لوگو صبا ویزا
نحصیلات تکمیلی در مجارستان

شرایط تحصیلات تکمیلی در مجارستان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط تحصیلات تکمیلی در مجارستان  به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان
فرم ارزیابی اولیه

سبک آموزش آکادمیک در مجارستان در میان دانشجویان ایرانی بسیار پر طرفدار است. دانشگاه های این  کشور مورد تایید وزارت علوم هستند و هزینه زندگی و تحصیل در آن نسبتا پایین است. به همین دلیل متقاضیان زیادی برای تحصیل در مجارستان اقدام می کنند. دولت این کشور چشم انداز خود را افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان بین المللی قرار داده است. به همین خاطر اقدام به برگزاری برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی نموده است. مجارستان تفاهم نامه «بولونیا» را امضا کرده است ، بدین معنی که مدارک تحصیلی در آن با سراسر اروپا تطابق دارد.

بیست و پنج دانشگاه در مجارستان وجود دارد که چهار تای آنها در رده بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارند و از هشتصد دانشگاه برجسته ی جهان قرار شناخته شده اند. مجارستان در رشته های پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است. تحصیل کارشناسی ارشد و مجارستان مجارستان تقریبا یک تا دوسال طول می کشد. طول برنامه های دکتری هم همانطور که انتظار می رود، حدود سه سال است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در مجارستان، به گذراندن دوره زبان نیاز دارید و ممکن است امتحانات ورودی هم از دورس خاصی گرفته شود اما  برای تحصیل در  رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند ، تنها می بایست مهارت خود را در زبان انگلیسی اثبات کنید.

تحصیلات تکمیلی در مجارستان

 

کارشناسی ارشد در مجارستان

آموزش عالی مجارستان در سالهای اخیر به میزان قابل ملاحظه ای رشد کرده است. دانشگاه های این کشور دروس انگلیسی زبان را بسیار افزایش داده اند. در برخی از دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد منحصرا به زبان انگلیسی ارائه می شوند. مهم ترین امتیاز تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد مجارستان این است که هزینه های دانشجویی و زندگی در این کشور پایین است و گزینه های تحصیلی در آن بسیار زیاد است. دوره کارشناسی ارشد در کشور مجارستان بین یک تا دو سال طول می کشد که بستگی به رشته دانشجو دارد. موسسات خصوصی در مجارستان دوره کارشناسی ارشد را ظرف مدت یک سال ارائه می دهند اما در دانشگاه های دولتی این دوره ها دو سال به طول می انجامد. دوره ها شامل دروس حضوری و مجازی است . هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد مجارستان بین 940 تا 8500 یورو است. دانشجویان برخی هزینه های دانشجویی مثل هزینه ثبت نام و درخواست و امتحان و کارت های دانشجویی را هم بپزدارند. برای تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد می توان از چند بورسیه استفاده کرد.

Bilateral State Scholarships

Fund for Education Abroad

Rotary Foundation Fellowships

Stipendium Hungaricum Scholarship Programme

 برای ورود به دوره های موسسات خصوصی لازم است که دوره کارشناسی 4 ساله گذرانده باشید و برای ورود به دوره کارشناسی ارشد دولتی دوره کارشناسی 3 ساله .  دانشجویان کارشناسی ارشد 20 ساعت اجازه کار در هفته را دارند. در زیر برخی از بهترین دانشگاههای مجارستان که مورد تایید وزارت علوم هستند آورده می شود:

 

Corvinus University of Budapest

EotvosLorand University

Franz Liszt Academy of Music Budapest

Budapest University of Technology and Economics

Szent Istvan University

University of Miskolc

University of Debrecen

University of  Pannonia

(صرفاً رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی) University of Physical Education, Budapest

University of Szeged

University of Veterinary Medicine, Budapest

 

دکتری در مجارستان

در این کشور دوره های دکتری  به دو نوع تقسیم می شوند:   PhD  و  DLA که این دو مدرک از لحاظ ساختاری شبیه هم هستند با این تفاوت که DLA مدرک دکتری در رشته های هنری است. در مجارستان دوره های دکتری کمی متفاوت است. دانشجوی دکتری می بایست در ابتدا دروس تئوری و واحدهای نظری را بگذراند که در مجموع 120 واحد است و دانشجو به خوبی برای  دوره پژوهشی آماده می شود.  در این دوره دانشجو به صورت دوره ای ارزیابی می شود و امتحاناتی از او گرفته می شود تا سطح دانش او سنجیده شود. مرحله ی بعد در تحصیل دکتری مجارستان بین 2 تا 3 سال طول می کشد و دانشجو به طور رسمی وارد فاز عملیاتی خواهد شد. دانشجو پس از پایان تحقیقات یک سال هم برای جمع بندی پایان نامه و ارائه آن فرصت دارد.

تحصیل دکتری در مجارستان رایگان نیست ؛ برای تحصیل در مقطع دکتری مجارستان، می توان از دانشگاه های این کشور بورسیه گرفت و یا بدون بورسیه به تحصیل دکتری پرداخت. امتیاز بورسیه تحصیلی دکتری در مجارستان این است که دانشجو شاغل محسوب می شود و در ازای خدمات و پژوهش ها از دانشگاه حقوق دریافت می کند. دانشجویان در این کشور از وضعیت خوبی برخوردار هستند. در بوداپست پایتخت مجارستان و یکی از بزرگترین شهرهای اتحادیه اروپا ، دانشگاه های قدیمی زیادی وجود دارد. به عنوان مثال ، دانشگاه Semmelweis در بوداپست به دهه 1600 باز می گردد و این مرکز اولین دانشگاهی بوده که برنامه های بین المللی ارائه داد.

دوره دکتری در مجارستان بین 3 تا 6 سال به طول می انجامد. دانشگاه های کشور مجارستان دوره دکتری را از سپتامبر شروع می کنند و در دسامبر پایان می دهند. ترم بهار همه از فوریه تا می به طول می انجامد.

دانشگاه های  دولتی در کشور مجارستان هزینه ای از دانشجو دریافت نمی کنند.  علاوه بر آن مبلغی بابت هزینه زندگی به دانشجو می پردازند. این پوزیشن بسیار محدود است و دانشجویانی که شانس تحصیل در این قبلی دوره ها (state-funded) را نداشته باشند می بایست شهریه دانشگاه را پرداخت کنند.  هزینه ی تحصیل دکتری در مجارستان بین 5 تا 15 هزار دلار در سال است. ( دوره های پزشکی گران تر است) ؛ ناگفته نماند که دانشجویان مقطع دکتری می توانند 30 ساعت در هفته کار کنند. برخی بورسیه هایی که در مجارستان به دانشجویان دکتری اعطا می شود آورده شده است:

 

Stipendium Hungaricum
Bilateral Scholarships
CEEPUS – The Central European Exchange Program for University Studies

 

برای درخواست برنامه دکتری در دانشگاه های مجارستان ، می بایست مستقیماً به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید. هیچ امتحان ورودی سراسری برای دانشگاه ها تعریف  نشده است. چند نمونه از بهترین برنامه های دکتری در مجارستان به شرح زیر است:

دکتری جامعه‌شناسی

برنامه دکتری جامعه شناسی دانشگاه کوروینوس بوداپست ، با آماده سازی دانشجویان برای انجام تحقیقات وسیع در جامعه شناسی اقتصادی و حوزه های اجتماعی مرتبط است. برای رسیدن به این هدف ، دانشجویان دکتری قرار است از همان ابتدا در سمینارهای تحقیقاتی شرکت کنند .

دکتری علوم اجتماعی و روابط بین الملل

دانشکده دکتری علوم سیاسی دانشگاه کرووینوس ، در سال 2002 تأسیس شد. تا پایان سال 2016 ، بیست و سه دانشجو مدرک دکتری خود را دریافت کرده اند که بسیاری از آنها هم اکنون در دانشگاه های مختلف ، اتاق های فکر و موسسات دانشگاهی در حال تدریس و تحقیق هستند. سالانه ، 8-6 دانشجوی جدید در رشته هایی مثل تئوری سیاست ، سیاست حزبی ، مطالعات دولتی ، سیاست  عمومی ، سیاست داخلی و سیاست مقابله ای در این دانشگاه پذیرفته می شوند.

 

مزیت های تحصیل در مجارستان

  • مجارستان در صدر 20 کشوری قرار دارد که بیشترین جوایز نوبل را برده اند.
  • در مجارستان می توان یک مدرک اروپایی را با قیمت مناسب دریافت کرد – تحصیل در مجارستان یک سرمایه گذاری عالی است.
  • بورس های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است.
  • طبق آمار رسمی ، مجارستان جزو بیست کشور امن جهان است (گزارش جهانی صلح 2016).
  • مجارستان در قلب اروپا قرار دارد و شما می توانید به راحتی در آن سفر کنید و می توانید منطقه اروپای مرکزی را ببینید.
  • مجارستان مکانی بی نظیر برای کاوش و گردش است . این کشور میراث فرهنگی بی شماری دارد.
  • مجارستان یک کشور با فرهنگ غنی و سنت های دیرینه است.
  • در مجارستان جوانان گزینه های زیادی برای سرگرمی و جنب و جوش دارند.
  • شهروندان این کشور بسیار مهربان و اهل کمک به دیگران هستند.
  • در مجارستان 66 موسسه آموزش عالی وجود دارد ، از دانشگاه های کوچک علوم کاربردی گرفته تا دانشگاه های برتر تحقیقاتی.
  • مدرسان خبره و مجرب به دانش آموزان و دانشجویان درس می دهند.
  • بیش از 35 موسسه آموزش عالی مجارستان برنامه های دانشگاهی را به زبان های خارجی ارائه می دهند – 550 دوره در آخرین شمارش اعلام شده است.

 

جاذبه های کشور مجارستان

تا به حال در مورد دریاچه معروف Balaton یا سیستم غار آب گرم آن چیزی شنیده اید ؟ از زیبایی بوداپست و غذاهای خوشمزه مجارستان چیزی می دانید؟ مجارستان در اروپای مرکزی قرار دارد یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در اروپا و جهان است. این کشور با کشورهایی مثل اسلواکی ، اوکراین ، صربستان ، کرواسی و اتریش ، همسایه است. مجارستان با بیش از 1000 سال قدمت ، یکی از قدیمی ترین کشورهای اروپاست. کل کشور به زیبایی و معماری شناخته شده است. دارای آب و هوای قاره ای است ؛ با تابستان های گرم ، زمستان های معتدل و برفی و باران های بی امان!

مجارستان علاوه بر طبیعت زیبا و منظره ها چشم نواز به خاطر سطوح علمی هم شناخته شده است. در این کشور  13 دانشمند تا به حال برنده جایزه نوبل شده اند. دانشمندانی همچون جان فون نویمان ، شناخته شده در مکانیک کوانتوم ، یانوس بولیایی ، خالق هندسه غیر اقلیدسی و ادوارد تلر ، به دلیل مشارکت در فیزیک هسته ای بسیار مطرح هستند. برخی از اختراعاتی از مجارستان بیرون آمده اند ، عبارتند از:

  • موتور الکتریکی
  • اولین هواپیمای سفت و سخت قابل پرواز
  • لامپ برقی تنگستن
  • مکعب روبیک

 

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید