لوگو صبا ویزا
سامانه میخک کانادا

سامانه میخک کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره سامانه میخک کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

آیا شما یا یکی از عزیزانتان در کانادا ساکن و برای انجام برخی از امورات مجبور به مراجعه به کنسولگری ایران هستید؟ آیا می‌دانید با مراجعه به سامانه میخک کانادا دیگر وقت و انرژی شما در مرکز کنسولگری تلف نمی‌شود؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امکانات لازم برای انجام بسیاری از امورات به صورت آنلاین فراهم شده است. به طوری که در چند سال اخیر دولت ایران برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات در کنسولگری ایران در کشورهای خارجی مانند کانادا، سامانه میخک را راه‌اندازی کرده است.

این سامانه مخصوص کسانی است که ضمن تابعیت ایران در کشورهای خارجی سکونت دارند و نیازمند برخی از خدمات اداری هستند. در این صورت بدون مراجعه به کنسولگری و تنها در چند دقیقه می‌توانند امورات خود را از طریق این سامانه انجام دهند.

بنابراین اگر شما به دنبال چنین فرصتی برای آسان‌سازی امورات خود در کانادا بوده‌اید، بهتر است با این سامانه، نحوه ثبت‌نام و چگونگی خدمات آن آشنا شوید.

سامانه میخک کانادا چیست

فهرست عناوین

سامانه میخک کانادا چیست؟

اگر به خاطر داشته باشید، در گذشته افراد برای انجام امورات اداری و غیراداری خود هیچ گزینه‌ای جز مراجعه حضوری به مرکز مربوطه نداشتند. به طوری که اگر فردی در کشورهای خارجی از جمله کانادا سکونت داشت و می‌خواست اموراتی مانند استعلام از گواهی‌نامه رانندگی ایرانی خود را انجام دهد، باید حتما به کنسولگری ایران در نزدیک‌ترین فاصله به محل زندگی خود مراجعه می‌کرد.

این امر نه‌تنها برای فرد مشقت‌بار بود بلکه باعث شلوغی بیش از اندازه مرکز کنسولگری و اتلاف وقت افراد می‌شد. به همین دلیل طی چند سال اخیر ابتدا دولت ایران نسبت به به احداث سامانه‌ای تحت‌عنوان «تاک» اقدام کرد.

منظور از تاک، تایید اسناد کنسولی برای ایرانیان ساکن کانادا و دیگر کشورهای خارجی است. پس از مدتی خدمات دیگری به این سامانه اضافه شد و به همین دلیل نام آن به میخک تغییر پیدا کرد. میخک در واقع مخفف سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی است.

نشانی اینترنتی این سایت mikhak.mfa.gov.ir است که در آن خدمات گوناگون کنسولی به ایرانیان ساکن کانادا و دیگر مقیمان خارج از ایران به صورت آنلاین ارائه می‌شود. البته پیش از هر چیز برای بهره‌مندی از این خدمات باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه میخک کانادا اقدام کنید که در ادامه به چگونگی آن می‌پردازیم.

 

نحوه ثبت نام در سامانه میخک کانادا و بهره مندی از خدمات آن

اگر می‌خواهید از خدمات این سامانه در کانادا بهره‌مند شوید، ابتدا باید همانند بسیاری از سایت‌ها در آن ثبت‌نام کنید. اولین قدم برای ثبت‌نام در میخک جستجوی نشانی اینترنتی آن با استفاده از سیستم کامپیوتر، لپ‌تاپ یا گوشی موبایل است.

پس از ورود به این سامانه باید اطلاعات ضروری خود مانند کد ملی، کد امنیتی یا رمز عبور و ایمیل را وارد کنید. امکان استفاده از دو نوع رمز عبور از جمله ثابت و یکبار مصرف برای شما وجود دارد. ثبت اطلاعات پروفایل شخصی شما برای اخذ رمز عبور الزامی است.

 

ثبت اطلاعات و ساخت پروفایل در سامانه میخک کانادا

برای ثبت اطلاعات و ساخت پروفایل پس از مراحل ذکر شده باید گزینه رمز عبور یکبار مصرف را انتخاب کنید. سپس از طریق ایمیل خود یک رمز عبور به صورت یکبار مصرف را دریافت خواهید کرد. این رمز را باید در کادر مربوطه وارد کنید تا از طریق سامانه به صفحه مخصوص ثبت‌نام ارجاع داده شوید.

در صفحه ثبت‌نام سامانه میخک کانادا شما باید ابتدا اطلاعات متفاوتی را به ترتیب وارد کنید که عبارت هستند از:

  • اطلاعات مربوط به محل زندگی و سکونت: کد پستی، آدرس وغیره.
  • اطلاعات اقامت
  • اطلاعات راه‌های ارتباطی شما: شماره تلفن همراه، ایمیل، شماره تلفن ثابت وغیره.

پس از ورود هر یک از اطلاعات شما باید گزینه ثبت را انتخاب کنید که وارد صفحه بعدی شوید و به ورود اطلاعات دیگر بپردازید. در نهایت نیز باید روی گزینه ثبت نهایی کلیک کنید. در این صورت یک پیش‌نمایش از اطلاعات وارد شده خود را تماشا خواهید کرد.

در این شرایط باید تمامی اطلاعات را بررسی کنید که صحیح باشد و در این صورت می‌توانید روی گزینه تایید کلیک کنید. سپس حساب کاربری شما در این سامانه ساخته و فعال می‌شود.

 

ساخت رمز عبور به صورت ثابت

پیش‌تر به امکان دریافت رمز عبور یکبار مصرف و ثابت در این سایت اشاره شد و دانستید چگونه با استفاده از آن می‌توانید مراحل ثبت‌نام خود در میخک را پیگیری کنید. حال باید بدانید رمز عبور ثابت نیز راه دیگری برای استفاده از خدمات این سامانه است که کاربرد زیادی دارد.

چنان که اگر شما به ساخت رمز عبور ثابت در سامانه میخک کانادا بپردازید، برای هر بار ورود به این سایت نیازی به دریافت رمز عبور یکبار مصرف نخواهید داشت. البته نباید رمز عبور ثابت خود را فراموش کنید. زیرا در این صورت با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

 

سامانه میخک برای ساکنان کانادا چه خدماتی دارد؟

حال که با ثبت‌نام در این سایت به‌خوبی آشنا شدید، آیا می‌دانید با استفاده از آن از چه خدمات کنسولی در کانادا بدون اتلاف وقت و انرژی بهره‌مند می‌شوید؟ این سامانه دارای خدمات بسیاری از جمله موارد زیر برای تبعه ایرانی در کشورهای خارجی است:

  • درخواست و تمدید پاسپورت: این خدمات مربوط به کسانی است که با اقامت در خارج از کشور، تاریخ اعتبار پاسپورت آن‌ها تمام شده است یا پاسپورت خود را گم کرده‌‌اند و قصد بازگشت به ایران را دارند.
  • وکالت‌نامه: تنظیم وکالت‌نامه یکی از خدمات بی‌نظیر میخک است که با استفاده از آن می‌توانید به تایید و ارائه وکالت‌نامه بپردازید. از این طریق می‌توانید وکالت‌نامه خود را از ایران به کشورهای دیگر یا برعکس ارائه دهید.
  • گواهی عدم سوءسابقه: ارائه این گواهی از کشور مبدا برای برخی از امور اداری در کشورهای خارجی الزامی است و از طریق سامانه میخک کانادا می‌توانید آن را تهیه کنید.
  • درخواست تایید مدارک دانشجویان: این خدمات مخصوص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در کانادا یا کشورهای خارجی دیگر را دارند و در حال حاضر در آن کشور هستند. به طوری که از طریق این سامانه می‌توانند تاییدیه تحصیلی خود را تهیه کنند.
  • استعلام از گواهی‌نامه رانندگی: این خدمات میخک برای افرادی است که با اقامت در کشورهای خارجی قصد دارند گواهی‌نامه رانندگی خود را بین‌الملل کنند.
  • تایید مدارک و اسناد درمانی: این خدمات برای افرادی در نظر گرفته شده است که برای درمان به کشورهای خارجی مراجعه کرده‌اند و می‌خواهند پرونده بیماری و مدارک پزشکی خود را تایید کنند.
  • گواهی فوت
  • درخواست پرونده تحصیلی دانشجویان
  • گواهی تولد
  • درخواست شناسنامه
  • ثبت ازدواج
  • ثبت طلاق
  • عابرین غیرمجاز
  • برگه عبور
  • اجاره خروج مشمولین
  • اجازه خروج دانشجو

بنابراین از این پس برای انجام این دسته از امورات به جای کنسولگری ایران به سامانه میخک کانادا مراجعه کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای بهره مندی از خدمات میخک

یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی از خدمات گوناگون این سایت این است که هر یک از آن‌ها نیازمند مدارک به‌خصوصی هستند. به طوری که برای بهره‌مندی از این خدمات باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • ثبت ازدواج: تصویر کارت ملی، گواهی بهداشت، تمام صفحات پاسپورت و شناسنامه، عکس زوجین، مدارک معتبر اقامت، عقدنامه محلی، عقدنامه شرعی، تصویر از رضایت‌نامه پدر زوجه (برای ازدواج اول) و تصویر از رونوشت فوت پدر زوجه ( در صورت فوت پدر).
  • وکالت‌نامه: اطلاعات وکیل، اطلاعات موکل، متن وکالت‌نامه و حدود اختیارات.
  • ثبت طلاق: تصویر کارت ملی، وکالت‌نامه، مدارک معتبر اقامت، تمام صفحات پاسپورت و شناسنامه، عکس زوجین، تمام صفحات سند ازدواج، تمام صفحات رای عدم‌امکان سازش از دادگاه و ترجمه رسمی از طلاق‌نامه محلی.
  • درخواست شناسنامه: تصاویر تمام صفحات شناسنامه والدین ( تصاویر صفحات اول و دوم وکالت‌نامه قیم) و تصویر گواهی تولد بین‌المللی از صفحه اول تا سوم.
  • گواهی تولد: برای دریافت گواهی تولد باید تصاویر تمام صفحات گواهی تولد بین‌الملل و تصاویر تمام صفحات شناسنامه‌های والدین را در سامانه میخک کانادا فرانکفورت بارگذاری کنید.
  • گواهی فوت: تصویر صفحه اول از شناسنامه پدر و تصویر گواهی فوت از مقامات محلی.
  • گواهی عدم سوءسابقه: تصاویری از کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و عکس پرسنلی.
  • عابرین غیرمجاز: تصاویری از کارت ملی و شناسنامه به همراه عکس پرسنلی.
  • استعلام گواهی‌نامه رانندگی: تصاویری از گواهی‌نامه رانندگی، پاسپورت و مدارک معتبر اقامتی.
  • درخواست پاسپورت: تصاویری از مدارک معتبر اقامت، کارت ملی و شناسنامه، صفحه دارای آخرین مهر خروج از کشور ایران، عکس پرسنلی و صفحه اول از پاسپورت قبلی.
  • تایید پرونده درمانی: تصاویری از آزمایشات، گواهی بستری، صورت‌حساب و دیگر مدارک مربوطه.
  • اجازه خروج به مشمولین: تصویر صفحه اول پاسپورت، مدارک معتبر اقامت و صفحه دارای آخرین مهر خروج از ایران.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت خدمات دانشجویی و برگه عبور در سامانه میخک کانادا

خدمات دیگر مانند دریافت برگه عبور، درخواست پرونده تحصیلی دانشجویی، تایید مدارک دانشجویی و مجوز خروج دانشجو نیازمند مدارک متفاوتی در سامانه میخک کانادا هستند. به همین دلیل در اینجا به صورت جزئی به ذکر این مدارک می‌پردازیم:

  • برگه عبور: عکس پرسنلی، نامه‌ای از مقامات محلی مبنی بر ترک یا اخراج از خاک، تصاویری از تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی و مدارک معتبر اقامت، گزارش پلیس‌ها مبنی بر گم‌شدن پاسپورت و گواهی مبنی بر بازگشت به کشور ایران یا یک بلیط مورد تایید.
  • مجوز خروج دانشجو: تصاویری از صفحه دارای آخرین مهر خروج از کشور ایران، صفحه اول پاسپورت، مدارک معتبر اقامت و گواهی اشتغال به تحصیل بر اساس تاریخ روز.
  • درخواست تایید مدارک دانشجویی: برای دریافت این خدمات باید تصویر تمامی مدارکی که درخواست تایید آن‌ها را دارید، تهیه کنید.
  • درخواست پرونده تحصیلی دانشجویی: تصاویری از صفحه دارای آخرین مهر خروج از کشور ایران، پاسپورت، مدارک تحصیلی فعلی و قبلی، کارت ملی، کارت نظام وظیفه، مدارک معتبر اقامتی و عکس پرسنلی.

 

راهنمای ثبت نام در سامانه میخک

نحوه ثبت درخواست ها در سامانه میخک کانادا

هر یک از درخواست‌ها و خدمات ذکر شده مراحل به‌خصوصی در این سایت دارند. به همین دلیل باید پیش از هر گونه اقدام با این مراحل و چگونگی ثبت درخواست‌ها آشنایی کافی را داشته باشید. بنابراین ما در این قسمت به مراحل ثبت برخی از درخواست‌های مهم در این سامانه می‌پردازیم:

ثبت درخواست تنظیم وکالت نامه

برای ثبت این درخواست در سامانه میخک کانادا ابتدا باید ثبت‌نام و پروفایل خود را ثبت کنید. سپس با ورود به حساب کاربری می‌توانید مراحل دیگر را انجام دهید. به طوری که اگر می‌خواهید وکالت انجام کاری را به فردی در ایران بدهید، باید وارد لینک مربوط به درخواست تنظیم وکالت‌نامه و تصدیق امضا شوید.

در مرحله بعد باید نوع وکالت‌نامه مورد نظر را انتخاب کنید و به‌عنوان موکل به تکمیل اطلاعات وکیل در صفحه مربوطه بپردازید. همچنین باید مراحل مربوط به تصدیق امضا را پشت سر بگذارید و بعد از تکمیل کلیه اطلاعات، درخواست وکالت‌نامه را ثبت کنید.

در مرحله آخر با ثبت و تایید اطلاعات یک کد رهگیری یا رسید دریافت می‌کنید که باید با استفاده از آن به نمایندگی مربوطه در کانادا یا دیگر کشورهای خارجی مراجعه کنید.

ثبت درخواست تایید مدارک درمانی و تحصیلی

برای ثبت این درخواست همانند مورد قبلی باید در سامانه ثبت‌نام کنید و پروفایل شخصی بسازید. سپس در حساب شخصی خود باید گزینه تایید مدارک تحصیلی/ درمانی را انتخاب کنید. در مرحله بعد در صورتی که درخواست تایید مدارک درمانی را دارید، باید مدارک مربوط به پرونده درمانی و در صورت درخواست مدارک تحصیلی باید مدارک تحصیلی خود را بارگذاری کنید.

سپس در سامانه میخک کانادا باید گزینه تایید را انتخاب کنید که درخواست شما انجام شود. پس از این برای تایید کامل مدارک درمانی باید به نمایندگی مربوطه مراجعه کنید.

درخواست تشکیل پرونده تحصیلی دانشجویی

برای تشکیل پرونده تحصیلی ابتدا باید در سامانه ثبت‌نام کنید، پروفایل بسازید و مراحل مربوط به این درخواست را طی کنید. سپس اگر می‌خواهید از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در کشور استفاده کنید، باید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت شما مانند کانادا مدارک شما را تایید کند.

به طوری که باید مدارک خود را به نمایندگی یا سفارت ارائه دهید تا به مهر و امضای آن نمایندگی برسد و صحت مدارک تایید شود. حال برای ورود اطلاعات و مدارک دانشجویی خود در سامانه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد حساب شخصی خود در سامانه شوید.
  • روی لینک پرونده تحصیلی کلیک و وارد درخواست تشکیل پرونده تحصیلی شوید.
  • پرونده تحصیلی خود را ثبت کنید.
  • درخواست تایید مدارک تحصیلی خود را ثبت کنید.
  • برای ثبت درخواست تایید مدارک تحصیلی باید اطلاعات تحصیلی مربوط به نام موسسه محل تحصیل، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، گرایش، تاریخ شروع و پایان تحصیل و نام سفارت را وارد کنید.
  • سپس باید تصاویر مدارکی که درخواست تایید آن‌ها را دارید بارگذاری کنید.
  • پس از اتمام مراحل روی تایید کلیک و رسید یا کد رهگیری خود را دریافت کنید.
  • در آخر با کد رهگیری سامانه میخک کانادا فرانکفورت باید به نمایندگی مورد نظر مراجعه کنید.

 

ثبت درخواست های دیگر

علاوه بر این‌ها به طور کلی برای ثبت دیگر درخواست‌ها یک سری مراحل مشابه را باید پشت سر بگذارید. به طوری که برای ثبت درخواست استعلام گواهی رانندگی، گواهی عدم سوءسابقه، عابر غیرمجاز وغیره باید مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

  • ثبت‌نام در سامانه میخک
  • ثبت پروفایل شخصی
  • ورود به حساب کاربری
  • انتخاب گزینه مربوط به درخواست مورد نظر
  • بارگذاری مدارک مربوطه
  • تکمیل اطلاعات مورد نیاز در صفحه درخواست مورد نظر
  • کلیک روی گزینه تایید
  • دریافت کد رهگیری
  • مراجعه به نمایندگی مربوطه با در دست داشتن کد رهگیری.

 

نکات مهم در رابطه با سامانه میخک کانادا

در زمان استفاده از این سامانه برای ثبت درخواست‌های خود باید به چگونگی کار با آن و نکات بسیار مهمی در این رابطه توجه داشته باشید. زیرا در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. بنابراین باید بدانید برخی از نکات مهم در رابطه با سامانه میخک کانادا عبارت هستند از:

  • اگر در سامانه تاک حساب کاربری دارید، برای ورود به سامانه میخک باید رمز عبور جدید دریافت کنید.
  • اگر در زمان ورود به این سایت نام کاربری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، با کلیک روی گزینه بازیابی مجدد رمز عبور می‌توانید رمز عبور جدید را در ایمیل خود دریافت کنید.
  • هنگام ثبت اطلاعات شخصی در این سامانه دقت داشته باشید که اطلاعات به صورت کامل و صحیح وارد کنید. زیرا هنور در این سایت امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد و برای تصحیح مجبور به مراجعه به دفتر کنسولگری می‌شوید.
  • این سامانه تنها برای ایرانیانی که مقیم کشورهای خارجی مانند کانادا هستند کاربرد دارد و ایرانیان داخل کشور نمی‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.
  • اگر برای افراد زیر 18 سال می‌خواهید درخواست برگه عبور یا پاسپورت در این سامانه ثبت کنید، این کار باید توسط پدر یا قیم قانونی او انجام شود.
  • ثبت درخواست گواهی فوت باید در پروفایل شخصی فرد متوفی ثبت شود.
  • ایرانیانی که کد ملی ندارند، برای دریافت خدمات این سامانه ابتدا باید نسبت به ثبت درخواست احراز هویت اقدام و کد ملی دریافت کنند تا بتوانند در سامانه میخک به ثبت درخواست‌های دیگر بپردازند.

 

ساخت پروفایل در سامانه میخک کانادا

اهمیت کیبورد برای ورود اطلاعات در سامانه میخک کانادا

پیش از هر چیز باید بدانید اگر روی دستگاه شما زبان فارسی نصب نشده است، برای استفاده از خدمات سامانه میخک کانادا می‌توانید از کیبورد مجازی موجود در سمت راست و بالای صفحه استفاده کنید. همچنین اگر هنگام ثبت درخواست برای وکالت‌نامه پیغامی با عنوان «لطفا از کیبورد استاندارد فارسی و انگلیسی استفاده کنید.» را دریافت می‌کنید، باید بدانید از کیبورد مناسبی برای ورود اطلاعات خود استفاده نکرده‌اید.

علاوه بر این ممکن است در متن خود از حروف نامعتبر مانند همزه، تنوین وغیره استفاده کرده باشید. بنابراین متن خود را کامل بررسی و حروف نامعتبر آن را حذف کنید.

 

سخن پایانی

از آنجا که امروزه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات مختلف اداری این کشور نیاز دارند، ما در این متن به معرفی سامانه میخک در کشور کانادا پرداختیم. به طوری که متوجه شدید اگر شما مقیم یکی از کشورهای خارجی مانند کانادا باشید و تابعیت ایران را داشته باشید، برای انجام برخی از امورات اداری دیگر مجبور به مراجعه به کنسولگری نخواهید بود.

زیرا در سامانه میخک کانادا امکاناتی فراهم شده است که شما بدون اتلاف وقت و انرژی خود در صفوف طولانی کنسولگری در کم‌ترین زمان درخواست اداری خود را ثبت کنید. چنان که از جمله خدمات این سایت به درخواست تایید مدارک تحصیلی و درمانی، استعلام گواهی‌نامه رانندگی، درخواست پاسپورت، درخواست وکالت‌نامه، برگه عبور وغیره اشاره شد.

همچنین با چگونگی ثبت‌نام در این سامانه، مدارک مورد نیاز و چگونگی ثبت درخواست‌ها و نکات مهم درباره آن‌ها به طور کامل آشنا شدید. در نهایت اگر به راهنمایی بیش‌تری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از کمک مشاوران مجرب ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا بهره‌مند شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 3 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید