لوگو صبا ویزا

بورسیه تحصیلی ترکیه

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.
مشاوره رایگان

بورسیه تحصیلی ترکیه برنامه‌های بورسیه تحصیلی متفاوت و خاصی را برای هر مقطع تحصیلی طراحی کرده است. بسیاری از فرصت‌های بورسیه تحصیلی واجد شرایط اعم از بورسیه‌های طولانی مدت کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تا بورسیه‌های تحقیقاتی و مبتنی بر شایستگی، بورسیه‌های تحصیلی هنر تا برنامه‌های بورسیه تحصیلی مشترک ایجاد شده با موسسات معتبر بین المللی را ارائه می دهد. در این مقاله تمام جنبه‌های بورسیه تحصیلی ترکیه پوشش داده شده است.  اگر علاقه‌مند به تحصیل در ترکیه همراه با بورسیه‌ تحصیلی هستید، استفاده از مشاوره‌های تخصصی موسسه مهاجرتی صبا ویزا و خدمات ارائه شده این موسسه مهاجرتی فرصت خوبی برای شما است.

فهرست عناوین

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه بورسیه تحصیلی با بودجه دولتی است که توسط جمهوری ترکیه برای دانشجویان بین المللی اجرا می شود. هدف اصلی بورسیه های ترکیه ارائه فرصت های برابر برای دانشجویان موفق در سراسر جهان به منظور دریافت تحصیلات بورسیه در استانداردهای بین المللی است. همچنین هدف آن توسعه همکاری های متقابل بین ترکیه و سایر کشورها و کمک به توسعه منطقه‌ای و جهانی در بسیاری از زمینه ها از دانشگاه تا هنر، از اقتصاد تا ادبیات، فناوری تا معماری است.

سال‌هاست که ترکیه فرصت‌های بورس تحصیلی را برای دانشجویان و محققان بین‌المللی از سراسر جهان فراهم می‌کند. برنامه‌های بورس تحصیلی آموزش عالی ارائه شده توسط ترکیه در سال 2012 به عنوان بورسیه ترکیه شناخته شد و مطالعات با هماهنگی ریاست جمهوری آغاز شد. بورسیه های تحصیلی ترکیه با همکاری کلیه موسسات مربوطه مانند YÖK، Yurt – Kur، اداره کل مدیریت مهاجرت و وزارت امور خارجه انجام می شود.

بورسیه تحصیلی ترکیه با امکان پذیرش در دانشگاه و گروه‌های آموزشی، بورسیه ماهانه، شهریه دانشگاه، بیمه درمانی، مسکن، دوره زبان ترکی، بلیط هواپیما و برنامه‌های تحصیلی و فرهنگی رایگان، جامع‌ترین برنامه بورسیه در جهان محسوب می شود. دانشجویان بین المللی با دریافت بورسیه تحصیلی فرصت تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه را خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان بین المللی

توضیح مختصر درباره بورسیه :

بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه بورسیه تحصیلی رقابتی با بودجه دولتی است که به دانشجویان ممتاز اعطا می شود تا برنامه تمام وقت یا کوتاه مدت را در دانشگاه‌های برتر ترکیه دنبال کنند. برای متقاضیانی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند، ارائه شده است.

موسسات میزبان :

دانشگاه‌های شرکت کننده در ترکیه

سطح تحصیلی و رشته‌های تحصیلی :

دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه‌های شرکت کننده ترکیه را پوشش می‌دهد.

گروههای هدف :

شهروندان همه کشورها

گروه‌های واجد شرایط :

  • شهروندان همه کشورها
  • فارغ التحصیلان یا متقاضیانی که می توانند در پایان سال تحصیلی جاری فارغ التحصیل شوند.
  • محققان و دانشگاهیان

ارزش بورسیه تحصیلی ترکیه چقدر است؟

این بورسیه شامل هزینه اقامت در پردیس دانشگاه و برنامه تحصیلی، کمک هزینه ماهانه ، هزینه تحصیل، بلیط پرواز یکبار برگشت، بیمه درمانی، اقامت و یک دوره زبان ترکی است.  کمک هزینه‌های ماهانه برای دوره‌های مختلف تحصیلی شامل :

  • دوره کارشناسی : 1000 TL در ماه
  • دوره کارشناسی ارشد : 1400 TL در ماه
  • دوره دکتری : 1800 TL در ماه

مدت زمان عادی اعطای بورسیه تحصیلی چقدر است؟

  • مقطع کارشناسی : 1 سال دوره زبان ترکی + 4 تا 6 سال (بسته به مدت زمان عادی برنامه)
  • مقطع کارشناسی ارشد : 1 سال دوره زبان ترکی + 2 سال
  • مقطع دکتری : 1 سال دوره زبان ترکی + 4 سال

معیار‌های شایستگی برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

حداقل معیارهای تحصیلی برای دریافت بورسیه تحصیلی

  • حداقل پیشرفت تحصیلی برای متقاضیان مدرک لیسانس : 70%
  • حداقل پیشرفت تحصیلی برای متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری : 75%
  • حداقل پیشرفت تحصیلی برای متقاضیان علوم بهداشت (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) : 90%

شرایط سنی برای دریافت بورسیه تحصیلی

  • داشتن سن زیر 21 سال برای برنامه های کارشناسی
  • زیر 30 سال برای برنامه های کارشناسی ارشد
  • داشتن سن زیر 35 سال برای دوره های دکتری
  • داشتن سن زیر 45 سال برای بورسیه های تحقیقاتی

برنامه‌های بورسیه تحصیلی ترکیه در سال 2022

ترکیه علاوه بر ارائه فرصت‌های تحصیلی در سطح بین‌المللی و همچنین انبوهی از دانش و تجربه، به دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان برای تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. بورسیه تحصیلی ترکیه یک برنامه بورسیه تحصیلی رقابتی با بودجه دولتی است که به دانشجویان و محققان برجسته اعطا می‌شود تا برنامه تمام وقت یا کوتاه مدت را در دانشگاه های برتر ترکیه دنبال کنند. بورسیه تحصیلی ترکیه با هدف ایجاد شبکه‌ای از رهبران آینده متعهد به تقویت همکاری بین کشورها و درک متقابل بین جوامع ارائه می گردد.

آخرین مهلت ارسال درخواست بورسیه تحصیلی : 10 ژانویه تا 20 فوریه 2022

درخواست‌های بورسیه تحصیلی ترکیه برای سال 2022 در یک دوره دریافت می شود و درخواست ها بین 10 ژانویه تا 20 فوریه 2022 برای دانشجویان بین المللی از همه کشورها باز خواهد بود.

چه چیزی در مورد بورسیه تحصیلی ترکیه منحصر به فرد است؟

چیزی که بورسیه های ترکیه را منحصر به فرد می کند این است که نه تنها شامل حمایت مالی، شهریه، خوابگاه و بیمه درمانی می شود، بلکه در تمام سطوح آموزش عالی، محل دانشگاه و امکانات دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی را برای دریافت‌کنندگان خود فراهم می کند.

برنامه‌ها و سطوح تحصیلی :

  • برنامه‌های در دسترس برای درخواست بورسیه شامل برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
  • برای متقاضیانی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند، می‌توانند درخواست دهند.
  • سایر برنامه‌ها مانند بورسیه‌های تحقیقاتی، بورسیه‌های موفقیت و KATİP دارای دوره های مختلف درخواست هستند و به طور منظم در وب سایت turkiyeburslari.gov.tr اعلام می شوند.

 

بورسیه تحصیلی ترکیه1

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

برای درخواست هایی که از طریق سیستم درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه (TBBS) به صورت آنلاین انجام می شود، همه نامزدها باید مدارک زیر را در سیستم آپلود کنند :

  • مدرک شناسایی معتبر، کارت شناسایی یا پاسپورت
  • عکسی از نامزد گرفته شده در یک سال گذشته
  • نتایج آزمون سراسری (در صورت وجود)
  • دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت
  • رونوشتی از سوابق تحصیلی پیشین
  • نتایج آزمون بین المللی (GRE، GMAT، SAT، و غیره) در صورت نیاز توسط دانشگاه یا برنامه انتخابی
  • نتایج آزمون زبان بین المللی مانند تافل، DELF در صورت نیاز توسط دانشگاه یا برنامه انتخاب شده
  • یک پروپوزال برای یک موضوع تحقیقاتی و یک نمونه مکتوب از تحقیقاتی که انجام داده‌اید (فقط برای درخواست های دکتری)

نکات مهمی که باید درباره بورسیه تحصیلی ترکیه باید بدانید

بسیاری از برنامه‌ها در دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی تدریس می شوند. با این حال، برخی از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها ممکن است برنامه‌هایی را به زبان انگلیسی و سایر زبان ها ارائه دهند. داوطلبانی که مایل به تحصیل در چنین برنامه هایی هستند باید بتوانند گواهینامه مهارت زبان بین المللی را ارائه دهند. (تافل یا سایر گواهینامه های معادل در صورتی که دانشگاه رسماً مورد قبول باشد). اکثر این برنامه ها به نتایج آزمون پذیرش بین المللی (GRE، GMAT، SAT و غیره) نیاز دارند. داوطلبان می‌توانند هنگام انتخاب برنامه‌ها در سیستم درخواست، زبان آموزش را بررسی کنند.

داوطلبان مقطع کارشناسی که دارای مدارک بین المللی مانند SAT یا GCSE به جای نمرات آزمون ملی هستند، باید حداقل مدارک مورد نیاز برای تکمیل دوره متوسطه را طبق این آزمون های بین المللی ارائه دهند.

تمام برگزیدگان بورسیه تحصیلی ترکیه که دارای گواهینامه سطح C1 برای مهارت ترکی نیستند (از جمله کسانی که در برنامه‌های زبان انگلیسی یا سایر برنامه‌های زبان ترکی قرار می‌گیرند) باید در دوره 1 ساله زبان ترکی شرکت کنند و تا پایان سال تحصیلی خود به گواهی سطح C1 دست یابند.

ویژگی‌ها و مزیت‌های بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

  • بر خلاف سایر برنامه‌های بورسیه آموزش عالی، دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • هزینه های تحصیل را پوشش می دهد.
  • این امکان را به شما می‌دهد تا با دوره 1 ساله زبان ترکی زبان کشور ترکیه را بیاموزید. بنابراین، منابع در تحقیقات آکادمیک شما متنوع می شود و زندگی روزمره لذت بخش تر می شود.
  • برای دانشجویانی که به یک کشور جدید می‌آیند، کمک هزینه اسکان می‌دهد.
  • از شما در سفر به ترکیه و هنگام بازگشت به کشور خود در پایان دوره تحصیلی پشتیبانی می کند و بلیط پرواز شما را پوشش می دهد.
  • به شما این امکان را می دهد تا در صورت لزوم با بیمه درمانی از خدمات بهداشتی گسترده استفاده کنید.
  • همچنین کمک هزینه ماهانه ارائه می دهد. که شامل 1000 لیر در مقطع کارشناسی، 1400 لیر در مقطع کارشناسی ارشد و 1800 لیره در مقطع دکتری در ماه است.

فرآیند ارزیابی و معیارهای انتخاب بورسیه تحصیلی ترکیه چیست؟

درخواست‌های بورسیه تحصیلی ترکیه بسته به موفقیت تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی و انگیزه مربوط به رشته انتخابی داوطلب در نظر گرفته می‌شود.

ارزیابی اولیه :  همه درخواست‌ها بر اساس معیارهای اساسی مانند حداقل پیشرفت تحصیلی، محدودیت‌های سنی تعیین شده برای هر مقطع تحصیلی و مدارک مورد نیاز بررسی می شوند.

ارزیابی تخصصی‌تر : درخواست نامزدهای واجد شرایط از نظر معیارهای مختلفی مانند وضعیت تحصیلی، مدارک قبلی، علایق تحصیلی، اهداف شغلی، ثبات اولویت‌ها، محتوای انگیزه نامه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، توسط کمیته کارشناسی بررسی می‌شوند. پس از این مرحله، فهرست نهایی داوطلبان واجد شرایط برای فرآیند مصاحبه تنظیم می شود.

تست‌ها :

یک آزمون 30 سوالی شامل سوالات ریاضی، هندسه و منطق برای داوطلبان مقطع کارشناسی قبل از مصاحبه حضوری هیات‌های ریاست جمهوری برگزار می شود. این آزمون ها قرار است قبل از مصاحبه به منظور ارزیابی داوطلبان متقاضی در رشته‌های علوم بهداشتی، علوم و مهندسی، رشته‌هایی که نسبت به سایر رشته ها تعداد متقاضیان بیشتری دارند، برگزار شود. همچنین قرار است برای داوطلبان متقاضی رشته علوم اجتماعی آزمون هایی برگزار شود و نتایج در مقایسه با سایر متقاضیان داخل این رشته مورد ارزیابی قرار گیرد.

این آزمون شامل سوالاتی خواهد بود که نیاز به توضیح دارند که به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود و سوالاتی که نیاز به ترجمه ندارند. از آنجایی که منابع انگلیسی به طور مکرر در دوره های پایه در برنامه‌های بهداشت، علوم و مهندسی در ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، از داوطلبانی که در این رشته ها درخواست می‌کنند انتظار می رود سطح کافی از زبان انگلیسی را برای درک و پاسخگویی به سوالات آزمون نشان دهند.

علیرغم اینکه این آزمون برنامه‌های درسی آموزشی کشور را در نظر می‌گیرد، سؤالات نیز مطابق با برنامه درسی ترکیه تدوین شده است. انتظار می رود داوطلبان مقطع کارشناسی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند با هسته برنامه درسی ترکیه آشنا باشند.

مصاحبه : مصاحبه حضوری همزمان با برگزاری آزمون و در نوبت صبح و بعدازظهر انجام خواهد شد. داوطلبان پس از دریافت دعوتنامه به مصاحبه از زمان آزمون و مصاحبه خود مطلع خواهند شد. داوطلبان برای تکمیل آزمون 30 سوالی 60 دقیقه فرصت خواهند داشت. نامزدهای انتخاب شده از بیش از 100 کشور در لیست نهایی توسط کمیته های مصاحبه متشکل از دانشگاهیان و کارشناسان ارزیابی می‌شوند.

مصاحبه که معمولاً 30-15 دقیقه طول می کشد، به شکل زیر انجام می شود :

  • خوش آمدید و ورود
  • بررسی مدارک
  • هدف از درخواست نامزد
  • دانش آکادمیک و اهداف شغلی
  • سوالات پایانی کمیته از نامزدها

داوطلبانی که برای مصاحبه دعوت می شوند لازم است کلیه مدارک و گواهی آخرین تحصیلات خود را در مصاحبه به همراه داشته باشند.

ارزیابی نهایی :  نتایج مصاحبه های متقاضیان انجام شده توسط کمیته های مصاحبه توسط کمیته گزینش ارزیابی می شود و لیستی از متقاضیانی که بورسیه تحصیلی دریافت می کنند ایجاد می شود. در این مرحله ارزیابی نهایی، صلاحیت عمومی نامزد برای بورسیه تحصیلی ترکیه ارزیابی می شود. در نهایت متقاضیان شانس تحصیل در ترکیه همراه با اخذ بورسیه تحصیلی را بدست خواهند آورد.

بورسیه تحصیلی ترکیه برای رشته پزشکی

اگر دانشجو بتواند در آزمون YÖS که آزمون دانشگاه دولتی است، قبول شود، فرد حداکثر سالانه 1500 دلار به دانشگاه پرداخت می کند و اگر دانشجو بتواند در سال اول یا دوم نمرات عالی کسب کند، می تواند موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه شود.

به طور کلی متقاضیان می‌توانند از طریق این بورسیه‌ها به صورت رایگان در ترکیه در رشته پزشکی تحصیل کنند و همچنین ممکن است برای متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه مهم باشد که در سال های اخیر برخی از دانشگاه های دولتی محل اقامت رایگان را برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند که باعث جذب بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ترکیه شده است.

بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد

انواع متعددی از بورسیه‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه به دانشجویان ارائه شده است. در حقیقت دولت ترکیه به منظور حمایت از نخبگان و دانشجویان بین المللی بورسیه های تحصیلی مختلفی را ارائه نموده‌اند. برای دریافت این بورسیه‌ها، معیار‌ها و الزامات خاصی وجود دارد که بهتر است با مشاوران موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و از مشاوره‌های این موسسه مهاجرتی بهره‌مند گردید.

بسیاری از دانشگاه ها نیز به برخی از دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند. واجد شرایط بودن این موارد ممکن است بر اساس شایستگی علمی و یا نیاز مالی تعیین شود. اطلاعات مربوط به چنین بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را می‌توانید در وب سایت‌های رسمی دانشگاه مورد نظر بیابید.

بورسیه تحصیلی CoHE برای دانشجویان بین المللی

هدف این بورسیه تحصیلی دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از کشورهایی است که با برنامه‌های آموزش عالی موافقت نامه امضا کرده‌اند. اگر دانشجویان در برنامه‌های آموزش عالی ترکیه پذیرفته شوند اما گواهی مهارت ترکی نداشته باشند، یک سال آموزش زبان به آن‌ها داده می‌شود.

بورسیه‌های ترکیه علاوه بر ارائه کمک‌های مالی، به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد تا در دانشگاه مورد نظر خود، در برنامه درخواستی انتخابی خود قرار گیرند. به همین دلیل از سایر ‌برنامه‌های بورسیه در سراسر جهان متمایز است.  بورسیه‌های تحصیلی ترکیه در راستای فراهم کردن فرصت‌هایی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و همچنین تحصیل دانشگاهی در ترکیه طراحی شده‌اند. همچنین نیازهای دانشجویی مانند خوابگاه و بیمه درمانی را در طول دوره تحصیلی در ترکیه پوشش می دهد.

به طور کلی کشور ترکیه چشم انداز بسیار مثبتی برای دانشجویان بین المللی از شهریه مقرون به صرفه و هزینه کمتر زندگی با یک سبک زندگی راحت دارد. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه یک سرمایه گذاری است که مطمئناً بازدهی مثمر ثمر خواهد داشت. پس ما اینجا هستیم تا دریاره روند اخذ ویزا و نیز شرایط و هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه  برای دانشجویانی که قصد تحصیل دندانپزشکی در ترکیه را دارند، مشاوره ویزا و سایر کمک های مهم را ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سخن پایانی

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره‌های تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به ترکیه، شرایط تحصیل در ترکیه ، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه ، اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود. این موسسه مهاجرتی با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین مهاجرتی دارد و نیز ارائه خدمات متنوع و داشتن یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا مسیر مهاجرت را برای شما هموار‌تر نماید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید