لوگو صبا ویزا

رنکینگ دانشگاه های سوئد

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های سوئد را به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

نام بهترین دانشگاه‌های سوئد دائما در رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاهی جهانی دیده می‌شود. سوئد با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر دارای ۱۴ دانشگاه دولتی بزرگ است که هر ساله دانشجویانی از سراسر دنیا برای تحصیل در دوره‌های مختلف جذب می‌کند. در حال حاصر مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، در رتبه‌بندی Times Higher Education  رتبه ۳۹ در جهان و رتبه ۱ در کشور سوئد را دارا است. در این مقاله رنکینگ دانشگاه های سوئد را بررسی و بهترین دانشگاه‌های این کشور را معرفی می‌کنیم. همچنین اگر قصد درخواست پذیرش تحصیلی سوئد را دارید، اطلاعات لازم در این مورد را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

رنکینگ دانشگاه های سوئد

فهرست عناوین

تحصیل در بهترین دانشگاه های سوئد

سوئد بهترین دانشگاه‌های دنیا را در پایتخت و شهر‌های مختلف خود جای داده است و در زمینه آموزش عالی جزء بهترین کشور‌های جهان است. این کشور دارای ۱۴ دانشگاه و ۱۷ کالج دولتی است و تعدادی مؤسسه آموزش عالی مستقل نیز دارد؛ دانشگاه یونکوپینگ، موئسسه فناوری چالمرز گوتنبرگ و کالج اقتصاد استکهلم از جمله این مؤسسات است. دانشگاه‌های کشور سوئد همیشه در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی مهم مانند تایمز (Times Higher Education)  و شانگهای (Jiao Tong) جزو دانشگاه‌های برتر دنیا به حساب می‌آیند.

 

فهرست دانشگاه های برتر سوئد

در این بخش ۵ دانشگاه برتر سوئد طبق رتبه‌بندی دانشگاه جهانی تایمز در سال ۲۰۲۲ را معرفی می‌کنیم.

 

موسسه کارولینسکا karolinska institutet (رتبه ۳۹ جهانی)

کارولینسکا یکی از برترین و معتبرترین مؤسسات در زمینه تحقیقات پزشکی در جهان است. این مؤسسه در شهر سولنا استکهلم واقع شده و در سال ۱۸۱۰ میلادی به منظور آموزش جراحان ارتش تأسیس شد. در حال حاضر دانشگاه کارولینسکا دارای دو پردیس است و طیف گسترده‌ای از رشته‌های علوم زیستی و بهداشتی را پوشش می‌دهد. رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود شامل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، روانشناسی، کاردرمانی، روان درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، آسیب‌شناسی گفتار است. جالب است بدانید که از ۸ نفر سوئدی که موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی می‌شوند، ۵ نفر در کارولینسکا تحصیل کرده‌اند.

 

دانشگاه لوند lund university (رتبه ۱۱۶ جهانی)

دانشگاه دولتی لوند در شهر لوند سوئد واقع شده است و در شهر‌های هلسینگبورگ و مالمو نیز پردیس دارد. بیشتر از ۲۷۰۰ دانشجو در مراکز تحقیقاتی و مؤسسات دانشگاه لوند مشغول به تحصیل هستند. یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور سوئد مربوط به این دانشگاه است؛ کتابخانه لوند در ۱۶۶۸ میلادی همزمان با تأسیس دانشگاه، راه‌اندازی شد.

 

دانشگاه اوپسالا uppsala university (رتبه ۱۳۱ جهانی)

اوپسالا قدیمی‌ترین دانشگاه در سوئد است که در سال ۱۴۷۷ میلادی تأسیس شد. این دانشگاه در ابتدا فعالیت خود را با تنها ۵۰ دانشجو و در زمینه الهیات آغاز کرد. هم اکنون دانشگاه اوپسالا دانشجویانی در زمینه‌های علوم اجتماعی، هنر، علوم فنون، پزشکی و داروسازی می‌پذیرد. افزایش تقاضا برای تحصیل در این دانشگاه، آن را به یکی از برترین دانشگاه‌های سوئد تبدیل کرده است که ۷۰ دوره کارشناسی به دانشجویان ارائه می‌دهد.

از آنجایی که این مؤسسه یک پیشینه مذهبی دارد، در مراسم‌های مهم این دانشگاه، زنگ کلیسای جامع به صدا در می‌آید. از دیگر آیین‌های دانشگاه، سنت کلاه سفید دانشجویی است که هر ساله در ۳۰‌ آوریل به مناسبت ورود به بهار اجرا می‌شود؛ در این جشن که walpurgis Eve نامیده می‌شود، دانشجویان کلاه‌های سفید خاصی می‌پوشند. جالب است بدانید که این دانشگاه، قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی سوئد به حساب می‌آید که بیشتر از ۹۰۰۰ گونه گیاهی در خود جای داده است.

 

دانشگاه استکهلم stockholm university (رتبه ۱۷۶ جهانی)

دانشگاه استکهلم در شهر استکهلم قرار دارد و جزو ۵ دانشگاه برتر سوئد به شمار می‌رود. این دانشگاه در ابتدا تنها یک دانشکده بود که در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد و از ۱۹۶۰ به بعد یک دانشگاه به شمار می‌رود. بیشتر از ۲۷۰۰۰ دانشجو در دانشگاه استکهلم مشغول تحصیل هستند که در رشته‌های مختلف متمرکز شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های مهم این دانشگاه طبیعت منحصر به فرد آن است؛ دانشگاه مورد نظر در اولین پارک ملی و شهری جهان ساخته شده است و اطراف آن جنگل‌ها و درختان زیادی قرار دارد. پرنده‌ها، صد‌ها گونه‌های گیاهی، ورودی دریای بالتیک و سواحل شمالی آن از جمله جاذبه‌های طبیعی این دانشگاه است. این دانشگاه فاصله چندانی با مرکز شهر ندارد و دانشجویان از طریق مترو می‌توانند رفت و آمد کنند.

 

دانشگاه گوتنبرگ gothenburg university (رتبه ۱۸۵ جهانی)

دانشگاه گوتنبرگ را سومین دانشگاه قدیمی این کشور می‌دانند و از لحاظ بزرگی دومین دانشگاه سوئد است. ۸ دانشکده در آن واقع شده است و ۳۸ بخش دارد که رشته‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. از جمله مواردی که می‌توان در مورد این دانشگاه به آن اشاره کرد، فارغ‌التحصیلان قابل توجه گوتنبرگ است؛ ‌یان الیاسون (دیپلمات)، جوناس جوناسون (نویسنده) و آروید کارلسون (دریافت‌کننده جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۰۰) از جمله این افراد است.

در جدول زیر لیست ۱۰دانشگاه برتر سوئد در رتبه‌بندی جهانی را مشاهده می‌کنید.

دانشگاه سوئد _ رتبه بندی جهانی (2022)
موسسه کارولینسکا _ 39
دانشگاه لوند _ 116
دانشگاه اوپسالا _ 131
دانشگاه استکهلم _ 176
دانشگاه گوتنبرگ _ 185
موسسه فناوری سلطنتی  kTH_ 201
دانشگاه فناوری چارلمز _ 251
دانشگاه لیکوپینگ _ 251
دانشگاه علوم کشاورزی سوئد _ 301
دانشگاه اومیا _ 351

 

نحوه تدریس در دانشگاه های سوئد

کالج‌های دانشگاهی در کشور سوئد مطابق شعار «آزادی با مسئولیت» تدریس می‌کنند. بخش قابل توجهی از یادگیری مطالب، خارج از حیطه کلاسی صورت می‌گیرد و بخش مهمی از تدریس به کار گروهی مرتبط می‌شود. کار گروهی در سیستم تدریس سوئد امر مهمی است که از طریق آن دانشجویان تشویق می‌شوند به همکاری هم مسائل را حل کنند. دانشجویان این دانشگاه‌ها باید بتوانند در کار تیمی فعالیت کنند و مسئولیت به عهده بگیرند؛ مهارت‌های بین فردی را در خود توسعه دهند و به درستی تصمیم بگیرند. دانشجویان در این کشور باید مسئولیت یادگیری را بر عهده بگیرند و برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود به کتاب‌های درسی و کلاس اکتفا نکنند.

 

رنکینگ جهانی بهترین دانشگاه های پزشکی سوئد

دانشگاه‌های زیر جزو دانشگاه‌های پزشکی بالینی برتر سوئد به شمار ‌می‌روند:

دانشگاه سوئد
موسسه کارولینسکا
دانشگاه لوند
دانشگاه گوتنبرگ
دانشگاه اوپسالا
دانشگاه اومیا
دانشگاه لیکوپینگ
دانشگاه استکهلم
دانشگاه اوربرو
دانشگاه دالارنا
دانشگاه مالمو

 

تدریس در دانشگاه های سوئد به زبان انگلیسی

سوئد کشور است که به خوبی از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کند و بیشتر از ۱۰۰۰ برنامه دوره‌های مختلف به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. سوئد بیش از ۱۰۰۰ برنامه مدرک به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد: تعداد این برنامه‌های در مقطع کارشناسی به بیش از ۱۰۰ و در مقطع کارشناسی ارشد به ۹۰۰ برنامه می‌رسد.

 

هزینه تحصیل در سوئد

دانشجویان کشور‌هایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، برای تحصیل در سوئد باید هزینه‌هایی بپردازند. هزینه تحصیل در سوئد برای هر دانشگاه و بسته به نوع مدرک تحصیلی متفاوت است اما به طور کلی از ۹۰۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰۰ کرون متغیر است. همچنین لازم است هزینه درخواست پذیرش نیز پرداخت شد که برابر با ۹۰۰ کرون معادل ۱۰۶ دلار امریکا است.

 

 

هزینه تحصیلی در سوٍئد

اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های سوئد

برای اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد، دانشجو باید ۱۸ سال کامل را پیش از اجرای برنامه مربوط به مدارک تحصیلی گذرانده باشد. مدارک تحصیلی لازم است که به زبان انگلیسی ترجمه شوند؛ چرا که زبان دوم این کشور، انگلیسی است. برای شرکت در هر دوره تحصیلی سوابق تحصیلی در استاندارد XII باید حداقل ۶۰٪ باشد. دانشجویانی که موفق به تأمین ۵۰٪ از آن شوند، برنامه‌های پایه‌ای و دیپلم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و پس از گذراندن آن‌ها وارد برنامه‌های اصلی کارشناسی می‌شوند.

هر کدام از دانشگاه‌های سوئد، شرایط خاصی برای جذب دانشجو دارند و برنامه‌های معینی ارائه می‌دهند؛ در ادامه اساسی‌ترین ملزومات ورود به دانشگاه‌های سوئد را به طور کلی بررسی می‌کنیم. برای کسب اطلاعات در مورد برنامه‌های خاص هر دانشگاه، به وب سایت آن مراجعه کنید.

 

شرایط اولیه تحصیل در سوئد برای مقطع لیسانس

برای شرکت در مقطع لیسانس ابتدا باید تحصیلات متوسطه عالی به طور کامل پایان رسیده باشد؛ با شرایط سوئدی معادل سازی و مدارک آن ترجمه شود.

  • متقاضی باید به زبان انگلیسی به میزانی مسلط باشد که معادل ۶ English B در دوره متوسطه مدارس سوئد محسوب شود.
  • داوطلب باید در ریاضی به سطح ۱۰ سال تحصیل در زمینه ریاضیات در سوئد برسد. دوره‌های ریاضی پیش از اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور باید به اتمام برسد که متقاضی را به سطح ۱A، ۱B یا ۱C برساند.
  • این شرایط مشمول دانش‌آموزانی است که از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ به بعد، از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشند.

 

شرایط اولیه اخذ پذیرش تحصیلی فوق لیسانس در سوئد

هر دانشگاهی در سوئد شرایط خاصی برای پذیرش دانشجو بین‌المللی دارد اما به طور کلی دو شرط اولیه تمام دانشگاه‌ها عبارت هستند از:

  • دانشجو باید مدرک کارشناسی خود را از یک دانشگاه معتبر یا دانشگاه معادل Kandidatexamen در کشور سوئد دریافت کرده باشد.
  • دواطلب پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد باید به زبان انگلیسی مسلط باشد و در تافل یا آیلتس نمره خوبی کسب کرده باشد؛ دانشگاه‌های مختلف نمرات متفاوتی در نظر می‌گیرند که در وب سایت آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

 

شرایط پذیرش دانشجو دکتری در دانشگاه سوئد

دانشجوی مورد نظر برای پذیرش دکترا باید مدرک لیسانس یا فوق لیسانس همان رشته تحصیلی در یک دانشگاه معتبر را داشته باشد. همچنین پایان‌نامه باید ارائه شود و فرد به زبان انگلیسی و سوئدی مسلط باشد؛ چرا که برای اجرای برخی سمینار‌ها یا سخنرانی‌ها لازم است از زبان سوئدی استفاده کند. مدارک مورد نیاز اساسی که باید به دانشگاه ارائه دهید عبارت هستند از:

  • تکمیل فرم استاندارد لیسانس، X و  XII
  • مدرک تافل یا آیلتس با نمره مورد نظر هر دانشگاه
  • نمرات آزمون TISUS (زبان سوئدی) برای شرکت در برنامه‌ها به زبان سوئدی
  • توصیه نامه از سوی کارفرما (LoR) در صورت تجربه کار
  • ارائه انگیزه نامه، نمونه کار‌ها، گواهینامه‌ها، مقالات، دستاورد‌ها
  • بیمه سلامت
  • کپی گذرنامه
  • ترجمه تمامی اسناد به زبان انگلیسی و تأیید آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی

توجه کنید که برای تحویل اسکن اسناد، درج نمره زبان و پرداخت هزینه‌های برنامه ارائه مدرک باید در وب سایت  Universityadmissions.se یک حساب کاربری درست کنید. سپس از طریق آن می‌توانید روند درخواست خود را پیگیری و مراحل پذیرش را تکمیل کنید.

هزینه درخواست در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف متفاوت است و بسته به نوع دانشکده و دوره آموزشی متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از آن باید با کالج مورد نظر تماس بگیرید.

 

مراحل درخواست پذیرش در دانشگاه های سوئد

اولین کاری که برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور سوئد باید انجام بدهید انجام تحقیقات لازم است. دانشکده‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف آن‌ها را جستجو کنید؛ با کالج مورد نظر تماس بگیرید اطلاعات مختلف را از طریق وب سایت آن کسب کنید.

همچنین پیش از هر کاری لازم است در آزمون تافل، آیلتس و TISUS شرکت کنید. برای بالابردن شانس خود در پذیرفته شدن، مقاله بنویسید؛ انگیزه نامه ارائه دهید و توصیه نامه بگیرید. در آخر نیز در se (سایت اپلای در دوره‌ها و برنامه‌های دانشگاه‌ سوئد) ثبت نام کنید و مدارک لازم را ارائه دهید. سپس برای دریافت اقامت موقت در سوئد اقدام کنید.

 

انگیزه نامه برای پذیرش در دانشگاه سوئد

انگیزه نامه شامل یک متن معرفی به زبان دانشجو (اول شخص) است که انعکاسی از شخصیت او را نشان می‌دهد. در این متن، داوطلب باید به طور صریح بیان کند برای ثبت نام در رشته و دانشکده مورد نظر چه انگیزه‌ای دارد و چرا آن را مناسب خود می‌داند. توجه کنید که سبک نوشتن از اهمیت خاصی برخوردار است. مخاطب نامه نیز مسئولین و افسران دانشگاه مورد نظر هستند.

 

ارائه مقاله برای تحصیل در دانشگاه های سوئد

نوشتن مقاله و ارائه آن از مهم‌ترین مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی است. دانشجو ممکن است ملزم به نوشتن یک یا چند مقاله باشد؛ همچنین ارائه چند مقاله اختیاری نیز می‌تواند احتمال پذیرش را بالا ببرد. مقالات اختیاری می‌توانند حول موضوعاتی همچون دلایل انتخاب کالج مورد نظر، مهارت‌ها، چشم انداز‌های شغلی، تجربیات و نقاط ضعف و قوت داوطلب باشند.

 

توصیه نامه پذیرش تحصیل چیست؟

توصیه نامه یا LoR، نامه‌ای است که یک شخص ثالث مانند کارفرما آن را می‌نویسد. در این متن که نوعی معرفی نامه از سوی کارفرما یا استاد است، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های دانشجو نوشته می‌شود. ارائه توصیه نامه از این جهت مفید است که دانشجو می‌تواند برای انجام یک کار خاص در دانشگاه مورد نظر اقدام کند.

 

زمان ثبت نام دانشگاه های سوئد

همه دانشگاه‌های کشور سوئد در سال دو بار فراخوان ثبت نام می‌دهند: ترم پاییز و ترم بهار؛ مهلت درخواست برای تحصیل در ترم پاییز در اواسط ماه ژانویه است و ثبت نام ترم بهار در ماه اوت انجام می‌شود. برای اینکه دانشجوی بین‌المللی وارد دانشگاه‌های سوئد شود از اکتبر سال قبل باید درخواست بدهد و در آگوست سال بعد از درخواست، پذیرش شود.

 

آزمون زبان انگلیسی برای پذیرش دانشگاه سوئد

آزمون آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) دو آزمون استاندارد زبان انگلیسی هستند که برای پذیرش در دانشگاه‌ها انجام می‌شوند. با توجه به اینکه هر دانشگاه مدرک کدام آزمون را می‌خواهد می‌توانید در یکی از آن‌ها ثبت نام کنید و نمره مناسب بگیرید.

 

آیا می ‌توان آیلتس و تافل را چندین بار شرکت کرد؟

آزمون ایلتس را می‌توان چند بار برگزار کرد. تافل بیشتر از یک بار در دوره ۱۲ روزه قابل استفاده نیست و پیش از رزرو آزمون بعدی باید منتظر بمانید که امتیازاتی دریافت کنید.

 

هزینه آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی چقدر است؟

هزینه آزمون آیلتس برای شرکت‌کنندگان ۱۴۰۰۰ INR و برای تافل ۱۳۶۲۵ INR است.

 

چه زمانی برای آزمون زبان انگلیسی درخواست بدهیم؟

در صورتی که قصد دارید در ماه اوت در کالج مورد نظر پذیرفته شوید باید تا ماه دسامبر در تافل یا آیلتس شرکت کنید.

 

حداقل امتیاز لازم آزمون زبان برای پذیرش در دانشگاه‌های سوئد چقدر است؟

حداقل امتیاز مورد نیاز برای تافل کاغذی ۵۵۰ و تافل اینترنتی ۱۷۳ است. معمولا برای آیلتس نیز حداقل امتیاز ۶ الی ۶ و نیم در نظر گرفته می‌شود.

 

اخذ ویزای دانشجویی سوئد

کشور‌های اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه سوئد نیازی به ویزای تحصیلی سوئد ندارند اما دانشجویان کشور‌های دیگر باید ویزا دریافت کنند. پس از ورود به کشور سوئد تا سه ماه فرصت دارید برای اخذ اقامت خود از طریق سفارت اقدام کنید. این کار را می‌توانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین انجام دهید. هزینه اجازه اقامت و اجازه کار دانشجو در سوئد برابر با ۱۰۰۰ کرون (معادل ۱۱۷ دلار) است.

 

شرایط دریافت مجوز تحصیل در سوئد

همانطور که اشاره کردیم دانشجویان کشور‌های غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های سوئد باید مجوز تحصیل دریافت کنند. شرایط اخد این مجوز به شرح زیر است:

  • داوطلب باید ثابت کند که در دانشگاه یا مؤسسه سوئد پدیرفته شده است.
  • متقاضی باید نشان بدهد که برای تأمین هزینه‌های اقامت خود بودجه کافی دارد.
  • دانشجو همچنین لازم است مدارک مربوط به بیمه درمانی جامع و گواهینامه ثبت نام را ارائه دهد.
  • زمانی که دانشجو درخواست اولیه برای پذیرش تحصیلی می‌دهد باید برای کل تحصیل خود پول کافی داشته باشد. علاوه بر دیگر هزینه‌ها، داشتن ماهیانه حدود ۸۰۰۰ کرون برای حداقل ۱۰ ماه در هر سال اقامت ضروروی است. در صورتی که بورسیه تحصیلی دریافت شود این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

 

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های سوئد

دانشگاه‌های سوئد جزو بهترین دانشگاه‌های برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی هستند که طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند. سوئد از جمله کشور‌های اتحادیه اروپا است. دانشجویان سایر کشور‌های اتحادیه اروپا (EEA) مانند دانشجویان بومی سوئد از پرداخت شهریه به دانشگاه‌های این کشور معاف هستند. بیشتر دانشگاه‌های سوئد دولتی هستند و این دانشگاه‌ها برنامه‌های رایگانی در اختیار دانشجویان لیسانس و فوق لیساتس کشور‌های اروپایی عضو اتحادیه قرار می‌دهند. دانشجویان کشور‌های خارج از حوزه EEA باید شهریه بپردازند و این مبلغ بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت است. به طور کلی هزینه برنامه‌ها به طور متوسط به صورت زیر است:

  • هزینه شهریه لیسانس و فوق لیسانس سالانه ۷۵۰۰ الی ۲۵۵۰۰ یورو است.
  • دوره‌های تخصصی تحصیل مانند MBA می‌تواند هزینه‌ای در حدود ۳۱۰۰۰ یورو در سال داشته باشد.

در ادامه هزینه تحصیل در رشته‌های پر متقاضی دانشگاه‌های سوئد برای دانشجویان بین‌المللی را بررسی می‌کنیم؛

  • شهریه تحصیل در دانشکده علوم اجتماعی و انسانی: ۷۵۰۰ الی ۱۰۳۰۰ یورو در سال
  • هزینه تحصیل در رشته‌های مهندسی، علوم طبیعی و فناوری اطلاعات: ۱۱۲۵۰ الی ۱۳۶۰۰ یورو در سال
  • مبلغ شهریه تحصیلی برای رشته‌های طراحی و معماری: ۱۷۸۰۰ الی ۲۵۳۰۰ یورو در سال

 

تحصیل رایگان در دانشگاه های سوئد

همانطور که گفتیم شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی سوئد به تحصیل رایگان بپردازند از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه Goteborge
  • دانشگاه صنعتی Luleå
  • دانشگاه Jönköping

همچنین دیگر دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از طریق دریافت بورسیه تحصیلی سوئد اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و کمک هزینه شهریه یا شهریه کامل دریافت کنند.

 

شهریه بهترین دانشگاه های سوئد

متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا برای پذیرفته شدن در هر یک از دانشگاه‌های برتر سوئد باید به طور متوسط به شرح زیر شهریه بپردازند:

دانشگاه (سوئد) / شهریه ( یورو در سال)
کارولینسکا / ۱۶۰۰۰ – ۱۹۴۰۰
اوپسالا / ۹۳۰۰ – ۱۳۵۰۰۰
لوند / ۹۳۰۰ – ۲۵۰۰۰
استکهلم / ۸۷۲۵ – ۱۳۶۲۰

 

بورس تحصیلی سوئد

همانطور که گفتیم یکی از گزینه‌های پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های سوئد دریافت بورس تحصیلی است. دانشجویان می‌توانند از مؤسسات و دانشگاه‌های دولتی و حتی خصوصی، کمک هزینه مالی دریافت کنند.

 

بورسیه دانشگاه‌های سوئد برای مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه‌های تحصیلی که مؤسسات سوئد به متقاضیان بین‌المللی برنامه‌های فوق لیسانس ارائه می‌دهند به شرح زیر است:

 

بورسیه Visby

بورسیه تحصیلی برنامه Visby به مبادله دانشجو بین کشور‌های شرقی اتحادیه اروپا و روسیه مربوط می‌شود. در این بورسیه، به داوطلبان برنامه‌های مرتبط با نوآوری، پایداری و مسئولیت اجتماعی جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

بورسیه دانشگاه‌های منفرد

دانشگاه‌های سوئد هر کدام ازاد هستند معیار پذیرش دانشجو مختص خود را داشته باشند و میزان و مدت زمان پذیرش را تعیین کنند.

 

بورسیه تحصیلی کشور‌های خاص

دولت سوئد به دانشجویان کشور‌های خاص بورس تحصیلی ارائه می‌دهد. این بودجه نیز از سوی مؤسسات و دانشگاه‌های دولتی یا نهاد‌های مستقل و دیگر سازمان‌های این کشور تأمین می‌شود.

 

بورسیه تحصیلی جوایز بین‌المللی (Studyportals)

این نوع بورس تحصیلی از سوی سوئد به تعدادی از دانشجویان به عنوان جایزه تعلق می‌گیرد که شرایط خاص خود را دارد.

 

سخن پایانی

در مطالب فوق از موسسه مهاجرتی صبا ویزا به معرفی ۵ دانشگاه برتر سوئد پرداختیم و تمام موارد لازم برای تحصیل در این دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس رتبه‌بندی Times Higher Education مؤسسه کارولینسکا، دانشگاه لوند، دانشگاه اوپسالا، دانشگاه استکهلم و دانشگاه گوتبرگ ۵ دانشگاه معتبر سوئد در سال ۲۰۲۲ هستند. دانشجویان ایرانی برای پذیرش در این دانشگاه‌ها باید شهریه بدهند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید