لوگو صبا ویزا
تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان

تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

قطعا می‌دانید که آلمان یک کشور پیشرفته است و هیچ‌کس نیست که از تحصیل کردن در آلمان بدش بیاید و نداند که این کشور از لحاظ صنعتی و علمی همیشه جزء اولین‌ها بوده و است، اما همه افراد شرایط این را ندارند که بتوانند در آلمان تحصیل کنند. در این میان یکی از رشته‌های پرطرفداری هم که در کشور آلمان خواهان دارد، عمران است، چراکه بدون شک هیچ کشوری از لحاظ علمِ مهندسی پیشرفته‌تر از آلمان نیست. در این مقاله هم تصمیم گرفتیم تا به افرادی که قصد تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان را دارند، اطلاعات کافی داده و بگوییم که تحصیل در این کشور در این رشته چگونه است و چه شرایطی دارد. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین

آیا به طور کل تحصیل در آلمان توصیه می‌شود؟

قطعا بله. لازم به زیاده‌گویی نیست. آلمان کشوری فوق پیشرفته مخصوصا از لحاظ صنعت و علم است و در نتیجه از لحاظ دانشگاهی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد؛ پس اگر هنوز هم مردد هستید که برای تحصیل این کشور را انتخاب کنید یا خیر؛ باید بگوییم که آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است.

از طرفی در مورد رشته مهندسی هم که دیگر بی‌نظیر است، زیرا معدود کشورهایی هستند که در رشته مهندسی حرفی برای گفتن داشته باشند و آلمان برای دانشجویان بین‌المللی رشته مهندسی همیشه بهترین بوده، است و خواهد بود. در مورد تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان هم باید بگوییم که بهترین دانشگاه‌های رشته عمران در کشور آلمان است، پس جای درنگ نیست!

برای مهندسی عمران باید چند سال محصل باشیم؟

از لحاظ مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوتی با ایران وجود ندارد. شما در کشور آلمان هم برای مقطع کارشناسی به یک دوره چهار ساله و مقطع کارشناسی ارشد به یک دوره دو ساله نیاز دارید، اما باید زمان بیشتری را برای درس خواندن اختصاص دهید و شاید گاهی اوقات یکی یا حتی دو ترم بیشتر از ایران نیاز به تحصیل داشته باشید، زیرا تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان به گونه‌ای است که همه دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شوند و در نتیجه نسبت به دانشجویان آلمانی باید بیشتر وقت بگذارید تا بتوانید درس‌هایتان را با نمره بالایی پاس کنید.

تحصیل مهندسی عمران در آلمان

برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

تحصیل در کشورهای خارجه قطعا نیازمند رعایت اصول و قوانینی هست که در کشور خودمان نیازی به رعایت آن‌ها نداریم که البته آلمان هم خارج از این قاعده نیست. برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان در مقطع کارشناسی شما باید اپلای کنید و بعد اخذ پذیرش داشته باشید اما انجام این کار در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. به طور کل مراحلی که باید طی کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • اول از همه باید مدرک تحصیلی قبلی یا همان دیپلم خود را به صورت ترجمه شده تحویل دهید.
  • بعد از آن باید برای برای آزمون ورودی TestAS ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید که البته این مورد شامل همه افراد نمی‌شود و همه نیاز به انجام این کار ندارند؛ (مثلا برای افرادی که بورسیه تحصیلی آلمان را دارند، لازم نیست)، اما به‌هرحال در بسیاری از مواقع جزء شرایط محسوب می‌شود.
  • در مرحله بعدی باید همه هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید.
  • سپس نیاز به خرید بیمه درمانی دارید که برای دوره تحصیلی است که در این کشور هستید و معمولا هم هزینه بیمه درمانی برای این کشور حدودا بین 80 الی 110 یورو است.
  • برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان باید اول دانشگاهی که می‌خواهید در آن ادامه تحصیل دهید را مشخص کنید. سپس یک انگیزه‌نامه تنظیم کرده که مراکز مختلف در تنظیم این نامه به شما کمک خواهند کرد و خواهند گفت که به چه مواردی باید اشاره کنید.
  • در مرحله بعد باید مشخص کنید که می‌خواهید به چه زبانی در آلمان تحصیل کنید. خیلی‌ها به زبان آلمانی و خیلی‌ها به زبان انگلیسی شروع به تحصیل در این کشور می‌کنند که در هر صورت باید مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی خود را با توجه به زبانی که انتخاب کرده‌اید، ارائه دهید.

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای رشته مهندسی را با هم بشناسیم

اگر تصمیم به مهاجرت به آلمان گرفته‌اید و کاملا مصمم هستید که در این کشور تحصیل کنید، پس این قسمت را ازدست ندهید. به شما برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان را معرفی خواهیم کرد تا از قبل در موردشان تحقیق کنید:

موسسه فناوری برلین

این موسسه که در زبان انگلیسی به آن Berlin Institute of Technology می‌گویند، در سال 1879 بنا شده و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود و علت برتر بودنش هم همین است. شما در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانید در این دانشگاه تحصیل کنید. از آنجایی که متقاضیان زیادی می‌خواهند در این دانشگاه تحصیل کنند، آنها هم دانشجویانش را ملزم می‌کنند که برای ورود به آن سه دروس مکانیک سازه، یک پروژه طراحی و طراحی محاسباتی یا علوم کامپیوتر را پاس کرده باشند. بعد از آن دانشجویان باید انگیزه‌نامه خود را هرچه سریع‌تر ارائه دهند و بعد رزومه و سوابق تحصیلی خود مثل مقالاتی که منتشر کرده‌اند را اعلام کنند.

این دانشگاه هم از آن دسته از دانشگاه‌هایی در آلمان است که به صورت جداگانه آزمون ورودی برگزار می‌کند و برای ورود به آن هم حتما باید مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس یا مدرک معتبر زبان آلمانی داشته باشید که معمولا برای دانشجویان مهندسی خیلی کار سختی نیست.

دانشگاه فنی دارمشتات

دانشگاه دارمشتات یا Technische Universität Darmstadt یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان است که باز هم جزء قدیمی‌ترین‌هاست و در سال 1877 تاسیس شده است. جالب‌تر اینکه؛ شاید باورتان نشود اما آلبرت انیشتین هم به دانشجویان جوان توصیه کرده است که سعی کنند در این دانشگاه تحصیل کنند و خودشان را بالا بکشند.

دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن یا Technical University of Dresden در ایالت زاکسن است که در شرق کشور آلمان قرار گرفته است و جزء ده دانشگاهی است که در این کشور حرف اول را می‌زند. قدمت این دانشگاه را از ساختمان‌های قدیمی‌اش می‌توان متوجه شد. این دانشگاه خصوصا در مورد رشته تحصیلی عمران هم همیشه حرف اول را می‌زند و انواع مختلفی از مدرک‌ها را در این رشته ارائه می‌دهد که بعد از یک دوره تحصیلی مشخص هم، دانشجویان وارد دوره کارآموزی حرفه‌ای می‌شوند که آنها را برای بازار کار آماده خواهد کرد.

بهترین دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی

دانشگاه روهر بوخوم

دانشگاه روهر بوخوم یا Ruhr University Bochum در سال 1962 تاسیس شد و جزء دانشگاه‌های کهن در این کشور محسوب می‌شود و برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان یکی از بهترین‌هاست که بهترین امکانات رفاهی و دانشجویی را هم در اختیار محصلان قرار می‌دهد و شما این فرصت را دارید که در این دانشگاه در عرض شش ترم، دوره کارشناسیِ خود را به اتمام برسانید و در عرض سه سال هم فارغ التحصیل شوید.

دانشگاه فنی براونشویگ

دانشگاه براونشویگ یا TECHNICAL UNIVERSITY OF BRAUNSCHWEIG یکی از بهترین دانشگاه‌ها در این کشور است که از سال 1745 روی کار آمد و قدمت بسیار بالایی هم دارد. در نتیجه بهترین و باتجربه‌ترین اساتید در این دانشگاه تدریس می‌کنند و شما خیالتان راحت است که بعد از اتمام دوره تحصیلی در این دانشگاه، آماده فعالیت در هر حوزه و شاخه‌ای از رشته تحصیلی عمران هستید؛ البته این دانشگاه برای پذیرش دانشجو شاید سخت‌تر از دانشگاه‌های دیگر در آلمان عمل کند اما به‌هرحال تحمل این سختی‌ها ارزشش را دارد که بتوانید آینده خودتان را تضمین کنید.

اخد ویزای تحصیلی در آلمان چه شرایطی دارد؟

برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که از سفارت وقت بگیرید که این کار بین یک الی یک سال و نیم زمان می‌برد، پس اولین و سریع‌ترین کاری که باید انجام دهید، همین است. اما اگر می‌خواهید سریع‌تر کارتان پیش برود؛ باید در دوره‌های مربوط به زبان در کشورهای همسایه آلمان شرکت کنید. بعد، در عرض 15 روز وقت سفارت به شما داده خواهد شد که خیلی‌ها برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان این کار را می‌کنند.

همه افرادی که می‌خواهند در آلمان تحصیل کنند، باید ویزای تحصیلی بگیرند، بغیر از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و اتباع سوئیس که نیازی به گرفتن ویزای تحصیلی آلمان ندارند. تنها سختی که برای گرفتن ویزا پیش رو دارید، این است که ممکن است در طول این مسیر با مشکلات مربوط به کارهای اداری روبرو شوید، در غیر این صورت کارتان سخت نیست و مجبور به پرداخت هزینه خیلی بالایی هم برای ویزای تحصیلی در این کشور نیستید. گاهی اوقات در بعضی از موارد افراد برای اخد ویزا مجبور به بازدید از کنسولگری آلمان هم می‌شوند که این موضوع کمی کار را پیچیده‌تر می‌کند.

ویزاهای پرطرفدار کدام‌ها هستند؟

ویزاها برای تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان زیاد و متنوع است، اما به طور کل سه مورد از پرطرفدارترین‌های آنها شامل موارد زیر است:

ویزای دوره زبان

برای اخذ این ویزا باید از یک موسسه آموزشی برای یادگیری زبان پذیرش بگیرید. این دوره باید بین سه ماه تا یک سال باشد.

ویزای اصلی دانشجویی

در این نوع ویزا شما برای تحصیل در یک دوره از دانشگاه یا حتی یک موسسه ویزا می‌گیرید.

ویزای تقاضای تحصیل

این نوع ویزا هم برای زمانی است که هنوز نمی‌دانید که می‌خواهید در کدام رشته تحصیل کنید و در انتظار تایید پذیرش درخواست‌تان هستید.

مهندسی عمران در آلمان

چه نوع بورسیه‌هایی برای تحصیل در آلمان وجود دارد؟

بورسیه‌های تحصیلی آلمان در دانشگاه‌های مختلف انواع متفاوتی دارند، اما مهمترین نوع بورسیه‌ها که بیشتر جذب می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • بورسیه به خاطر دریافت جوایز عملی برای دانشجویان نخبه و موفق که فارغ التحصیل شده‌اند یا مدرک فوق دکترا دارند.
  • بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات آن‌ها در مراحل پایانی هست و بخاطر پیشرفت زیادی که داشته‌اند، توانستند بورسیه بگیرند.
  • بورسیه تحصیلی بنیاد کارلو- ویلهلمینا برای تحصیل رشته مهندسی عمران که در آلمان ارائه می‌شود و فقط مخصوص دانشگاه براونشینگ است و به دانشجویانی عرضه می‌شود که توانایی مالی ندارند و از تحصیل دست کشیده‌اند.
  • بورسیه صندوق استعدادیابی که در کشور آلمان 13 مورد از این نهادها وجود دارد و بورسیه تحصیلی را در اختیار دانشجویان و داوطلبان مقطعا دکترا قرار می‌دهد.
  • بورسیه خودِ کشور آلمان هم‌ جزء ‌بورسیه‌های پرطرفدار است و برای دانشجویانی از رشته عمران در نظر گرفته شده است که هم معدل و نمرات خوبی داشته باشند و هم با توجه به معیارهایی که کشور آلمان در نظر می‌گیرد، اصالت، استقلال و مهارت کافی را دارا باشند که 300 یورو در ماه هم، مبلغ این بورسیه است.
  • در نهایت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری، فوق دکترا و دانشمندان هم وجود دارد.

آیا مهندس عمران در این کشور درآمد خوبی دارد؟

خب، تازه به اصل ماجرا رسیدیم و می‌خواهیم بدانیم که اگر قرار باشد همه این سختی‌ها و شرایط را طی کنیم تا بتوانیم ویزا یا بورسیه تحصیلی بگیریم یا حتی مهاجرت به آلمان را انجام دهیم تا بتوانیم در رشته عمران تحصیل کنیم، اصلا ارزشش را دارد یا خیر. در واقع می‌توانیم کسب درآمد خوبی از طریق تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان داشته باشیم؟  پاسخ به ین سوال قطعا بله است. در هر صورت وضعیت درآمد مهندسان از جمله مهندسی عمران در آلمان قطعا خیلی بهتر از کشورهای دیگر از جمله ایران است. درآمد سالانه مهندس عمران در برلین برابر با 77 هزار و 389 دلار، در مونیخ برابر با 44 هزار و 191 هزار دلار، در هامبورگ برابر با 63 هزار و 819 دلار و در برمن برابر با 63 هزار و 569 دلار است که مبلغ قابل توجهی است.

کلام آخر

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به فکر تحصیل رشته مهندسی عمران در آلمان افتاده‌اید، بدانید که اشتباه نمی‌کنید. همانطور که در این مقاله هم متوجه شدید، آلمان می‌تواند یکی از بهترین کشورهایی باشد که آن را برای تحصیل انتخاب می‌کنید. اگر بخواهید برای مدتی در این کشور زندگی کنید تا تحصیلات‌تان به اتمام برسد، بدانید که از لحاظ معیشتی هم بیشترین امکانات را خواهید داشت. از طرفی در مورد رشته های مهندسی به خصوص رشته عمران، بهترین دانشگاه‌های دنیا در کشور آلمان است. مهمتر از همه؛ بعد از اینکه در رشته عمران ار دانشگاه آلمان فارغ التحصیل می‌شوید، خیالتان راحت است که به راحتی با درآمد بالا وارد بازار کار خواهید شد که این مهم‌ترین وجه تحصیل در آلمان است.

 

 

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید