لوگو صبا ویزا

دانشگاه قطب شمال نروژ یا UiT

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای نروژ برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

اگر شما قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارید، کشور نروژ یکی از برترین کشورهایی است و جز انتخاب‌های مناسبی محسوب می‌شود که می‌توانید به آن فکر کنید. اکثر دانشگاه‌های دولتی نروژ هیچ گونه هزینه‌ای برای تحصیل از شما دریافت نمی‌کنند. همین امر موجب شده است این کشور یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی باشد. اگر شما بتوانید دوره تحصیلی خود را در نروژ با موفقیت به پایان برسانید، مدرک تحصیلی معتبری را دریافت خواهید کرد که مورد قبول اکثر کشورهای جهان خواهد بود.

امروز ما قصد داریم درباره یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نروژ یعنی دانشگاه قطب شمال نروژ صحبت کنیم. از اینکه در این مقاله از صبا ویزا ما را همراهی می‌کنید از شما سپاسگزاریم.

فهرست عناوین

سیستم آموزشی و مدارس بین‌المللی نروژ

سیستم آموزشی و مدارس بین‌المللی نروژ شامل موسسات آموزشی می‌شود که به شما مدارک بین‌المللی اعطا می‌نماید. این موسسات برای افراد مهاجر و چند ملیتی گزینه بسیار مناسبی است. این موسسات معمولا هزینه‌ای را به عنوان شهریه از افراد دریافت می‌کنند. به طور کلی آموزش در نروژ چه در مدارس و چه در سطح دانشگاهی رایگان است چرا که دولت این کشور معتقد است همه افراد باید بتوانند بدون توجه به توانایی مالی و افتصادی به آموزش دسترسی داشته باشند.

افراد باید از سن 6 سالگی به مدرسه بروند و تا زمانی که به سن 16 سالگی برسند، تحصیل اجباری است.  لازم است بدانید که در مدارس به جز کلاس‌های زبان انگلیسی بقیه دروس به زبان نروژی تدریس می‌شود. سال تحصیلی در نروژ معمولا از ماه اوت شروع می‌شود.

اطلاعات اولیه دانشگاه قطب شمال نروژ

دانشگاه قطب شمال نروژ سومین دانشگاه بزرگ در این کشور است. این دانشگاه در شمالی‌ترین قسمت نروژ واقع شده است. به طور کلی قسمت شمالی نروژ از نظر استراتژیک اهمیت ویژه‌ای برای این کشور دارد. این منطقه از نظر تغییرات اقلیمی، بهره برداری از منابع قطب شمال و تهدیدات زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه UiT نیز این موارد را همواره مورد توجه خود قرار می‌دهد.

این دانشگاه از نظر تحقیقاتی نیز بسیار فعال بوده و در زمینه‌هایی مانند علوم بهداشتی، علوم اجتماعی، آموزش و علوم انسانی، علوم و فناوری تا اقتصاد، حقوق، مددکاری اجتماعی، گردشگری، ورزش و هنرهای زیبا مطالعاتی را انجام داده است. البته بیان این نکته مهم است که تمرکز اصلی این دانشگاه بر روی مطالعات و تحقیقات در زمینه آب و هوا، مردم بومی، زیست شناسی پزشکی، فیزیک فضا، علوم شیلات و غیره است.

شما می‌توانید در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در این موسسه به تحصیل بپردازید. نحوه انتخاب و پذیرش دانشجو در این دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و نمرات گذشته دانشجویان است.

تاریخچه دانشگاه قطب شمال نروژ

این دانشگاه در سال 1968 تاسیس شده است. در طول چندین سال فعالیت این دانشگاه توانسته خود را به عنوان یکی از قطب‌های مهم دانشگاهی نروژ به جهانیان معرفی کند. این موسسه یک دانشگاه غیر انتفاعی است.

دانشگاه قطب شمال نروژ، یک مرکز بین‌المللی

در این دانشگاه چیزی در حدود 15500 دانشجو و 3300 کارمند مشغول کار و تحصیل هستند. شیوه آموزش این دانشگاه مبتنی بر پژوهش است. حدود 30 درصد دانشجویان و کارمندان این مرکز را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند.

سیستم آموزشی دانشگاه قطب شمال نروژ

به طور کلی برآورد نمره در آخر ترم در این دانشگاه بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده دانشجو در طول ترم و امتحانات آخر ترم صورت می‌گیرد. برای مطالعات و تحقیقات هیچ گونه معیار و استاندارد مشخصی وجود ندارد و برای هر درس، رشته و مقطع طبق نظر استاد می‌تواند متفاوت باشد. معمولا امتحانات به صورت شفاهی یا کتبی برگزار می‌شود که ممکن است از یک تا هشت ساعت به طول بیانجامد.

  • دوره‌های تحصیلی کوتاه مدت در این دانشگاه معمولا یک ساله است.
  • مدرک لیسانس پس از سه سال تحصیل تمام وقت اعطا می‌شود.
  • مدرک کارشناسی ارشد معمولا پس از دو سال تحصیل اعطا خواهد شد.
  • مدرک دکتری معمولا پس از سه یا چهار سال تحصیل به فرد داده خواهد شد.

سیستم ارزیابی و نمره‌دهی دانشگاه قطب شمال نروژ به شرح زیر است:

  • A: عملکرد عالی، فرد درجه بالایی از تفکر مستقل را دارا است.
  • B: خیلی خوب، فرد درجه بسیار خوبی از تفکر مستقل را نشان می‌دهد.
  • C: عملکرد خوب، فرد درجه منطقی از قضاوت و تفکر مستقل را در اکثر زمینه‌ها دارا است.
  • D: عملکرد رضایت بخش، دانشجو درجه محدودی از قضاوت و تفکر مستقل را نشان می‌دهد.
  • E: عملکردی که حداقل معیارها را برآورده می‌کند، فرد درجه بسیار محدودی از قضاوت و تفکر مستقل را دارا است.
  • F: عملکردی که حداقل معیارهای تحصیلی را برآورده نمی‌کند، دانشجو مردود شده است.

نحوه تحصیل در نروژ بدون آیلتس

تحصیل در دانشگاه‌های نروژ اصلا کار سختی نیست. اگر می‌خواهید با هزینه‌ای بسیار کم در یکی از دانشگاه‌های اروپایی درس بخوانید، نروژ بهترین انتخاب است. دانشگاه‌های زیادی در این کشور وجود دارد که برای تحصیل در آن‌ها شما نیازی به داشتن مدرک آیلتس ندارید. فقط کافی است این دانشگاه‌ها را پیدا کنید و به صورت اینترنتی برای آن‌ها درخواست خود را ارسال نمایید. برای نحوه تحصیل در نروژ بدون آیلتس فقط کافی است اقدامات زیر را انجام دهید:

در گام اول شما باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را در نروژ انتخاب کنید.

بعد از آن می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رنکینگ دانشگاه از گوگل کمک بگیرید.

هنگامی که دانشگاه خود را به طور قطعی انتخاب کردید، یک درخواست به صورت اینترنتی برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

برای اینکه بتوانید شانس خود را برای تحصیل در نروژ بدون آیلتس بیشتر کنید باید تحصیلات قبلی خود را در یک مؤسسه آموزشی انگلیسی زبان گذرانده باشید.

بعد از اینکه درخواست شما توسط دانشگاه مورد قبول واقع شد، باید یک جلسه مصاحبه به صورت حضوری یا آنلاین از طریق اسکایپ با آن‌ها داشته باشید. هدف اصلی برگذاری این جلسه مصاحبه سنجش میزان توانایی و تسلط شما بر زبان انگلیسی است. برای اینکه بتوانید از ارائه مدرک آیلتس خود را معاف کنید باید به بهترین شکل ممکن این مصاحبه را برگزار نمایید.

مشاهیر دانشگاه قطب شمال نروژ

اینه ماری اریکسن سوراید

وی یک سیاستمدار اهل نروژ است که توانسته به عنوان اولین زن در سمت وزیر امور خارجه فعالیت کند.

آسل توجه

وی پژوهشگر دانشمند سیاسی و مدیر تحقیقات سابق موسسه نوبل نروژ است.

یان هنری تی اولسن

او اولین سیاستمداری بود که به عنوان نماینده حزب کارگر توانست وزیر شیلات شود.

هلگا پدرسن

سیاستمدار

الیزابت آسپاکر

سیاستمدار و فرماندار فعلی شهرستان ترومس اوگ فینمارک

لایلا سوزان وارس

وکیل و سیاستمدار، مدیر سابق تحقیقات در موسسه ملی حقوق بشر نروژ

ایریک استوبو

بازیگر و کارگردان

مارگون بیورنهولت

جامعه‌شناس روانشناس اجتماعی، اقتصاددان

آن ماریت بیورنفلاتن

سیاستمدار حزب کارگر

سیسیلی میرسث

روانشناس و سیاستمدار

کریستین استوباک ویلهلمسن

حقوقدان و سیاستمدار حزب محافظه‌کار

لیو اینگر سامبی

استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه نگار

رشته‌های تحصیلی دانشگاه قطب شمال نروژ

  • کارشناسی ارشد مهندسی کنترل هوافضا
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر کاربردی
  • کارشناسی ارشد زیست شناسی
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد مهندسی برق
  • کارشناسی ارشد طراحی مهندسی
  • کارشناسی ارشد زمین‌شناسی
  • کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
  • کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی دریایی
  • کارشناسی ارشد فیزیک
  • کارشناسی ارشد فناوری و ایمنی
  • کارشناسی ارشد زبان انگلیسی و چند زبانگی
  • کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی
  • کارشناسی ارشد هنرهای زیبا
  • کارشناسی ارشد مطالعات بومی

امکانات دانشگاه قطب شمال نروژ

این دانشگاه دارای چهار پردیس اصلی، ترومسو، آلتا، هارستاد و نارویک است که هر کدام بسیار مدرن و مجهز هستند و به امکانات مطلوبی دسترسی دارند. آموزش این دانشگاه خدماتی را برای دانشجویان مانند خدمات مسکن، مشاوره، مهدکودک برای فرزندانشان و امکانات ورزشی مطلوبی را فراهم کرده است.

شرایط اقامت در نروژ

اگر شما قصد دارید به عنوان دانشجو بیش از 3 ماه در نروژ اقامت داشته باشید، باید اجازه اقامت دانشجویی بگیرید. چرا که با ویزای معمولی بیش از 90 روز نمی‌توانید در این کشور بمانید. به طور خلاصه برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در نروژ را دارند، شرایط به شرح زیر است:

اگر کشور مبدا شما کشوری است که جزو اتحادیه اروپا نیست باید برای اینکه بتوانید در نروژ تحصیل کنید درخواست دهید. به این درخواست و مجوز شما، مجوز تحصیل می‌گویند. برای ارائه درخواست شما ملزم به پرداخت هزینه مشخصی هستید. باید توجه داشته باشید که میزان این هزینه با توجه به کشور مبدا شما ممکن است متفاوت باشد.

همچنین برای اینکه اجازه اقامت در این کشور به شما داده شود، باید مدارکی را دال بر توانایی مالی و تامین‌ هزینه‌های زندگی برای یک سال را ارائه نمایید. علاوه‌براین اگر شما از دانشگاهی پذیرش گرفته‌اید که هزینه شهریه دارد، باید توانایی پرداخت آن هزینه و سایر هزینه‌های اضافی را نیز اثبات کنید.

با شروع همه‌گیری کرونا فقط افراد زیر امکان دریافت اقامت در نروژ را دارند. البته باید توجه داشته باشید که این افراد هم بلافاصله بعد از ورود به کشور نروژ باید 10 روز کاملا قرنطینه شوند.

  • فردی که اجازه کار و اقامت در نروژ را دارد.
  • افرادی که اعضای خانوادشان در این کشور زندگی می‌کنند.
  • دانشجویانی که در کشور نروژ مشغول به تحصیل هستند.
  • فرزندان ناتنی بالای 21 سال یک فرد مقیم نروژ
  • والدین افراد بالای 21 سال ساکن نروژ
  • پدربزرگ و مادربزرگ یک فرد مقیم نروژ
  • شهروندان و اعضای خانواده منطقه اقتصادی اروپا

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا

  • ابتدا فرم درخواست ویزا را از سایت دانلود کنید و آن را کامل نمایید.
  • شما باید 2 قطعه عکس پاسپورتی را همراه مدارک ارسال کنید. در این عکس‌ها کل صورتتان باید کاملا مشخص بوده و عکس‌ها پس زمینه روشن داشته باشند.
  • گذرنامه معتبر و دارای اعتبار، گذرنامه شما باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.
  • بیمه مسافرتی با پوشش حداقل 30000 یورو
  • گواهی وضعیت تاهل
  • اثبات تمکن مالی کافی برای مدت اقامت در نروژ

چگونه در نروژ کار پیدا کنیم؟

ممکن است شما علاوه‌‌ بر دانشجو بودن نیاز به کار کردن در نروژ را نیز داشته باشید. در چنین صورتی اصلا نگران نباشید زیرا معمولا فرصت‌های شغلی در نروژ بسیار زیاد است اما این به آن معنا نیست که کار پیدا کردن در این کشور کار ساده‌ای است. مهم‌ترین نکته و عاملی که به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر در این کشور مشغول به کار شوید آشنایی با فرهنگ نروژی و تسلط بر زبان آن‌ها است.

اگر شما از یک کشور غیر اتحادیه اروپا به این کشور سفر کرده‌اید باید دوره های زبان به مدت 300 ساعت درسی را بگذرانید. این دوره‌ها برای شما بسیار مفید خواهد بود. چرا که باعث می‌شوند شما علاوه بر زبان انگلیسی در زبان نروژی نیز مهارت پیدا کنید.

بعد از اینکه مسئله زبان خود را حل کردید گام بعدی داشتن یک رزومه خوب و قوی کاری است. بهتر است شما رزومه خود را به هر دو زبان انگلیسی و نروژی بنویسید، به این ترتیب توانایی زبانی خود را به کارفرما نشان خواهید داد. هدف نوشتن یک رزومه قوی این است که به کارفرما مهارت‌های خود را نشان دهید و اعلام کنید که انگیزه قوی برای کسب شغل مورد نظر خود را دارید.

همچنین اگر شما بتوانید یک حساب کاربری در لینکدین برای خود ایجاد کنید گامی رو به جلو برداشته‌اید. شما می‌توانید به صورت آنلاین و از طریق سایت‌های کاریابی مانند www.finn.no و www.manpower.no به دنبال شغل مورد نظر خود باشید. موسساتی مانند Adecco (www.adecco.no)، Capus www.capus.no و Orion www.orion-search.no از دیگر سازمان‌های فعال در این زمینه هستند.

هزینه زندگی در نروژ

هزینه زندگی در نروژ بسیار گران است اما باید بدانید که به همان میزان دستمزدها و درآمد افراد نیز بالا است.

معمولا دانشگاه‌های خصوصی و غیر انتفاعی مقداری شهریه از افراد دریافت می‌کنند که به شرح زیر است:

برای دوره لیسانس: 7000 تا 9000 یورو در سال

برای دوره کارشناسی ارشد: 9000 تا 19000 یورو در سال

برای زندگی دانشجویی در نروژ به عنوان یک دانشجو بین‌المللی شما باید چیزی در حدود 800 تا 1400 یورو در ماه را برای خود در نظر بگیرید.

هزینه اقامت در نروژ

شما به عنوان یک دانشجو 36 درصد از هزینه‌هایتان مربوط به هزینه اسکان خواهد بود. شما برای اسکان گزینه‌های مختلفی مانند مسکن دانشجویی و اجاره آپارتمان دارید. قیمت اجاره آپارتمان با توجه به شهر و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید کاملا متفاوت خواهد بود.

هزینه غذا در نروژ

به طور متوسط شما باید 250 تا 400 یورو در ماه برای غذا هزینه پرداخت کنید. اگر خودتان توانایی آشپزی کردن داشته باشید به مراتب این هزینه بسیار کمتر خواهد شد.

هزینه حمل و نقل

اکثر دانشجویان در نروژ از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. به طور متوسط کل هزینه حمل و نقل ماهانه حدودا 55 تا 72 یورو خواهد بود. به طور کلی هزینه حمل و نقل به شرح زیر است:

  • قیمت تاکسی: 10 یورو به ازای هر کیلومتر
  • کرایه دوچرخه: بین 12 تا 25 یورو در روز

سایر هزینه‌ها

شما در طول تحصیل خود هزینه‌هایی مانند خرید کتاب و جزوه را برای دوره‌ها و انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی خود باید پرداخت کنید. برای صرفه‌جویی در این نوع هزینه می‌توانید از کتابخانه دانشگاه و یا کتاب‌های دست دوم استفاده نمایید. برای تامین این هزینه‌ها باید مبلغی در حدود 50 تا 120 یورو در ماه را در نظر بگیرید.

سیستم مالیات نروژ که بر روی هزینه‌ها تاثیر گذار هستند

MVA مالیات فروش است که در نروژ از افراد گرفته می‌شود. شما با خرید اکثر کالاها ملزم به پرداخت این نوع مالیات هستید. نرخ این نوع مالیات در نروژ معمولا 25 درصد است که مشابه سایر کشورهای اروپایی به نظر می‌رسد. برخی از خدمات بهداشتی و درمانی از این نوع مالیات معاف هستند. همین نوع مالیات یکی از دلایل گران بودن کالاها در این کشور محسوب می‌شود.

سوالات متداول در مورد زندگی دانشجویی در نروژ

آیا دانشگاه قطب شمال نروژ محل مناسبی برای تحصیل است؟
دانشگاه قطب شمال نروژ در رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه 351 از و طبق نظرسنجی‌های انجام شده از دانشجویان نمره 3.6 را کسب کرده است. از نظر سطح علمی غنی است ولی شما باید با توجه به شرایط خود بهترین دانشگاه را انتخاب نمایید.
آیا تحصیل در دانشگاه قطب شمال نروژ رایگان است؟
خیر. از آنجایی که این دانشگاه یک موسسه غیرانتفاعی است برای تحصیل شما ملزم به پرداخت شهریه ترمی هستند، اما نگران باشید زیرا این هزینه بسیار اندک است. ولی اگر بتوانید بورسیه این دانشگاه را بگیرید به طور رایگان در آن تحصیل خواهید کرد و نیاز به پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان شهریه نخواهید داشت.
آیا دانشگاه در تعطیلات رسمی باز است؟
به طور کلی در روزهای تعطیلی که در زیر ذکر شده دانشگاه تعطیل است: 1 ژانویه: روز سال نو 12 آوریل: عید پاک 13 آوریل: عید پاک 1 مه: روز کارگر 17 مه: روز قانون اساسی 25 دسامبر: عید کریسمس 26 دسامبر: روز دوم کریسمس
دوره‌های تحصیلی در دانشگاه قطب شمال نروژ به چه زبانی برگزار می‌شوند؟
بسیاری از رشته‌ها چندزبانه هستند و به زبان‌های مختلف در دانشگاه تدریس می‌شوند. همچنین یک سوم از دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی خواهند بود. در کل محیط این دانشگاه واقعا بین‌المللی و متناسب با سلیقه اکثر دانشجویان از کشورهای مختلف است.

سخن پایانی

از اینکه همراه ما بودید از شما ممنونیم. امیدواریم اطلاعاتی که در مورد دانشگاه قطب شمال نروژ یا  UiT ارائه دادیم برای شما مفید بوده باشد. ما سعی کردیم در این مطلب اطلاعاتی در مورد زندگی در نروژ و هزینه های زندگی دانشجویی ارائه دهیم.

همچنین شما را با سوالات متداول در مورد این دانشگاه و سیستم آموزشی که دارد آشنا کردیم و درصدد آن بودیم که تا حد ممکن به سوالات و دغدغه‌های ذهنی شما پاسخ دهیم. چنانچه سوالی در ذهن شما باقی مانده است لطفا برای ما کامنت بگذارید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم. همچنین می‌توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید و پاسخ سوال خود را از آن‌ها جویا شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید