لوگو صبا ویزا

تحصیل پزشکی در کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه تحصیل پزشکی در کانادا و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

پزشکی همیشه یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی بوده است که بسیاری از افراد برای ورود به این رشته با یکدیگر رقابت جدی دارند. در این بین بسیاری از متقاضیان نیز دوست دارند که این رشته پرطرفدار را در کشور کانادا ادامه دهند. مسلما تحصیل پزشکی در کانادا نیز از ضوابط خاصی برخوردار است که باید از همه آن‌ها اطلاع پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره تحصیل پزشکی در کانادا بررسی کنیم پس تا انتها در کنار ما بمانید.

کانادا برای کسانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی هستند یک مقصد رویایی به شمار می‌آید. شرایط تحصیلی مناسب و کم‌هزینه در کنار فرصت‌های شغلی عالی باعث شده تا تحصیل پزشکی در کانادا به یک انتخاب جذاب تبدیل شود. اگر دوست دارید که آینده‌ای درخشان و باشکوه داشته باشید، مسلما با تحصیل پزشکی در کانادا می‌توانید فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را برای خود ایجاد کنید.

فهرست عناوین

شرایط کلی برای تحصیل پزشکی در کانادا

چنانچه قصد دارید برای تحصیل در کانادا رشته پزشکی را انتخاب کنید، باید توجه داشته باشید که این رشته متقاضیان زیادی دارد و از این نظر باید با افراد زیادی رقابت کنید. در صورتی که بتوانید پذیرش یکی از دانشگاه‌های کانادا را در این رشته بگیرید، قادر خواهید بود که به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی آموزش ببینید. در نتیجه داشتن مدرک زبان معتبر تافل و آیلتس اجباری خواهد بود.

البته برای تحصیل به زبان فرانسوی حتما باید به دانشگاه‌های فرانسوی زبان همچون لاوال و مونترال بروید. تحصیل پزشکی در کانادا نیز بازه زمانی مخصوص به خود را دارد که باید خود را برای آن آماده کنید. در حال حاضر این آموزش‌ها در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال ارائه می‌شود که باید در طول این زمان آموزش‌های لازم را پشت سر بگذارید. البته این شرایط برای دانشجویانی است که از قبل مدرک لیسانس خود را دریافت نکرده‌اند.

در صورتی که شخصی مدرک لیسانس زیست‌شناسی داشته باشد، نیازی به گذراندن سال اول تحصیل مقدماتی نخواهد داشت. برای اینکه بهترین دانشگاه های کانادا جذب دانشجوی جدید را انجام دهند، آزمونی به نام MCAT را برگزار خواهند کرد. از همین رو حتما سعی کنید که آمادگی‌های لازم از این نظر را هم داشته باشید تا تحصیل خود در پزشکی را شروع کنید.

مزایای تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا مزایای زیادی را برای دانشجو به همراه دارد که در نتیجه افراد زیادی برای آن اقدام می‌کنند. سطح کیفی آموزش‌ها در کانادا بسیار عالی است و از این نظر نمی‌توان آن را با هیچ کشوری مقایسه کرد. سطح علمی آموزش در این کشور نشان‌دهنده آن است که تا چه اندازه برای آموزش ارزش قائل می‌شوند. یکی دیگر از مزایایی که برای تحصیل این رشته در کانادا وجود دارد این است که شرایط درآمدی شغل پزشکی  در این کشور بسیار عالی است.

در نتیجه فرد می‌تواند بعد از پایان تحصیلات خود، به‌ سرعت  در مراکز درمانی کانادا شروع به کار کند و از حقوق کافی برای این کار بهره‌مند شود. همچنین نباید فراموش کرد که میزان شهریه دانشگاه‌های کانادا نسبت به سطح کیفی دانشگاه‌ها مقرون به صرفه است و یک دوره تحصیلی عالی را پشت سر خواهید گذاشت. در کنار این موارد، فراموش نکنید که کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر شرایط زندگی و رفاه اجتماعی است که نباید آن را از یاد برد. همه این دلایل دست به دست هم داده است تا کانادا یکی از بهترین نقاط جهان برای تحصیل در رشته پزشکی باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

با توجه به نکاتی که تا به حال به شما گفته شد حتما به اهمیت تحصیل پزشکی در کانادا پی برده‌اید. حال می‌خواهیم شرایط تحصیل پزشکی در کانادا را به صورت ویژه بررسی کنیم تا اطلاعات کامل‌تری در این زمینه داشته باشید. برای گرفتن اپلای از دانشگاه‌های کانادا باید مدارک و الزامات مختلف را آماده کنید تا توسط مسئولین مربوطه بررسی شوند. اگر واقعا تصمیم خود را برای تحصیل پزشکی در کشور کانادا گرفته‌اید، از همین الان اقدامات خود را برای آماده‌سازی مدارک شروع کنید.

انجام مراحل اپلای ممکن است تا دو سال نیز طول بکشد پس بهتر است صبر کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. اگر در دوران تحصیل در ایران مقاله یا اثر علمی خاصی داشته‌اید حتما آن را هم در کنار مدارک دیگر ارسال نمایید. دانشگاه‌های کانادا اهمیت زیادی برای فعالیت‌های علمی شما قائل هستند و حتما آن‌ها را برای تصمیم‌گیری درباره شما در نظر خواهند گرفت. به غیر از نکات گفته شده، نمره‌های درسی شما نیز به صورت ویژه بررسی می‌شوند و در نهایت تصمیم نهایی به اطلاع شما خواهد رسید. نمره درس‌هایی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دروس برخوردار است.

هر دانشگاه یک آزمون ورودی مخصوص دارد که برای شروع تحصیل خود باید از آن عبور کنید. بهتر است که قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش، شرایط مختلف آزمون مانند زمان برگزاری و منابع امتحانی را تحلیل کنید و خود را برای آن آماده سازید. بعد از اینکه شما از مرحله آزمون عبور کردید، برای مصاحبه توسط دانشگاه دعوت خواهید شد. در جلسه مصاحبه شما در میان چند داور که معمولا از اساتید هستند قرار می‌گیرید و سوالات آن‌ها را جواب خواهید داد. اگر بتوانید رضایت هیئت داوران را جلب کنید، پذیرش شما انجام شده و تحصیل پزشکی در کانادا را شروع می‌کنید.

مدارک لازم برای پذیرش رشته پزشکی در کانادا و اخذ ویزای تحصیلی

با توجه به اینکه رقابت برای ورود به رشته پزشکی در کانادا بسیار زیاد است، دانشگاه‌ها شرایط خاصی را برای پذیرفته‌ شدن افراد مشخص می‌کنند. در نتیجه آماده‌سازی مدارک باید به شکل درست و برنامه‌ریزی شده صورت بگیرد تا مشکلی از این جهت به وجود نیاید. برای اینکه بتوانید بهتر با مدارک گفته شده آشنایی پیدا کنید، آن‌ها را به صورت لیست شده در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت و شناسنامه
  • اثبات تمکن مالی
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم
  • ترجمه رسمی مدرک لیسانس
  • مدرک زبان آیلتس حداقل ۶.۵
  • قبولی در آزمون MCAT
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • نامه پذیرش رسمی دانشگاه

همانطور که مشاهده می‌کنید، برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای رشته پزشکی باید مدارک متعددی آماده شود که هر کدام از آن‌ها نقش بسیار مهمی در پذیرش درخواست شما خواهند داشت. از همین رو امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از متقاضیان با آماده کردن این موارد به دنبال اخذ ویزا هستند. ذکر این نکته ضروری است که هر گونه نقص در پرونده باعث رد شدن درخواست می‌شود پس حتما باید برای تهیه این موارد حساسیت‌های زیادی به خرج داده شود.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا چقدر است؟

برای اینکه بخواهید تحصیل پزشکی در کانادا را شروع کنید، قبل از هر چیز باید از هزینه‌های لازم برای این مورد اطلاع کافی داشته باشید. عوامل مختلفی همچون دانشگاه و محل واقع شده در آن بر روی هزینه‌های شما تاثیر می‌گذارند که باید به آن‌ها توجه زیادی داشت. مهم‌ترین هزینه‌ای که باید برای تحصیل در کانادا  پرداخت شود مربوط به شهریه دانشگاه است. در حال حاضر هر دانشگاه مبلغ خاصی را تحت عنوان شهریه دریافت می‌کند.

اگر بخواهیم این موضوع را به شکل کلی بررسی کنیم، تحصیل در پزشکی سالانه ۳۵ تا ۱۲۰ هزار دلار شهریه دارد. به‌طور قطع دانشگاه‌هایی که در شهر تورنتو واقع شده‌اند شهریه بیشتری از دانشجویان پزشکی دریافت می‌کنند. البته شما برای تحصیل پزشکی در کانادا باید هزینه‌های زندگی مانند خوابگاه و غذا را هم در نظر داشته باشید.

تقریبا هر دانشجو به صورت ماهیانه ۲۰۰۰ دلار کانادا هزینه زندگی دارد که باید قدرت پرداخت آن را هم داشته باشد. همچنین گرفتن خوابگاه هم حدود ۵۰۰۰ دلار کانادا هزینه سالیانه دارد که البته این مبلغ در هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. با توجه به شرایطی که برای شما شرح داده شد، حتما سعی کنید که قبل از پذیرش شرایط مالی خوبی برای خود فراهم کنید.

ارائه بورسیه تحصیلی پزشکی در کانادا

 بسیاری از دانشجویان ایرانی تمایل دارند که بورسیه های تحصیلی کانادا را به دست آورند. در حال حاضر این بورسیه‌ها تمام یا بخشی از هزینه‌های مربوط به دانشجو را پرداخت می‌کنند که در هر جهت یک امتیاز عالی برای دانشجو به حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۲۵۰ بورسیه پزشکی برای دانشجویان مستعد اهدا شد تا بتوانند بدون نگرانی از بابت هزینه‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهند. مبلغ این بورسیه‌ها نیز متفاوت است ولی در کمترین حالت ممکن ۵ هزار دلار برای افراد پرداخت می‌شود.

همچنین باید این مورد را در نظر گرفت که در بیشترین حالت نیز ۵۰ هزار دلار کانادا برای یک بورسیه در نظر گرفته خواهد شد. همانطور که ددلاین دانشگاه های کانادا زمان خاصی دارد، برای اخذ بورسیه نیز ددلاین‌های مشخصی وجود دارد که باید قبل از تمام شدن مهلت در این راستا اقدام کرد.

شرایط مهم برای دریافت بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی

معیارهای مختلفی برای اعطای بورسیه تحصیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. متقاضی بورسیه حتما باید در دوره‌های تحصیلی قبلی عملکرد عالی داشته باشد. همچنین انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه نیز بخش دیگری از این موارد است که حتما باید آن را جدی گرفت.

داشتن رزومه تحقیقاتی در دوره تحصیلی قبلی می‌تواند شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی بالا ببرد. ناگفته نماند که اخذ نمرات برتر در آزمون‌های GMAT و GRE بسیار اثرگذار خواهد بود که به هیچ وجه نباید از آن‌ها غافل شوید. در کنار همه این موارد، داشتن معدل بالا هم مسیر شما را برای دریافت بورسیه هموارتر می‌کند. مسلما تحصیل پزشکی در کانادا با استفاده از بورسیه تحصیلی بسیار آسان‌تر خواهد بود پس از این فرصت به سود خود بهره ببرید.

بازار کار رشته پزشکی در کانادا

بدون شک هر کس که به دنبال تحصیل پزشکی در کانادا است، دوست دارد که از شرایط شغلی بی‌نظیری در آینده خود برخوردار شود. خوشبختانه وضعیت شغلی پزشکان و درآمد آن‌ها در کانادا بسیار مناسب است و از هر نظر انتخاب بی‌نظیری برای شما خواهد بود. میزان درآمد سالانه همه پزشکان با یکدیگر مساوی نیست و هر کدام از آن‌ها شرایط خاص خود را دارند. با این حال اگر بخواهیم یک عدد میانگین را برای این مورد در نظر بگیریم، باید گفت که یک پزشک سالیانه ۲۸۴ هزار دلار کانادا درآمد دارد.

این مبلغ تا ۴۰۰ هزار دلار کانادا نیز برای تخصص‌های بالاتر ادامه دارد که نباید آن را فراموش کرد. اگر بخواهیم درآمد پزشکان را به شکل ماهیانه در نظر بگیریم، حدودا ۲۳ هزار دلار کانادا خواهد بود. معمولا پزشکانی که به تازگی وارد عرصه کار شده‌اند درآمد کمتری دارند که با گذشت زمان این مبلغ نیز تغییر خواهد کرد. در سال اول کار شخص حداقل ۱۰۰ هزار دلار کانادا درآمد خواهد داشت که برای شروع روند کار عدد مناسبی به نظر می‌رسد.

اخذ تخصص پزشکی در کانادا

بسیاری از مقتاضیان تحصیل پزشکی در کانادا کسانی هستند که مدرک پزشکی عمومی خود را در ایران دریافت کرده‌اند. در حقیقت این افراد قصد دارند که برای گرفتن تخصص به دانشگاه‌های کانادا بروند و مدرک خود را از این طریق دریافت نمایند. از همین رو در قدم اول این افراد باید مدرک خود را در کانادا معادلسازی کنند. برای انجام معادل‌سازی حتما باید شرایط معدل بالا و تسلط به زبان را داشته باشید تا کار شما پیش برود. در صورتی که این مرحله با موفقیت به پایان برسد، باید در آزمون‌ها نیز نمره قبولی را کسب کرده و سپس برای گرفتن تخصص تحصیل خود را شروع کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر استان کانادا برای ارائه تخصص قوانین خاص خود را دارد. در نتیجه حتما از قبل این مورد ویژه را چک کنید تا از این نظر برای شما مسئله‌ای به وجود نیاید.

کار دانشجویی همزمان با تحصیل پزشکی در کانادا

بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل دکترا در کانادا اقدام می‌کنند، نسبت به تامین هزینه‌های تحصیل نگرانی‌های مختلفی دارند. از طرفی این نگرانی‌ها برای تحصیل پزشکی در کانادا هم وجود دارد. به‌همین علت امکان انجام کار دانشجویی فراهم شده است تا افراد همزمان با تحصیل، شغلی نیز برای تامین مخارج خود داشته باشند.

چنانچه بیش از ۶ ماه از صدور ویزای تحصیلی کانادا گذشته باشد، شخص می‌تواند یک کار دانشجویی داشته باشد. ذکر این مورد ضروری است که برای تحصیل کارشناسی ارشد و پزشکی در کانادا، فقط می‌توان هفته‌ای ۲۰ ساعت کار انجام داد. در واقع نحوه فعالیت شغلی باید به گونه‌ای باشد که در روند شغلی شخص اشکالی وارد نشود.

مراحل صدور مجوز تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان بین المللی پزشکی بعد از اینکه که دوره تحصیل خود را در کانادا به پایان رساندند، باید مجوز لازم برای کار در کانادا را دریافت نمایند. در واقع هر کس بعد از تحصیل باید مراحل صدور مجوز نظام پزشکی را پشت سر بگذارد و بعد از آن کار طبابت خود را شروع کند. شما برای اینکار باید دو آزمون مخصوص را پشت سر بگذارید که هر کدام از ‌آن‌ها را به صورت ویژه بیان خواهیم کرد.

آزمون MCCEE

این آزمون یک محک جدی برای آموخته‌های شما در دوران تحصیل است که باید آن را با موفقیت پشت سر بگذارید. این آزمون مهم توسط سازمان MCC کانادا برگزار می‌شود و داوطلبان هر ساله برای شرکت در آن ثبت نام می‌کنند. تمامی کسانی که دوره تحصیلی خود در رشته پزشکی را اتمام رسانده‌اند واجد شرایط شرکت در آزمون می‌باشند. آن دسته از دانشجویانی که فقط بیست ماه تا پایان دوره تحصیلی آن‌ها باقی مانده می‌توانند در این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کنند. آزمون MCCEE برای اطمینان از توانایی شما برای انجام فعالیت‌های پزشکی گرفته می‌شود و شما باید نمره قبولی حداقلی را در آن کسب کنید. بعد از قبول شدن در این امتحان می‌توانید دوره رزیدنتی خود را در کشور کانادا آغاز کنید. نکته جالب این است که این آزمون به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و زمان آن در حدود ۴ ساعت می‌باشد.

آزمون MCCQE PART 1

یکی دیگر از آزمون‌های مهم که باید برای شروع کار آن را پشت سر بگذارید، آزمون MCCQE PART 1 است. این امتحان مدت زمان بیشتری نسبت به آزمون قبلی دارد و به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. مدت زمان این آزمون حدود یک روز کامل است که باید حتما برای آن برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهید. کسانی که به دنبال کسب مجوز طبابت از شورای پزشکی کانادا (LMCC) هستند، باید این آزمون مهم را پشت سر بگذارند و نمره قبولی را کسب کنند.

کسانی که می خواهند دوره کارورزی خود را در مراکز درمانی آغاز کنند، این آزمون را پشت سر می‌گذارند. برای اینکه بتوانید از تمامی این مراحل موفق عبور کنید، بهتر است که از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. مسلما استفاده کردن از تجربه‌های دیگران باعث می‌شود که راحت‌تر آزمون‌های مختلف را پشت سر بگذارید و به شرایط شغلی خوبی برسید.

آیا تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است؟

شاید برای شما جالب باشد که برای تحصیل پزشکی در کانادا می‌توان با مدرک دیپلم نیز تحصیل را شروع کرد. میزان درخواست‌ها برای تحصیل پزشکی در کانادا افزایش پیدا کرده که این موضوع نشان‌دهنده شرایط عالی تحصیل در این کشور است. در حال حاضر متقاضیان زیادی در کشورهای مختلف جهان با مدرک دیپلم تحصیل خود را در مقطع پزشکی کشور کانادا آغاز می‌کنند. البته در این رابطه شرایط سنی اهمیت زیادی دارد و در صورتی که سن شخص از حد مجاز گذشته باشد، مجاز به تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه‌های کانادا نخواهد بود و امکان پذیرش برای او وجود ندارد.

بهترین سن برای متقاضیان با مدرک دیپلم بین ۱۸ تا ۲۰ سال است که در این سنین احتمال قبولی شما بیشتر است. در صورتی که مدرک رسمی یک شخص دیپلم باشد، باید در این دوره سنی اقدام کند زیرا بعد از آن احتمال پذیرش بسیار پایین است. همانطور که می‌دانید زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی است و شما باید قبل از قبولی در رشته مورد نظر به این زبان مسلط شوید. متقاضیان دیپلم باید تسلط خود به زبان انگلیسی را با ارائه مدارک مختلف اثبات کنند.

برای انجام این کار شما باید مدرک آیلتس سطح ۶ را دریافت نمایید تا در هنگام پذیرش در داشنگاه‌های کانادا آن را ارائه نمایید. همانطور که می‌بینید، امکان تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم فراهم است پس افراد زیادی می‌توانند از این فرصت طلایی نهایت استفاده ممکن را ببرند. اگر شما هم دارای مدرک دیپلم هستید از چند ماه قبل برای آماده‌سازی مدارک اقدام کنید تا شما هم در یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا تحصیل خود را شروع کنید.

نحوه تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک لیسانس

به طور قطع کسانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند از شرایط بهتری برای گرفتن پذیرش برخوردار می‌شوند. نحوه پذیرش پزشکی در کشور ایران و کانادا تفاوت‌های زیادی با هم دارد. به طور مثال شما برای قبول شدن در رشته پزشکی باید رشته تجربی را در طول دبیرستان پشت سر بگذارید. بعد از آن در یک آزمون سخت و نفسگیر به نام کنکور شرکت می‌کنید و اگر قبول شدید،‌ تحصیل شما در رشته پزشکی آغاز خواهد شد و بعد از آن یک دوره ۷ ساله را در پیش خواهید داشت.

 در کانادا برای شروع دوره پزشکی یا دندانپزشکی باید یک دوره دانشگاهی را پشت سر گذاشته باشید. مدرک لیسانس گرفته شده در این کشور حتما باید برای رشته‌های زیستی مرتبط با پزشکی باشد. بعد از اینکه شخص مدرک لیسانس خود را دریافت کرد، باید در آزمون MCAT‌ شرکت کند که بعد از قبولی می‌تواند تحصیل خود در رشته پزشکی را آغاز نماید. امروزه بسیاری از دانشجویان ایرانی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر کانادا می‌شوند. اگر شما هم یک برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای داشته باشید، مسلما یکی از این نفرات خوش شانس خواهید بود.

اعطای ویزای همراه برای تحصیل پزشکی در کانادا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کانادا دارند این است که وضعیت صدور ویزای همراه برای تحصیل چطور است؟ خوشبختانه کانادا برای دانشجویان متاهل در این زمینه شرایط مثبتی را در نظر گرفته است. در نتیجه دانشجو می‌تواند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را همراه خود در کانادا داشته باشد.

در حقیقت برای تمامی این افراد ویزای همراه صادر می‌شود تا دانشجو بتواند با آرامش خیال به تحصیل خود بپردازد. خوشبختانه همسر دانشجو می‌تواند در کانادا مشغول به کار شود و فعالیت خود را به‌صورت تمام وقت انجام دهد. در این حالت تامین هزینه‌های خانواده و تحصیل نیز بسیار آسان‌تر صورت می‌پذیرد.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در کانادا

اگر نگاهی به لیست بهترین دانشگاه های کانادا بیندازید، متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها شرایط تحصیل پزشکی در کانادا را فراهم نموده‌اند. در حال حاضر دانشگاه‌های مک‌گیل، تورنتو و بریتیش کلمبیا بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. رنکینگ دانشگاه های کانادا نشان می‌دهد که این سه دانشگاه جزو ۳۰ مرکز علمی برتر در جهان هستند. همچنین دانشگاه‌هایی نظیر مک مستر، مونترال و آلبرتا هم در زمینه ارائه رشته پزشکی پیشتاز هستند و دانشجویان بین‌المللی زیادی در آن تحصیل می‌کنند.

همچنین ناگفته نماند که دانشگاه‌های کلگری، اتاوا و انتاریو هم محبوبیت خاصی در کانادا دارند و باکیفیت‌ترین آموزش‌ها را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. بسیاری از ایرانیانی که قصد تحصیل کارشناسی در کانادا را دارند به سراغ این مراکز علمی می‌روند. اگر دوست دارید که شانس قبولی شما در رشته پزشکی بالاتر برود، سعی کنید که در دانشگاه‌های دالهاوزی، کوئین و شربروک پذیرش بگیرید.

مدت زمان تحصیل پزشکی در کانادا چقدر است؟

بعد از اینکه موفق به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کانادا شدید، باید خود را برای شروع تحصیل آماده کنید. طول دوره تحصیل پزشکی در کانادا بین ۸ تا ۹ سال است که بر اساس نحوه عملکرد شما تعیین می‌شود. اگر به راحتی همه دروس را پشت سر بگذارید،‌ این دوره ۸ ساله به پایان می‌رسد. با این حال در برخی شرایط تحصیل پزشکی تا ۹ سال هم طول می‌کشد. ۴ سال اول تحصیل پزشکی در کانادا فقط مربوط به موارد تئوری می‌شود. در طول چهار سال اول باید تمامی مباحث نظری مربوط به رشته خود را بیاموزید و امتحانات آن را پشت سر بگذارید. از آنجایی که در سال اول مباحث پایه‌ای گفته می‌شود، حتما این دروس را به صورت عمیق و ریشه‌ای بیاموزید تا در سال‌های بعد کار راحتی برای ادامه آموزش داشته باشید.

در ۴ ساله دوم تحصیلی وارد جلسات عملی می‌شوید و دانش خود را به صورت عملی به کار خواهید بست. این موضوع باعث افزایش مهارت و تجربه شما قبل از شروع به کار می‌شود. در نهایت با پشت سر گذاشتن این دوره هشت ساله، شما به یک پزشک موفق در کشور کانادا تبدیل خواهید شد. همانطور که اطلاع دارید دروس پایه‌ای در ترم‌های اولیه پشت سر گذاشته می‌شود و بعد از آن وارد مباحث تخصصی‌تر پزشکی خواهید شد.

گرایش‌های مختلف رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی از شاخه‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کس می‌تواند با توجه به علاقه شخصی خود یکی از آن‌ها را دنبال کند. به صورت کلی گرایش‌های این رشته در دو دسته علوم پایه‌ای و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود. برای اطلاع بیشتر شما در این زمینه،‌ چند مورد از مهم‌ترین گرایش‌های علوم پایه‌ای را به صورت فهرست شده بیان کردیم.

  • بافت‌شناسی
  • همه‌گیرشناسی
  • آناتومی
  • بیوستاتیک
  • یاخته‌شناسی
  • بیولوژی مولکولی

گرایش‌های تخصصی پزشکی بیشتر برای انجام انواع جراحی‌ها آموزش داده می‌شود. به صورت کلی افرادی که به دنبال گرایش‌های تخصصی می‌روند باید در ابتدا آشنایی بسیار خوبی با پزشکی داخلی داشته باشد. در دوره تخصصی شما به صورت ویژه بر روی بخشی از اندام‌های بدن کار خواهید کرد و در آن متخصص خواهید شد. گرایش‌های مختلفی همچون مغز و اعصاب، قلب و عروق و همچنین گوش و حلق بینی در این گروه قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه کمبود پزشک در کانادا وجود دارد، شما پس از گذراندن دوره تخصصی آغاز به کار خواهید کرد. اگر به دنبال تحصیل پزشکی در کانادا هستید می‌توانید از بین این گرایش‌ها بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟

دندانپزشکی یکی از شاخه‌های مهم علم پزشکی است که تمامی بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را برطرف می‌کند. با توجه به پرطرفدار بودن این رشته، دانشگاه‌های کانادا شرایط خوبی را برای تحصیل دندانپزشکی در این کشور فراهم کرده‌اند. برای ورود به این رشته باید یک دوره آموزشی دو تا چهار ساله را در کشور کانادا پشت سر گذاشته باشید. رشته و گرایش ما در دوره پایه تفاوت زیادی ندارد ولی رشته‌هایی مانند کارشناسی علوم پایه احتمال قبولی بیشتری خواهند داشت. با این حال در صورت عدم تکمیل ظرفیت از سایر رشته‌ها نیز دانشجو پذیرفته می‌شود.

اگر بخواهید در رشته دندانپزشکی تحصیلات خود را ادامه دهید، باید آزمون مخصوص DAT را با موفقیت تمام پشت سر بگذارید. این امتحان یک آزمون اختصاص است که توسط انجمن دندانپزشکی کانادا برگزار می‌شود و نقش مهمی در پذیرش شما خواهد داشت. معدل دوره تحصیلی قبلی نیز ملاک مهمی در قبولی شما ایفا می‌کند و یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید برای این رشته درخواست بدهید، حتما در دوره قبلی خود بهترین نمرات را کسب کنید تا امکان قبولی شما بیشتر شود. برای تحصیل پزشکی در کانادا همواره آزمون‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند پس آن‌ها را جدی بگیرید.

سوالات متداول

اعتبار مدرک پزشکی ایران در کانادا چگونه است؟
خوشبختانه تمامی مدارک پزشکی که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شوند در کشور کانادا دارای اعتبار هستند. البته شما باید مدرک پزشکی خود را به صورت رسمی ترجمه کنید و سپس آن را به دانشگاه مورد نظر ارائه کنید.
آیا امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا وجود دارد؟
شما برای گذراندن دوره تحصیلی خود در دانشگاه‌های کانادا باید هزینه شهریه را پرداخت کنید. البته بعضی از دانشجویان نخبه شرایط خاص خود را دارند و به صورت بورسیه شروع به تحصیل می‌کنند.
میزان درآمد متوسط پزشک در کانادا چقدر است؟
یک پزشک در کشور کانادا درآمدی حدود صدهزار دلار در سال دارد که در دسته پردرآمدترین شغل‌های این کشور قرار می‌گیرد. البته این درآمد در گرایش‌های مختلف دارای تفاوت است و احتمال پایین یا بالا رفتن آن وجود خواهد داشت.
نمره زبان قابل قبول برای تحصیل پزشکی در کانادا چقدر است؟
با توجه به تخصصی بودن رشته پزشکی، شما باید نمره بالاتری را در آزمون‌های زبان انگلیسی کسب کنید. اگر شما در آزمون آیلتس شرکت کردید باید نمره ۷ به بالا را کسب کنید. این معیار برای آزمون تافل نیز وجود دارد و شما باید حداقل نمره ۱۰۰ را به دست بیاورید.
چند دانشگاه کانادا در رشته پزشکی دانشجو می‌پذیرند؟
تعداد دانشگاه‌ها در کشور کانادا بسیار زیاد است ولی در حال حاضر فقط ۱۷ دانشگاه به صورت ویژه به آموزش پزشکی می‌پردازند. بنابراین شما هم باید در یکی از این دانشگاه‌ها پذیرش شوید و آموزش خود را آغاز نمایید. به صورت کلی سطح آموزش پزشکی در کانادا فوق‌العاده بالا است و پس از گذراندن دوره‌ی پزشکی در کانادا به یک پزشک ماهر و درجه یک تبدیل می‌شوید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در کانادا می‌تواند یک آینده شغلی فوق‌العاده را به همراه داشته باشد که همین موضوع سبب محبوبیت این روش شده است. از آنجایی که میزان رقابت برای ورود به این رشته شدید است، حتما باید آماده‌سازی مدارک و ارسال آن‌ها برای اخذ پذیرش به شکل حرفه‌ای صورت بپذیرد. خوشبختانه موسسه مهاجرتی صبا ویزا در کنار شما خواهد بود تا تمامی این مراحل را به ‌آسانی و بدون دغدغه خاصی پشت سر بگذارید. برای این کار کافی است که با کارشناسان ما تماس بگیرید تا مقدمات تحصیل پزشکی در کانادا برا  شما فراهم گردد.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید