لوگو صبا ویزا
کارشناسی در کشور فرانسه

تحصیل کارشناسی در فرانسه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل کارشناسی در فرانسه و جزئیات بیشتری از ثبت نام آن به دست بیاورید،می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

فرانسه یکی از برترین کشورهای جهان از نظر آموزش عالی است که وجود دانشگاه‌های برتر در آن به خوبی این موضوع را اثبات می‌کند. مزایایی همچون آموزش باکیفیت و شرایط شغلی مناسب پس از فارغ‌التحصیلی سبب شده است تا بسیاری از دانشجویان ایرانی هم برای تحصیل کارشناسی در فرانسه داوطلب شوند. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، حتما با شرایط تحصیل در این کشور آشنایی داشته باشید. از همین رو در این مطلب از صباویزا قصد داریم تا جنبه‌های مختلف تحصیل کارشناسی در فرانسه را بررسی کنیم.

چرا تحصیل کارشناسی در فرانسه؟

حجم بالای درخواست‌ها برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه نشان می‌دهد که این مورد طرفداران زیادی دارد. دلایل زیادی باعث شده است تا دانشجویان بین‌المللی به خواهند تحصیل خود را در دانشگاه‌های فرانسه ادامه دهند. تحصیل کارشناسی در فرانسه مزایای زیادی دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

  • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و با سطح آموزشی بالا
  • تحصیل با هزینه ناچیز یا رایگان در دانشگاه‌های دولتی
  • امکان دریافت بورسیه یا کمک هزینه در برخی رشته‌ها
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر
  • امکان جستجوی کار و اقامت پس از تحصیل
  • آشنایی با زبان فرانسوی و فرصت‌های شغلی مربوط به آن

بنابراین، تحصیل کارشناسی در فرانسه موقعیت مناسب و جذابی است به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید. تجربه این موضوع را ثابت کرده است که با تحصیل در فرانسه می‌توانید آینده بی‌نظیری را برای خود رقم بزنید پس به هیچ عنوان این فرصت عالی را از دست ندهید.

تحصیل کارشناسی در فرانسه

مدرک زبان لازم برای تحصیل کارشناسی در فرانسه

برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه با توجه به سطح دوره تحصیلی مورد نظر، ممکن است نیاز به مدرک‌ زبان فرانسوی داشته باشید. در کل برای شرکت در اکثر برنامه‌های کارشناسی در فرانسه، باید مهارت خود را در زبان فرانسوی به اثبات برسانید.برای این منظور بیشتر دانشگاه‌های فرانسه از مدارکی مانند دیپلم DELF و DALF استفاده می‌کنند که توسط سازمان بین‌المللی فرهنگی زبان فرانسه (CIEP) ارائه می‌شود.

این مدارک شامل ۶ سطح از A1 تا C2 هستند، که هر کدام نشان دهنده توانایی در چهار مهارت شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری زبان فرانسه است. برای شرکت در دوره کارشناسی در فرانسه، بیشتر دانشگاه‌ها از داوطلبان خواسته‌اند که حداقل سطح B2 یا C1 مدرک DELF یا DALF را داشته باشند. در صورتی که شما توانایی زبان فرانسه در این سطوح را ندارید، می‌توانید به دوره‌های زبان فرانسه در دانشگاه‌ها یا مؤسسات زبانی در خود کشور خود مراجعه کنید تا توانایی زبانی خود را بهبود بخشید.

انواع لیسانس در فرانسه

در بین روش های مهاجرت به فرانسه استفاده از گزینه تحصیل بسیار معمول است. در صورتی که قصد تحصیل کارشناسی در فرانسه را دارید، باید به انواع لیسانس در این کشور آشنایی داشته باشید. در فرانسه سه نوع لیسانس وجود دارد که به ترتیب مدت زمان آموزش آنها از 3 تا 4 سال متغیر است. برای اینکه شناخت بهترین در این زمینه پیدا کنید، آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

لیسانس عمومی (Licence générale)

این لیسانس برای دانشجویانی است که می‌خواهند در حوزه‌های گوناگونی مانند علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم تجربی، ریاضیات و فیزیک و … تحصیل کنند. دانشجویان برای ورود به این لیسانس نیاز به داشتن دیپلم دبیرستان یا معادل آن دارند.

لیسانس حرفه ای (Licence professionnelle)

این لیسانس برای دانشجویانی است که می‌خواهند به یک تخصص ویژه مانند کارآفرینی، حسابداری، برنامه نویسی و طراحی دست پیدا کنند. این لیسانس با هدف آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی در زمینه‌ی حرفه ای ارائه می‌شود.

لیسانس دو گانه (Double licence)

این لیسانس برای دانشجویانی است که می‌خواهند در دو زمینه مختلف مانند فیزیک و فیلم سازی، ریاضیات و موسیقی تحصیل کنند. دانشجویان در این لیسانس دو مدرک در زمینه‌های مختلف کسب می‌کنند. از همین رو امکان دریافت فرصت‌های شغلی در آینده بیشتر خواهد بود.

انواع موسسات برای تحصیل کارشناسی در فرانسه

سه نوع مؤسسه آموزش عالی در فرانسه وجود دارند که دوره‌های کارشناسی را ارائه می‌دهند:

  • دانشگاه‌ها: مؤسسات دولتی که طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.
  • گراند اکول‌ها: مؤسسات معتبر و ممتازی که در رشته‌های تحصیلی خاص مانند مهندسی، بیزینس و علوم سیاسی تخصص دارند.
  • مؤسسه‌های فناوری (IUTs): مؤسساتی که آموزش عملی و رویکرد فنی و حرفه‌ای برای یادگیری دارند و هدفشان بازار کار محلی است.

دانشجویان می‌توانند بر اساس علایق علمی و اهداف شغلی خود، دوره لیسانس را در هر یک از این موسسات دنبال کنند.

بهترین رشته‌های کارشناسی برای تحصیل در فرانسه

فرانسه طیف متنوعی از ‌دوره‌های دانشگاهی را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد؛ بنابراین دانشجویان فرصت‌های فراوانی دارند تا علایق و اهداف شغلی خود را دنبال کنند. رشته‌های پزشکی و مهندسی همیشه در بالای لیست بهترین دوره‌های تحصیلی قرار دارند، اما رشته‌های دیگری هستند که آمار پذیرش آنها بسیار بالاست. در ادامه به این رشته‌ها اشاره می‌کنیم:

مد و فشن

مد یک صنعت پیشرو در فرانسه است، بنابراین وقتی برای یادگیری مد در یک کالج ثبت نام می‌کنید، آینده خوبی را در پیش رو دارید. مدرک مد دنیایی از فرصت‌ها را باز می‌کند. شما هرگز نمی‌دانید چه فرصت‌هایی برای شما پیش خواهد آمد. برخی از برنامه‌ها یک دوره گواهینامه یک سال را ارائه می‌دهند، اما شما می‌توانید برای دوره طولانی‌تری برای کسب مدرک لیسانس نیز درخواست دهید. مدت زمانی که به مطالعه اختصاص می‌دهید باید بر اساس کاری باشد که می‌خواهید بعد از فارغ التحصیلی انجام دهید. البته، به کسانی که مدرک لیسانس دارند، فرصت‌های زیادی ارائه می‌شود که برای کسانی که مدرک ندارند، فرصت‌های زیادی ارائه می‌شود.

  • مدرسه طراحی لباس LISAA پاریس
  • مدرسه طراحی مد پارسونز
  • انستیتو فرانسه د لا مد
  • کالج هنر پاریس

مدیریت

فرانسه به لطف اقتصاد همیشه در حال رشد، یک کشور ایده آل برای تحصیل در رشته کسب و کار و مدیریت است. مدیریت محبوب‌ترین رشته محسوب می‌شود و دانشگاه‌های مدیریت و بیزینس فرانسه از بهترین‌های جهان هستند. دانشجویان بین المللی می‌توانند زمینه‌های مختلف تخصص مانند کارآفرینی، مدیریت پروژه، مدیریت استراتژیک و مدیریت عمومی را انتخاب کنند. پایتخت فرانسه یعنی پاریس، ترکیبی ایده آلی از فرصت‌های تحصیلی و شغلی است. بهترین ‌دانشگاه‌های برای تحصیل در رشته مدیریت عبارتند از:

  • دانشگاه کسب و کار اینسید
  • دانشکده کسب و کار فارغ التحصیل گرنوبل
  • مدرسه کسب و کار EDHEC
  • مدرسه کسب و کار HEC پاریس
  • مدرسه کسب و کار ESSEC

علوم طبیعی

علوم طبیعی پایه و اساس رشته‌های علمی کاربردی را فراهم می‌کند و به مطالعه کیهان و قوانین طبیعی می‌پردازد. زمینه‌های مطالعه اولیه این رشته شامل زیست شناسی، شیمی و فیزیک هستند. رشته‌هایی از جمله بیوشیمی و ژئوفیزیک نیز انتخاب‌های محبوبی در میان دانشجویانی است که برای تحصیل به فرانسه مهاجرت می‌کنند. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم طبیعی ارائه شده در دانشگاه‌های فرانسه بر کاربرد عملی و دانش نظری تاکید دارد که با کارهای آزمایشگاهی همراه هستند. بهترین ‌دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در رشته علوم طبیعی عبارتند از:

  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه پاریس-سود
  • اکول پلی تکنیک
  • دانشگاه پیر و ماری کوری (UPMC)
  • دانشگاه گرنوبل آلپ
  • اکول نرمال سوپریور

زبان شناسی

فرانسه میزبان برخی از بهترین دانشگاه‌هایی است که ‌دوره‌های زبان شناسی را ارائه می‌دهند. دستور زبان، نحو، آوایی، گویش‌ها و توسعه زبان‌ها همه در این رشته در نظر گرفته شده‌‌اند. این رشته تحصیلی برای داوطلبان علاقه مند به روزنامه نگاری، ترجمه، مطالعه زبان و بسیاری از حوزه‌های دیگر مفید است. مدرک تحصیلی از هر دانشگاه فرانسوی گزینه‌های شغلی زیادی را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به عنوان استاد دانشگاه، زبانشناس اجتماعی، دیپلمات، مدافع حقوق زبان و بسیاری موارد دیگر مشغول به کار شوید. بهترین ‌دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در رشته زبان شناسی عبارتند از:

  • مؤسسه مدیریت بین فرهنگی و ارتباطات (ISIT)
  • دانشگاه کنت- پردیس پاریس
  • دانشگاه سوربن شمالی (دانشگاه پاریس ۱۳)
  • دانشگاه ریمز
  • دانشگاه پروونس
  • دانشگاه کاتولیک لیل

فلسفه

فرانسه زادگاه بسیاری از متفکران بزرگ است که «رنه دکارت» یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان جهان غرب می‌بالد. کسب مدرک در رشته فلسفه ممکن است به پیچیدگی‌های زندگی و مسائل فلسفی بپردازد. دانشجویان بین المللی از این رشته بسیار لذت خواهند برد، زیرا پرسشگری، تفکر انتقادی و مکالمه، استدلال منطقی و تحقیق آنها را بهبود می‌بخشد. مدرک فلسفه شما را ملزم به گذراندن دوره‌هایی در رشته‌های اصلی فلسفه مانند متافیزیک، اخلاق و منطق می‌کند. بهترین ‌دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در رشته مدیریت عبارتند از:

  • دانشگاه پانتئون-سوربن
  • اکول نرمال سوپریور
  • دانشگاه کنت- دانشکده هنر و فرهنگ پاریس
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه آمریکایی پاریس

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان شاخه‌ای از علوم کامپیوتر مربوط می‌شود که به حل مسائل با استفاده از سیستم‌های هوشمند اشاره دارد. یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و قوانین عملیاتی همگی ممکن است برای تقویت سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده شوند. رشته هوش مصنوعی شامل موضوعاتی مانند بینایی کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار، مفاهیم مهندسی نرم افزار و سیستم‌های مستقل خواهد بود. بهترین ‌دانشگاه‌های برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی عبارتند از:

  • موسسه علم فناوری داده
  • دانشگاه کوت دازور
  • اِکول پلی‌تکنیک
  • مدرسه کسب و کار EDHEC
  • دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر EPITA

سلامت عمومی

مدرک لیسانس در بهداشت عمومی پایه محکمی را در این زمینه برای شما فراهم می‌کند. واحد‌های مربوط به جمعیت، ارتقای سلامت، حفاظت از سلامت، مشارکت در سلامت عمومی و جنسیت، تمایلات جنسی و سلامت همگی در این رشته ارائه می‌شوند. بخش بهداشت عمومی بسیار گسترده‌تر است و به شما درک عمیقی از تأثیر تغییرات در سلامت عمومی یک جامعه ارائه می‌دهد. پس از داشتن مهارت‌های مورد نیاز می‌توانید خود را به عنوان یک اپیدمیولوژیست، دانشمند بهداشت محیط، بهداشت، متخصص آمار زیستی و مدیر بهداشت در بازار کار معرفی کنید. بهترین ‌دانشگاه‌های برای تحصیل در رشته سلامت عمومی عبارتند از:

شرایط تحصیل کارشناسی در فرانسه

برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه، دانشجویان بین المللی باید الزامات زبان، تمکن مالی و مدارک تحصیلات قبلی خود را ارائه دهند. اولا مهارت در زبان فرانسه بسیار مهم است، زیرا اکثر ‌دوره‌های کارشناسی به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. دانشجویان معمولاً باید از طریق آزمون‌های استاندارد مانند DELF یا DALF برای زبان فرانسه یا در برخی موارد، آزمون TCF مدرکی دال بر مهارت‌های زبانی خود ارائه دهند. رخی از دانشگاه‌ها ممکن است ‌دوره‌هایی را به زبان انگلیسی نیز داشته باشند، در این صورت ‌دانشجویان باید مهارت انگلیسی خود را از طریق آزمون‌هایی مانند تافل یا آیلتس نشان دهند.

دانشجویان ملزم به ارائه مدرکی دال بر منابع مالی برای پوشش شهریه و هزینه‌های زندگی خود در حین تحصیل در فرانسه هستند. دانشجویان باید تمکن مالی نشان دهند تا دولت فرانسه مطمئن شود که آنها از پس هزینه‌های خود بر می‌آیند. تمکن مالی از طریق صورتحساب‌های بانکی، موجودی حساب یا سایر موارد قابل اثبات است. ارائه این مدرک برای اخذ ویزای دانشجویی ضروری است که برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در فرانسه را دارند اهمیت بالایی دارد.

متقاضیان باید مدارک تحصیلی قبلی خود را ارائه دهند. برای کسانی که وارد دوره لیسانس می‌شوند، این مدرک معمولاً به معنای ارائه دیپلم دبیرستان یا معادل آن است. مدرک تحصیلی باید به همراه ریزنمرات به طور رسمی به فرانسوی ترجمه شود. برخی از دانشگاه‌ها همچنین ممکن است نیاز به ارزیابی دیپلم توسط یک مرجع شناخته شده داشته باشند تا مطمئن شوند که مدرک متقاضی با استانداردهای آموزشی فرانسه مطابقت دارد. دانشگاه‌های فرانسه از مدرک و ریزنمرات برای بررسی سنجش کیفیت تحصیل و معدل جهت پذیرش متقاضیان مورد نظر استفاده می‌کنند.

کارشناسی در فرانسه

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در فرانسه

برای تحصیل کارشناسی در فرانسه، دانشجویان باید مدارک و مستندات مختلفی را ارائه کنند. در نتیجه باید در این مورد حساسیت بالایی داشته  باشید تا فرایند پذیرش شما به درستی انجام شود.

  • دیپلم دبیرستان معتبر و تأیید شده
  • مدرک زبان معتبر فرانسوی مانند DELF یا DALF یا مدارک زبان انگلیسی تافل و آیلتس
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدارک هویتی نظیر پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • پرداخت هزینه‌های بررسی پرونده

همچنین، دانشجویان باید برای ورود به دانشگاه در فرانسه، امتحان کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارند. دانشجویان بین المللی مانند ایرانیان نیاز به مدارک تأیید شده از سفارت فرانسه در کشور محل زندگی دارند. از همین رو شما باید همه این مدارک را به صورت ویژه آماده کنید تا امکان تحصیل مناسب برای شما فراهم باشد.

هزینه تحصیل کارشناسی در فرانسه

هزینه تحصیل کارشناسی در فرانسه بسته به نوع موسسه و برنامه متفاوت است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به طور کلی بسیار کمتر از موسسات خصوصی است. دانشگاه‌های دولتی معمولا حدود ۱۷۹ یورو در سال برای شهریه دریافت می‌کنند. در حالی که دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند از ۳۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال شهریه دریافت کنند. همچنین ممکن است دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه‌های ثبت نام و هزینه‌های اضافی برای کتاب‌ها و لوازم باشند که می‌تواند تا چند صد یورو اضافه شود.

هزینه‌های زندگی نیز عاملی است که باید در محاسبه هزینه مدرک لیسانس در فرانسه در نظر گرفت. بسته به محل زندگی شما، هزینه اقامت می‌تواند بین 400 تا 800 یورو در ماه متغیر باشد. این شامل اجاره، آب و برق و سایر قبوض می شود. هزینه‌های دیگری مانند غذا، حمل و نقل و سرگرمی می‌تواند افزایش یابد، بنابراین مهم است که بودجه متناسب با آن را تعیین کنید. در این بین نباید فراموش کرد که اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هم هزینه مشخصی دارد که باید در اسرع وقت پرداخت گردد.

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل کارشناسی

اگر قصد دارید که تحصیل کارشناسی در فرانسه را تجربه کنید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. شناخت بهترین دانشگاه های فرانسه به شما کمک می‌کند تا یک دوره تحصیلی عالی را پشت سر بگذارید. در ادامه تعدادی از برترین مراکز علمی فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

  1. دانشگاه پلی تکنیک اکوله: دانشگاه École Normale Supérieure که در سال 1794 تأسیس شد و در پاریس واقع شده است، یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. این موسسه تحقیقاتی در زمینه‌های علوم انسانی و مهندسی پیشرو است که می‌توانید یک دوره تحصیلی عالی را در آن پشت سر بگذارید.
  2. دانشگاه پاریس: دانشگاه پاریس که در پاریس واقع شده است، دانشگاهی معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. این رشته طیف گسترده ای از دوره‌ها را در زمینه‌هایی مانند علوم انسانی، حقوق، اقتصاد، پزشکی و علوم ارائه می‌دهد.
  3. دانشگاه بوردو: دانشگاه بوردو یک دانشگاه پیشرو در فرانسه برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. این دانشگاه در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، علوم، مهندسی و هنر شرایط تحصیل فوق‌العاده‌ای را فراهم کرده است که نباید این فرصت را از دست بدهید.
  4. دانشگاه سوربن: دانشگاه سوربن که در پاریس واقع شده است، دانشگاهی معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی می‌باشد. این دانشگاه دوره‌هایی مانند علوم انسانی، حقوق، اقتصاد و علوم را در بالاترین سطح ممکن ارائه می‌دهد. بیشترین تعداد رشته های تحصیلی فرانسه در دانشگاه سوربن دیده می‌شود.
  5. موسسه فناوری گرنوبل: موسسه فناوری گرنوبل یکی دیگر از مواردی است که برای تحصیل کارشناسی در فرانسه پیشنهاد می‌شود. رشته‌های مهندسی، علوم کامپیوتر و ریاضیات در این دانشگاه بسیار قوی است و سطح علمی فوق‌العاده‌ای در آن دیده می‌شود. از همین رو این مورد را هم در لیست خود بگنجانید.

تحصیل کارشناسی در فرانسه به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های فرانسه اهمیت زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان جهانی و ارزشی که به جریان اصلی ارتباطات میفزاید را درک می‌کنند. به همین دلیل، آنها این زبان را با استراتژی‌های آموزشی خود ادغام کرده‌اند. دانشگاه‌هایی که دوره‌های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند، نه تنها تجربه آموزشی را غنی‌تر می‌کنند، بلکه پذیرش دانشجویان بین ‌المللی که ممکن است با زبان فرانسه مشکل داشته باشند، تسهیل خواهند کرد. دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های فرانسه شامل رشته‌های علوم انسانی، مهندسی، هنر و سایر موارد هستند. دانشگاه‌های زیر دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند:

دانشگاه آمریکایی پاریس

  • تاریخ هنر
  • کارآفرینی
  • علوم کامپیوتر
  • انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی

دانشگاه ساینس پو

  • سیاست و حکومت
  • اقتصاد و جوامع
  • علوم انسانی سیاسی

دانشگاه پاریس دوفین

  • حقوق
  • علوم سیاسی
  • هنر
  • تاریخ
  • جغرافیا
  • فلسفه
  • تاریخ هنر
  • باستان شناسی
  • ریاضیات کاربردی
  • علوم کامپیوتر
  • اقتصاد

تحصیل کارشناسی در فرانسه بدون مدرک زبان

تحصیل کارشناسی در فرانسه بدون مدرک زبان تنها از طریق راه‌های زیر امکان پذیر است:

‌دوره‌های آموزش انگلیسی

بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه ‌دوره‌های آموزش انگلیسی تخصصی را در زمینه‌های مختلف از جمله بیزینس، مهندسی، علوم اجتماعی و غیره ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها نیاز متقاضیان به نشان دادن مهارت در زبان فرانسه یا شرکت در آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل را برطرف می‌کند.

معافیت‌های مهارت زبانی

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است الزامات مهارت زبان را برای دانشجویان بین المللی که تحصیلات قبلی خود را در دبیرستان‌های انگلیسی زبان به پایان رسانده‌اند لغو کنند. این چشم پوشی فرآیند درخواست را ساده می‌کند و به ‌دانشجویان اجازه می‌دهد تا به جای امتحان زبان بر پیش نیازهای تحصیلی تمرکز کنند.

‌دوره‌های تحصیلی بریجینگ

برخی موسسات ‌دوره‌های بریجینگ (Bridging) را ارائه می‌دهند که برای تقویت مهارت‌های زبانی ‌دانشجویان قبل از شروع ‌دوره‌های تحصیلی آنها طراحی شده است. هدف این برنامه‌ها بهبود مهارت ‌دانشجویان در زبان فرانسه یا انگلیسی است و آنها را قادر می‌سازد تا شرایط زبان را برای دوره‌های انتخابی خود برآورده کنند.

فرآیند اپلای تحصیل کارشناسی در فرانسه

فرآیند درخواست برای تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه بسته به دانشگاه و رشته‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت است. با این حال، مراحل کلی به شرح زیر هستند:

  • ‌دانشجویان باید در مورد دانشگاه‌ها و ‌دوره‌های مختلف در فرانسه تحقیقان انجام دهند تا مسیر تحصیلی خود را مطابق با علایق و اهداف شغلی دنبال کنند.
  • ‌دانشجویان باید تمام مدارک لازم برای پذیرش از جمله ریز نمرات تحصیلی، گواهی مهارت زبان، کپی پاسپورت و سایر موارد را تهیه کنند.
  • دانشجویان می‌توانند با ارسال مدارک و فرم اپلای به صورت آنلاین برای دانشگاه انتخابی درخواست دهند. همچنین باید هزینه اپلای را پرداخت کنند.
  • دانشجویان پس از ارسال درخواست باید منتظر پاسخ دانشگاه در مورد وضعیت پذیرش خود باشند.
  • در صورت موفقیت آمیز بودن درخواست، دانشگاه برای دانشجو نامه پذیرش ارسال می‌کند. دانشجو باید پذیرش خود را تایید کند و شهریه را بپردازد.
  • دانشجویان در آخرین مرحله باید برای ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنند. با دریافت ویزا می‌توانند بلیط هواپیما بگیرند و به این کشور سفر کنند.

بهترین زمان اپلای کارشناسی در فرانسه

دو پذیرش اصلی در فرانسه در ژانویه و سپتامبر وجود دارند که دانشجویان بین المللی می‌توانند برای آن درخواست دهند. اجازه دهید به هر دوی این موارد در فرانسه نگاهی بیندازیم.

  • ژانویه: این پذیرش از ابتدای سال شروع می‌شود. تقریباً هر دانشگاهی در فرانسه طیف گسترده‌ای از دوره‌ها را در این ددلاین ارائه می‌دهد.
  • سپتامبر: این پذیرش پاییز توسط بسیاری از دانشجویان پذیرش اصلی در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها دوره‌های زیادی را ارائه می‌دهد.

ثبت نام دانشگاه‌ها از یک اکتبر آغاز می‌شود. آخرین مهلت ارسال درخواست‌ها 15 دسامبر است. دانشگاه‌ها معمولاً باید تا پایان ماه مارس به درخواست‌ها پاسخ دهند. بهترین زمان اپلای کارشناسی در فرانسه به این صورت دانشجویان باید از اکتبر سال قبل برای پذیرش اقدام کنند. پس از ارائه موفقیت در پذیرش و دریافت نامه پذیرش، انتظار می‌رود همه دانشجویان تا اواسط ماه مه آنها را بپذیرند یا رد کنند. هر پیشنهادی که تا آن زمان به آن پاسخ داده نشده باشد به طور خودکار رد خواهد شد.

ویزا دانشجویی برای تحصیل در فرانسه

اخذ ویزای گام اساسی برای دستیابی به اقامت دائم فرانسه است. سفر به سمت اقامت دائم با اخذ ویزای دانشجویی آغاز می‌شود. فرانسه انواع مختلفی از ویزای دانشجویی را بر اساس مدت و ماهیت دوره ارائه می‌دهد. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • ویزای کوتاه مدت (Visa de Court Séjour): برای دوره‌های کمتر از 90 روز قابل استفاده است.
  • ویزای تحصیلی طولانی مدت (Visa de Long Séjour pour Études): برای دوره‌های بیشتر از 90 روز قابل استفاده است.
  • ویزای دانشجویی با مجوز اقامت (VLS-TS): برای دوره‌های بیش از شش ماه است. این ویزا به شما امکان می‌دهد یک سال در فرانسه بمانید و قابل تمدید است.

ویزای طولانی مدت فرانسه

پس از اتمام تحصیلات خود باید از ویزای دانشجویی به ویزای طولانی مدت که به شما امکان می‌دهد در فرانسه بمانید و فرصت‌های اقامت دائم را بررسی کنید، تغییر دهید. معیارهای واجد شرایط بودن برای ویزای طولانی مدت عبارتند از:

  • به پایان رسیدن تحصیلات دانشگاهی
  • ثبات مالی در طول اقامت خود در فرانسه
  • برخورداری از پوشش بیمه درمانی کافی
  • ارائه گواهی سابقه کیفری بدون سوء پیشینه
  • تسلط به زبان فرانسه و انگلیسی

اتمام مقطع کارشناسی در فرانسه و اخذ اقامت دائم

زمانی که تحصیلات خود را کامل کردید و به ویزای طولانی مدت انتقال یافتید، مراحل بعدی شامل گرفتن اجازه اقامت در فرانسه است. مجوزهای اقامتی در فرانسه شامل موارد زیر است:

  • اجازه اقامت دانشجویی: این مجوزی است که در ابتدا خواهید داشت و به شما امکان می‌دهد در فرانسه تحصیل کنید.
  • اجازه اقامت موقت: این مجوز مرحله بعدی پس از ویزای دانشجویی است. این مجوز به شما امکان می‌دهد برای مدت محدودی در فرانسه بمانید.
  • اجازه اقامت دائم: این مجوز به شما این حق را می‌دهد که به طور نامحدود در فرانسه زندگی و کار کنید.

برای واجد شرایط بودن برای اقامت دائم، معمولاً باید حداقل پنج سال به طور مداوم در فرانسه زندگی کرده باشید. همچنین باید به طور مداوم مجوزهای خود را تمدید کرده باشید تا وضعیت قانونی خود را در فرانسه حفظ شود. داشتن شغل مناسب گامی حیاتی در جهت اخذ اقامت دائم است. شرکت‌های فرانسوی اغلب استعدادهای بین المللی را استخدام می‌کنند. پس از اتمام تحصیلات خود، بهتر است فعالانه به دنبال فرصت‌های شغلی متناسب با مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود باشید. اجازه اقامت موقت بعد از تحصیل به عنوان ویزای جستجوی کار شناخته می‌شود که ۱۲ ماه اعتبار دارد. بعد از این زمان اگر شغل مناسبی پیدا نکردید، باید فرانسه را ترک کنید.

زندگی دانشجویی در فرانسه

فرانسه به خاطر فرهنگ، تاریخ و هنر غنی خود شناخته می‌شود. دانشجویانی که در فرانسه مدرک لیسانس خود را دنبال می‌کنند می‌توانند فرهنگ جدیدی را تجربه کنند، زبان جدیدی بیاموزند و با افرادی از نقاط مختلف جهان ملاقات کنند. فرانسه طیف وسیعی از گزینه‌های اقامتی از جمله خوابگاه‌های دانشگاه، آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های مشترک را به دانشجویان ارائه می‌دهد. ‌

دانشجویان می‌توانند گزینه‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه متناسب با بودجه و سبک زندگیشان باشد. فرانسه دارای یک سیستم حمل و نقل عالی است. دانشجویان می‌توانند با قطار، اتوبوس و مترو به رفت و آمد بپردازند. ‌دانشجویان می‌توانند به راحتی به داخل کشور سفر کنند و در اوقات فراغت خود به گشت و گذار در مناطق مختلف فرانسه بپردازند.

از خیابان‌های شلوغ پاریس گرفته تا روستاهای جذاب پروونس، فرانسه با مناظر متنوع و میراث فرهنگی خود بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کند. ‌دانشجویان این فرصت را دارند که نقاط دیدنی نمادین مانند برج ایفل، موزه لوور و کلیسای جامع نوتردام را کشف کنند. فرهنگ فرانسه با موزه‌ها، گالری‌ها و تئاترهای متعددی که آثار هنرمندان مشهور را به نمایش می‌گذارد، عشق به هنر را در وجود دانشجویان نهادینه می‌کند.

‌دانشجویان می‌توانند در طول سال در رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها شرکت کنند و در فرهنگ فرانسوی غرق شوید. با تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه، نه تنها تحصیلات در سطح جهانی را به دست می‌آورید، بلکه خود را در فرهنگ و سبک زندگی پر جنب و جوشی این کشور غوطه ور می‌کنید. این موضوع باعث رشد شخصیتی و تقویت مهارت‌های اساسی شما برای زندگی در چشم اندازه پویای جهانی می‌شود.

تحصیل کارشناسی در کشور فرانسه

کار حین تحصیل کارشناسی در فرانسه

تحصیل و کار همزمان در بین دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه امری رایج است. این عمدتا به این دلیل است که هزینه زندگی در فرانسه بسیار بالاست و دانشجویان باید راه‌هایی برای تامین هزینه‌های خود بیابند.

اکثر دانشجویان برای تامین مخارج زندگی خود به صورت پاره وقت کار می‌کنند، در حالی که برخی دیگر دوره‌های کارآموزی را در رشته‌هایی که در حال تحصیل هستند دنبال می‌کنند. هر دانشجو حق دارد تا هفته‌ای ۲۰ ساعت کار انجام دهد.

دولت فرانسه همچنین مشاغل پاره وقت را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای دانشجویان دانشگاه طراحی شده است. این مشاغل معمولاً نیازی به تعهد طولانی مدت ندارند و دانشجویان می‌توانند در زمینه تحصیل و تعهدات خود کار کنند. دانشجویان همچنین ممکن است فرصت‌های شغلی آزاد را به صورت آنلاین پیدا کنند. این یک راه عالی برای کسب درآمد در حین مطالعه است زیرا ساعات منعطف است و وظایف معمولاً به مطالعه آنها مربوط می‌شود. برخی از دانشجویان هم به مدارس فرانسه می‌روند و جلساتی را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنند.

شرایط شغلی پس از تحصیل در مقطع لیسانس در فرانسه

برای کسانی که مدرک لیسانس را در فرانسه به پایان رسانده اند، گزینه‌های شغلی متنوعی در دسترس است. بسیاری از فارغ التحصیلان برای ادامه تحصیلات بیشتر مانند کارشناسی ارشد یا دکترا انتخاب می‌کنند، اما تعداد زیادی فرصت شغلی نیز وجود دارد. کارفرمایان در فرانسه به دنبال فارغ التحصیلانی با مدارک علمی قوی و همچنین مهارت‌های بین فردی و ارتباطی عالی هستند. تسلط به زبان فرانسه و تسلط خوب به زبان انگلیسی یک مزیت بزرگ است که بعد از تحصیل کارشناسی در فرانسه به کمک شما می‌آید.

محبوب ترین مشاغل برای فارغ التحصیلان اخیر در فرانسه شامل تدریس، گردشگری، مهمانداری و امور مالی است. همچنین فرصت‌های زیادی در بخش دولتی وجود دارد که به هیچ وجه نباید آن‌ها را از دست بدهید. فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس در فرانسه ممکن است در صنعت سرگرمی به دنبال مشاغل باشند. فرانسه خانه صنعت فیلم و تلویزیون و همچنین صحنه موسیقی و تئاتر جهان است که به همین علت بهشت فارغ‌التحصیلان هنر به حساب می‌آید.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی در فرانسه

دولت فرانسه و دانشگاه‌های مختلف فرانسه انواع بورسیه‌ها را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند. دانشگاه اکوله هر ساله تعدادی بورسیه به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد. این بورسیه ها هزینه های‌تحصیل و همچنین هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد و بر اساس شایستگی علمی و نیاز مالی اعطا می‌شوند. دولت فرانسه همچنین از طریق بورسیه Programme d’Aide aux etudiants internationaux” (PAEI) به دانشجویان بین المللی کمک می‌کند تا تحصیل کارشناسی در فرانسه به آسانی انجام شود.

همچنین برنامه “Campus France” یک دیگر از طرح‌های بورسیه است که به شکل گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر مواردی که گفته شد، دولت فرانسه کمک هزینه‌های «Carte Jeune» را برای دانشجویان بین المللی زیر 30 سال ارائه می‌دهد. این کمک هزینه‌ها به دانشجویانی اعطا می شود که نیاز مالی خود را اثبات می‌کنند. با توجه به شرایطی که برای شما شرح داده شد، حتما سعی کنید با تهیه مدارک لازم بورسیه تحصیلی فرانسه را به دست آورید.

سخن پایانی

دانشگاه‌های فرانسه یک بستر عالی برای تحصیل در رشته‌های مختلف هستند که امکان رشد و پیشرفت را برای شما فراهم می‌کنند. خوشبختانه تعداد زیادی از رشته‌های کارشناسی برای دانشجویان  بین‌المللی ارائه می‌شود. از همین رو شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای تحصیل کارشناسی در فرانسه را آغاز کنید. برای اینکه فرایند پذیرش و اخذ ویزا برای شما آسان‌تر شود، بهتر است که از موسسه مهاجرتی صباویزا کمک بگیرید. کارشناسان مجموعه ما آمادگی دارند تا شرایط لازم برای تحصیل در رشته‌های مختلف را برای شما فراهم کنند پس از این فرصت به سود خود استفاده کنید.

سوالات متداول

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه چیست؟

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه بسته به موسسه و دوره تحصیلی متفاوت است. به طور کلی متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن باشند و باید یک آزمون ورودی را پشت سر بگذارند. مدرک معتبر زبان فرانسه هم مورد نیاز خواهد بود.

روند درخواست برای تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه چگونه است؟

فرآیند درخواست برای تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه معمولاً شامل تکمیل درخواست دانشگاه آنلاین، ارسال ریز نمرات و سایر مدارک و قبولی در آزمون ورودی است.

چه مهارت زبانی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه لازم است؟

اکثر دوره‌ها به مهارت زبان فرانسه نیاز دارند که با آزمون‌هایی مانند DELF یا DALF اثبات شده است. برخی از دوره‌های آموزشی انگلیسی به تافل یا آیلتس نیاز دارند.

چه مدارکی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه نیاز است؟

شما به دیپلم دبیرستان، ریز نمرات ترجمه شده، مدرک مهارت زبان، تمکن مالی، توصیه نامه و سایر موارد نیاز دارید.

هزینه درخواست تحصیل کارشناسی در فرانسه چقدر است؟

بله، بسیاری از دانشگاه‌ها هزینه درخواست غیر قابل استرداد را دریافت‌ می‌کنند که بسته به موسسه متفاوت است.

آیا برای تحصیل کارشناسی در فرانسه به ویزا نیاز دارم؟

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند که به نامه پذیرش دانشگاه، منابع مالی کافی و بیمه درمانی نیاز دارد.

آیا‌ می‌توانم در حین تحصیل کارشناسی در فرانسه کار کنم؟

بله، دانشجویان بین المللی‌ می‌توانند تا 964 ساعت در سال، تقریبا 20 ساعت در هفته کار کنند.

چه بورسیه‌هایی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه در دسترس هستند؟

بورسیه‌های تحصیلی توسط دولت فرانسه، دانشگاه‌ها و سازمان‌های بین المللی مانند Eiffel Excellence ارائه‌ می‌شود.

آیا بیمه درمانی اجباری برای تحصیل کارشناسی در فرانسه است؟

بله، همه ‌دانشجویان باید بیمه درمانی داشته باشند. دانشجویان اتحادیه اروپا‌ می‌توانند از کارت EHIC استفاده کنند، در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید در بیمه درمانی فرانسه ثبت نام کنند.

آیا برنامه‌های آموزش انگلیسی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه موجود است؟

بله، بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی را به زبان انگلیسی به ویژه در رشته‌های بازرگانی و مهندسی ارائه‌ می‌دهند.

مدت زمان دوره کارشناسی در فرانسه چقدر است؟

یک مدرک لیسانس معمولی در فرانسه (Licence) سه سال طول‌ می‌کشد تا تکمیل شود.

تقویم تحصیلی کارشناسی در فرانسه چگونه است؟

سال تحصیلی معمولاً از سپتامبر یا اکتبر شروع‌ می‌شود و در ماه مه یا ژوئن با وقفه در دسامبر و بهار به پایان‌ می‌رسد.

آیا باید در آزمون‌های ورودی تحصیل کارشناسی در فرانسه شرکت کنم؟

برخی از رشته‌ها مانند پزشکی یا مهندسی ممکن است نیاز به آزمون ورودی داشته باشند.

آیا خدمات پشتیبانی دانشجویی برای تحصیل کارشناسی در فرانسه وجود دارد؟

بله، دانشگاه‌ها خدمات پشتیبانی مختلفی از جمله مشاوره تحصیلی و خدمات شغلی ارائه‌ می‌دهند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید