنید، مسیر را بپرسید یا چیزی از یک مغازه بخرید، در مورد موانع زبانی هیچ دردسری نخواهید داشت.

محبوبیت زبان انگلیسی همچنین باعث می‌شود تا معاشرت و ارتباط با مردم، شرکت در رویدادهای اجتماعی و فرهنگی، یا دوست یابی و بیرون رفتن بسیار آسان شود.

3. انعطاف کار پس از فارغ‌التحصیلی

در این مورد، انعطاف کاری به معنای دو چیز است: یکی، شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی در هر رشته‌ای کار کنید و از حقوق و مزایای کارمند عالی برخوردار شوید و دوم، هلند یکی از کشورهای پیشرو است که در آن هفته کاری 4 روزه یک گزینه رایج در تمام بخش‌های اقتصاد است.

4. بهشتی برای علاقه مندان به دوچرخه سواری

طبق آمار دولتی، بیش از 23 میلیون دوچرخه در هلند وجود دارد که بیشتر از تعداد شهروندان واقعی (حدود 17 میلیون) است. خطوط دوچرخه به معنای واقعی کلمه همه جا هستند و بسیاری از دانشجویان و کارمندان روزانه از آن برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. این یک راه عالی برای کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت و رفاه شخصی است.

5. هلند امن و لذت بخش است

هلند یکی از امن‌ترین و شادترین کشورهای جهان است. وقتی به سطح بالای زندگی، شهروندان تحصیل کرده و جامعه به عنوان یک کل نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم به نتیجه‌ای جز این برسیم.

برترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل در مقطع کارشناسی

هلند با بیش از 10 دانشگاه در 500 رتبه بندی برتر آموزش عالی بین‌المللی، کشوری هیجان انگیز برای تحصیل است. دانشگاه‌های هلند دانشجویان خود را با رویکردی معمولی به تحصیل و مدارک برتر آموزش انگلیسی جذب می‌کنند.

اگر نمی‌دانید که برای مهاجرت تحصیلی به هلند، کدام دانشگاه بهتر است، می‌توانید به توصیه‌های ما نیز نگاهی کنید.

دانشگاه توئنته

دانشگاه رادبود

 دانشگاه تیلبورگ

دانشگاه اوترخت

دانشگاه آمستردام

تحصیل در هلند چگونه است؟

دانشجویان هلند همیشه به این تشویق می‌شوند که بسیار فعال باشند. اساتید بسیار خوش برخورد هستند و از تشریفات زیاد اجتناب می‌کنند. همچنین، هلند دارای یک جامعه بزرگ دانشجویان بین‌المللی است که بسیار دوستانه است. علاوه بر این، شما همیشه می‌توانید از دوچرخه برای رفتن به دانشگاه استفاده کنید، چون مسافت‌ها کوتاه است و همیشه فعالیت‌های فرهنگی در جریان است. پس هزینه‌ی رفت و آمد زیاد سنگین نخواهد بود.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی در هلند

برنامه‌های متعدد آموزش به زبان انگلیسی و معلمان بومی انگلیسی زبان، تحصیل در هلند را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار جذاب می‌کند. هیچ کشور دیگری وجود ندارد که بتواند هلند را در برنامه‌های مرتبط با مدیریت منابع آب شکست دهد. در حال حاضر، برخی از محبوب‌ترین گزینه‌های تحصیلی در این کشور مربوط به مهندسی و فناوری هستند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی در هلند را معرفی می‌کنیم تا برای مهاجرت به هلند، آینده‌ساز باشند.

 مدارک علوم طبیعی

 مدارک علوم کامپیوتر

 مدارک مهندسی

 مدارک علوم اجتماعی

 مدارک بازرگانی

شهرهای بزرگ هلند

هلند ده شهر بزرگ دارد که هم دانشجویان و هم گردشگران را به خود جذب می‌کند و قطب‌های شهری بزرگی هستند. شهرهای هلند اغلب پر جنب و جوش و دوستدار محیط زیست هستند و جو فرهنگی را حفظ می‌کنند.

برخی از بهترین شهرهای دانشجویی عبارتند از:

 تحصیل در آمستردام

 تحصیل در روتردام

 تحصیل در اوترخت

 تحصیل در آیندهوفن

 تحصیل در نایمخن

 تحصیل در تیلبورگ

 تحصیل در لیدن

 تحصیل در گرونینگن

 تحصیل در لاهه

نحوه‌ی درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی

سیستم آموزش عالی هلند مبتنی بر فرآیند بولونیا است. یک وب سایت رسمی کشور وجود دارد که اطلاعاتی در مورد تحصیل در هلند ارائه می‌دهد و شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت موسسات آموزشی مراجعه کنید. درخواست‌های ثبت نام باید از طریق Studielink.nl ارسال شود.

به طور کلی، نقطه شروع شما باید وب سایت موسسه آموزشی باشد. در Studielink، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 یک حساب Studielink ایجاد کنید

 درخواست ثبت نام در Studielink ارسال کنید

 برای پرداخت شهریه روش پرداخت خود را انتخاب کنید

 پس از ارسال درخواست ثبت نام، موسسه آموزشی شما در مورد مدارک مورد نیاز که باید قبل از پایان مهلت ارسال کنید با شما تماس خواهد گرفت.

هر مدرک و دانشگاه شرایط درخواست خود را دارد، بنابراین توجه کنید و لیست مدارک را با دقت بررسی کنید. برای سوالات یا کمک در مورد ثبت نام خود، می‌توانید با خدمات دانشجویی دانشگاه آینده خود تماس بگیرید. این سوالات می‌تواند حتی مربوط به بورسیه تحصیلی هلند باشد.

معمولا مدارک مورد نیاز عبارتند از:

 کپی پاسپورت یا کارت شناسایی

 عکس پاسپورت

 انگیزه‌نامه به زبان انگلیسی

 کپی مدارک تحصیلی متوسطه، گواهینامه‌ها و/یا لیست نمرات به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا هلندی

 رونوشت سوابق تحصیلی

 مدرک مهارت زبان انگلیسی/هلندی

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به مدارک اضافی نیاز داشته باشند، مانند:

 رزومه علمی

 انگیزه نامه

 نمونه کار مکتوب

راه‌های مفید برای اطمینان از اخذ پذیرش از دانشگاه هلند

دوره‌های آمادگی را بگذرانید

این نوع دوره‌ها به دانشجویان جویای مدرک کمک می‌کنند تا درست قبل از شروع دوره کارشناسی یا سایر برنامه‌های تحصیلی ، تقویت آموزشی بیشتری کسب کنند.

زبان انگلیسی خود را بهبود بخشید

اگر در یک رشته‌ی تحصیلی در هلند درخواست می‌دهید، باید ثابت کنید که مهارت‌های زبانی شما برای شرکت در کلاس‌ها و درک سخنرانی‌ها به اندازه کافی خوب است. برخی از دانشگاه‌ها مستلزم مدرک زبان هلندی هستند، در حالی که برخی دیگر به مهارت‌های زبان انگلیسی نیاز دارند.

آزمون‌های زبان انگلیسی

مدارک زبانی که باید ارائه دهید، بسته به زبانی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، عبارتند از:

 برای هلندی: دیپلم هلندی TUL یا هلندی NT2-II

 برای زبان انگلیسی: TOEFL، IELTS، یا C1 Advanced، PTE Academic

گاهی اوقات، اگر مدرک زبان ندارید، می‌توانید در آزمون زبان ورودی دانشگاه شرکت کنید و متوجه شوید که آیا سطح شما به اندازه کافی خوب است یا خیر. این گزینه فقط در برخی از دانشگاه‌ها موجود است، بنابراین همیشه با موسسه تماس بگیرید!

تحصیل کارشناسی در هلند

4 نوع دانشگاه در هلند برای تحصیل در مقطع کارشناسی در سال 2022

هلند طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که اکثر آن‌ها به زبان انگلیسی و یک محیط آکادمیک بین‌المللی در دسترس هستند. به گفته‌ی سازمان آموزش بین‌المللی در هلند، این‌ها تنها برخی از دلایلی است که هلند در دو سال گذشته بیش از 90000 دانشجوی بین‌المللی را جذب کرده است.

دو نوع اصلی از مؤسسات آموزش عالی معمولی در هلند وجود دارد که به طور گسترده به عنوان دانشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم کاربردی (Hogeschool، به هلندی) شناخته می‌شوند. در همین حال، شاخه کوچکتری از آموزش توسط مؤسسات آموزش بین‌المللی ارائه می‌شود که برنامه‌هایی را به ویژه برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند.

جدا از دو نوع دانشگاه دولتی اصلی، می‌توانید تعداد محدودی دانشگاه خصوصی را نیز در هلند بیابید. اکثر آن‌ها دوره‌های تخصصی در یک رشته خاص ارائه می‌دهند و شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند.

1. دانشگاه‌های تحقیقاتی

با پیروی از سیستم بولونیا، دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های تحقیقاتی از هلند سه سال و رشته‌های کارشناسی ارشد دو سال به طول می‌انجامد. دانشگاه‌های تحقیقاتی شامل دوره‌های آموزشی دقیق‌تری هستند که بر موضوعات خاص تمرکز دارند. در اکثر دانشگاه‌های تحقیقاتی، می‌توانید مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی بیابید.

دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های تحقیقاتی معمولاً سه سال طول می‌کشد و معمولاً شامل تجربه کاری نمی‌شود. 13 دانشگاه تحقیقاتی در هلند وجود دارد که 12 دانشگاه از آن‌ها مدرک لیسانس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

هجده دانشگاه تحقیقاتی در هلند وجود دارد که برنامه‌ها و دوره‌های بین‌المللی را ارائه می‌دهند. اکثریت آن‌ها با بودجه دولت تامین می‌شود. این مؤسسات اساساً دانشجویان را در زمینه تحصیلات آکادمیک و به کارگیری دانش آموزش می‌دهند، اگرچه بسیاری از رشته‌های تحصیلی دارای یک جزء حرفه‌ای نیز هستند و اکثر فارغ‌التحصیلان در واقع خارج از جامعه تحقیقاتی کار پیدا می‌کنند.

در اینجا لیست برخی از دانشگاه‌های تحقیقاتی در هلند آمده است:

دانشگاه ماستریخت

 دانشگاه تیلبورگ

 دانشگاه گرونینگن

 دانشگاه توئنته

 دانشگاه اوترخت

 دانشگاه صنعتی آیندهوفن

دانشگاه اراسموس روتردام

رشته‌های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه‌های علمی کاربردی معمولاً بیشتر شغل محور هستند و در یک زمینه تحصیلی خاص تخصص دارند.

در مقایسه با دانشگاه‌های تحقیقاتی، آن‌ها کلاس‌های کوچکی را ارائه می‌دهند و ساختار برنامه کاملاً ثابت است. اگرچه برخی شامل چند فعالیت تحقیقاتی هستند، دانشگاه‌های علوم کاربردی تقریباً به طور کامل بر تدریس تمرکز می‌کنند.

2. دانشگاه‌های علمی کاربردی

مدارک کارشناسی در دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌تواند سه یا چهار سال طول بکشد و برخی از برنامه‌ها فرصتی برای رشته‌های تحصیلی در خارج از کشور را ارائه می‌دهند.

دانشگاه‌های علمی کاربردی هلند عبارتند از:

 دانشگاه علمی کاربردی فونتیس

 دانشگاه علمی کاربردی هان

 دانشگاه علمی کاربردی روتردام

 دانشگاه علمی کاربردی ساکسیون

 دانشگاه علمی کاربردی استندن

 دانشگاه علوم کاربردی لاهه

 دانشگاه علمی کاربردی آوانس

3. موسسات آموزش بین‌المللی

هلند بیش از 50 سال است که شکل دیگری از آموزش عالی ارائه می‌دهد: دوره‌های پیشرفته که به زبان انگلیسی در آنچه به عنوان آموزش بین‌المللی شناخته می‌شود، تدریس می‌شود.

این موسسات دوره‌های توسعه محور را ارائه می‌دهند که بر تبادل دانش در مجموعه‌ای از گروه‌های کوچک و بین فرهنگی متمرکز است. آن‌ها توسط اساتیدی با تجربه‌ی گسترده در کار در کشورهای در حال توسعه تسهیل می‌شوند. بیشتر این‌ موسسات بخشی از یک دانشگاه تحقیقاتی هستند.

شش مؤسسه بزرگ اینترنت اکسپلورر وجود دارد که انواع مختلفی از رشته‌های تحصیلی از جمله دوره‌های کوتاه مدت، برنامه‌های کارشناسی ارشد و گاهی اوقات مدرک دکترا را ارائه می‌دهند.

در اینجا لیستی از موسسات آموزش بین‌المللی در هلند آمده است:

 موسسه مطالعات مسکن و توسعه شهری (بخشی از دانشگاه اراسموس روتردام)

 موسسه مطالعات اجتماعی (بخشی از دانشگاه اراسموس روتردام)

 موسسه بین‌المللی اطلاعات جغرافیایی، علم و رصد زمین (بخشی از دانشگاه توئنته)

 موسسه سلطنتی استوایی

 موسسه آموزش آب یونسکو-IHE

4. کالج‌های دانشگاهی

برخی از دانشگاه‌های هلند دارای کالج‌های آموزش عالی هستند که برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی را ارائه می‌دهند که سه سال طول می‌کشد، درست مانند مدرک لیسانس. برخلاف دانشگاه‌ها، کالج‌ها سبک آموزشی هنرهای لیبرال را ارائه می‌دهند.

این بدان معناست که دانشجویان دانش عمومی را از چندین موضوع مختلف می‌آموزند و مخصوصاً به کسانی اختصاص داده می‌شوند که تصمیم نگرفته‌اند بعداً در مقطع کارشناسی ارشد در چه زمینه‌ای باید مطالعات خود را ادامه دهند. در اینجا لیستی از برخی از کالج‌های دانشگاهی در هلند آمده است:

 دانشگاه کالج آمستردام

 دانشگاه کالج ماستریخت

 دانشگاه کالج تیلبورگ

 دانشگاه کالج اوترخت

 دانشگاه کالج روزولت

سخن آخر

مطمئنا تحصیل مقطع کارشناسی در کشور هلند می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای شما به ارمغان بیاورد. این کشور مزایای تحصیلی و امکانات رفاهی زیادی دارد که بر هیچ کس پوشیده نیست و مردم آن نیز به عنوان شادترین مردم دنیا یاد می‌شوند. اگر تمایل دارید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی، در این کشور اقدام کنید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و با مشاوره‌ی رایگان، از تمام جزئیات مربوط به مهاجرت تحصیلی به هلند و ویزای تحصیلی هلند مطلع شوید. همچنین می‌توانید مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های هلند را به وکیلان متخصص ما بسپارید. موسسه مهاجرتی صبا ویزا، قدم به قدم در مسیر مهاجرت تحصیلی به هلند، در کنار شما خواهد بود.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید