لوگو صبا ویزا
دانشگاه وریج آمستردام

دانشگاه وریج آمستردام

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ پذیرش در دانشگاه وریج آمستردام به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی تحصیلی

اگر در بین کشورهای اروپایی به فکر تحصیل در هلند هستید نام دانشگاه وریج آمستردام با نام اختصاری (Vu) به گوشتان خورده است. این دانشگاه یکی از باسابقه‌ترین دانشگاه‌های هلند و حتی اروپاست. گروهی از مسیحیان پروتستان این دانشگاه را در سال ۱۸۸۰ بنا نهادند و در واقع این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی در هلند محسوب می‌شود. ترجمه نام این دانشگاه را می‌توان دانشگاه آزاد تعبیر کرد. این اسم اشاره به استقلال دانشگاه از دولت و کلیسا دارد. همان‌طور که گفته شد این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه خصوصی مشغول به فعالیت است اما از سال ۱۹۸۰ از منابع و امکانات دولتی نیز بهره‌مند شده است. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه حدود ۲۳ هزار نفر است که ۸ درصد آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

سیستم آموزشی دانشگاه وریج آمستردام

فهرست عناوین

سیستم آموزشی دانشگاه وریج آمستردام (Vu)

دانشگاه وریج آمستردام به یک سیستم آموزشی خاص در بین دانشگاه‌های هم رده خود معروف است. در این دانشگاه نظرات دانشجویان و تجربیات و تحقیقات آن‌ها به شکل آموزه‌هایی درمی‌آید که به دانشجویان نسل آینده انتقال پیدا کند. این کار باعث می‌شود موارد آموزش داده شده در هر ترم کاملا جدید و به‌روز باشد و از تدریس دروس قدیمی در رشته‌های مختلف جلوگیری شود. این مسئله یکی از نقاط ضعف سیستم‌های آموزشی که تاکید بر مباحث سال‌های گذشته و یا آموزش کتاب‌های قدیمی بود را برطرف کرده است. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هر ساله دانشجو می‌پذیرد و از نظر مقطع تحصیلی برای انتخاب این دانشگاه محدود نخواهید بود.

 

رشته های ارائه شده توسط دانشگاه وریج آمستردام

دانشگاه Vu را می‌توان از نظر تنوع در رشته‌های ارائه شده بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی کرد. از میان رشته‌هایی که برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد می‌توانیم به هنر، علوم انسانی، مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم حرکتی، سلامت، پزشکی و مراقبت‌های پزشکی، روانشناسی، علوم کامپیوتر، آموزش، حقوق، کشاورزی و جنگل‌داری، علوم بیولوژی و تربیت بدنی اشاره کنیم.

حدود چهار مضمون بین رشته‌ای برای تحقیق و پژوهش در این دانشگاه در نظر گرفته می‌شود:

  • بهداشت و علوم انسانی
  • علم برای پایداری، پیوند پژوهش در زمینه اثرات دخالت انسان مانند تغییرات اقلیمی بر منابع ملی
  • ارتباط جهان، تمرکز بر تاثیر فناوری اطلاعات بر جامعه
  • خدمات حرفه‌ای با توجه به بخش کسب و کار و مالی و مسائلی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

 

رشته های ارائه شده در مقاطع مختلف

برای اینکه بتوانید انتخاب رشته دقیق‌تری داشته باشید حتما باید نسبت به این مسئله آگاه باشید که کدام رشته‌ها در مقطع موردنظر شما تدریس می‌شوند.

شما در مقطع کارشناسی می‌توانید در رشته‌های پرطرفداری مثل علوم اجتماعی و مدیریت ارتباطات و رسانه تحصیل کنید که البته متقاضیان زیادی هم دارد. تاریخ فلسفه و الهیات و همچنین جامعه‌شناسی هم در این مقطع ارائه می‌شود که از جمله رشته‌های جذاب علوم انسانی است. باستان‌شناسی، علوم زیستی، دامپزشکی، حسابداری و علوم ورزشی نیز در بین رشته‌های کارشناسی این دانشگاه به چشم می‌خورد. در کل تنوع بسیار قابل قبولی را از نظر ارائه رشته تحصیلی در مقطع مهم کارشناسی شاهد هستیم.

 

رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد

در دانشگاه وریج آمستردام شما می‌توانید هر رشته‌ای که در کارشناسی به اتمام می‌رسانید را در مقاطع بالاتر ادامه دهید. این یک نکته بسیار مثبت به شمار می‌رود و پیوستگی در آموزش یک دانشگاه را نشان می‌دهد.

رشته‌هایی که در این مقطع ارائه می‌شوند نیز بسیارند از جمله: علوم اجتماعی، مدیریت کسب و کار، علوم انسانی، پزشکی و سلامت، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، علوم طبیعی و ریاضیات، مطالعات محیطی و علوم زمینی، حقوق، هنر و طراحی و معماری، مهندسی فناوری، مهمانداری، روزنامه‌نگاری و رسانه، حسابداری و کنترل، باستان‌شناسی، هوش مصنوعی، هنر و فرهنگ، بیوانفورماتیک و زیست‌شناسی سیستم‌ها (مدرک تحصیلی مشترک)، علوم زیست پزشکی، فناوری زیست پزشکی و فیزیک، علوم زیست مولکولی، مدیریت کسب و کار، تجزیه و تحلیل کسب و کار، تحقیقات قلب و عروق، شیمی (مدرک تحصیلی مشترک)، کلاسیک و تمدن‌های باستانی.

 

رشته های ارائه شده در مقطع دکترا

در مقطع دکترا ممکن است برخی از رشته‌های موجود در مقاطع پایین‌تر وجود نداشته باشند. دلیل این اتفاق می‌تواند گسترده‌تر پرداختن به یک رشته خاص در مقطع دکترا باشد. شما باید قبل از اپلای کردن و انتخاب دانشگاه خود حتما لیست رسمی رشته‌های ارائه شده در مقاطع مختلف را بررسی کرده و سپس به انتخاب رشته و دانشگاه بپردازید.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه وریج آمستردام

همان‌طور که می‌دانید دانشگاه‌های هلند علاوه بر اینکه به کیفیت و سطح آموزش بالا معروف هستند به پرهزینه بودن هم معروف هستند. اما شما برای درس خواندن در دانشگاه آزاد آمستردام هزینه بسیار کمتری را متقبل خواهید شد. اگر بخواهید مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه وریج آمستردام بگذرانید سالیانه باید رقمی حدود ۲۲۰۹ یورو بابت تحصیل خود پرداخت کنید. این مبلغ در مقایسه با تحصیل کردن در مقطع مشابه در دیگر کشورهای اروپایی واقعا مقرون به صرفه محسوب می‌شود. در مقطع ارشد در اکثر دانشگاه‌های هلند رقمی نزدیک به ۲۰ هزار یورو در سال از شما مطالبه می‌شود. اما شما در دانشگاه وریچ باید چیزی حدود ۱۴ هزار یورو سالیانه برای هزینه تحصیل خود در نظر بگیرید.

در مقطع دکترا موضوع شهریه کاملا متفاوت است. اکثر دانشجویان در مقطع دکتری به نوعی کارمند دانشگاه محسوب می‌شوند و به اندازه یک شهروند هلندی و گاهی حتی بیش‌تر حقوق دریافت می‌کنند. شما با حقوقی که در مقطع دکترا از دانشگاه دریافت می‌کنید به راحتی می‌توانید هزینه‌های یک زندگی متوسط و خوب را پوشش دهید.

به همین دلیل است که اکثر دانشجویان خارجی تمام تلاش خود را می‌کنند تا بعد از اتمام دوره دکترا به عنوان محقق در دانشگاه‌های خود مشغول به کار شوند. این‌گونه هم در رشته تخصصی خود شغلی را انتخاب کرده‌اند و هم چالش‌های پیدا کردن کار که برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بسیار سخت است را پیش‌ رو نخواهند داشت.

 

بورسیه های دانشگاه وریج آمستردام

وقتی که دانشجویان به تحصیل در هلند یا هر کشور اروپایی دیگری فکر می‌کنند حتما موضوع بورسیه‌های احتمالی را نیز بررسی می‌کنند. در برخی از منابع به اشتباه آمده که دانشگاه آزاد آمستردام بورسیه برای دانشجویان خود در نظر نمی‌گیرد. اما این تفکر بسیار اشتباه است و دانشگاه آزاد آمستردام هر ساله تعداد بورسیه‌های زیادی را برای دانشجویان خود در نظر می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه وریج آمستردام

در مورد ملیت افراد واجد شرایط برای دریافت بورسیه‌ها هیچ محدودیتی از سمت دانشگاه وجود ندارد. نزدیک به ۱۹ عنوان برای بورسیه‌های دانشگاه وریج در نظر گرفته شده که شما می‌توانید آن‌ها را از سایت اصلی دانشگاه ببینید و مطالعه کنید. در ادامه به چند مورد از بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه اشاره می‌کنیم:

 

امکانات دانشگاه وریج آمستردام هلند

یکی از نکات مهمی که دانشجویان در بلندمدت با آن سروکار دارند و سطح بالا بودن آن می‌تواند به کیفیت تحصیل دانشجو کمک کند امکانات رفاهی دانشگاه موردنظر است. دانشگاه آزاد آمستردام در این مورد نیز بسیار خوب و کامل ظاهر شده است. برای مثال در مورد کتابخانه ما شاهدیم که حدود یک میلیون جلد کتاب در دانشگاه وریج موجود است. دانشجویان با دسترسی داشتن به چنین منبع بزرگی از اطلاعات دیگر نگران کمبود منابع برای کارهای تحقیقاتی نخواهند بود. نکته جالبی که در مورد امکانات این دانشگاه باید به آن اشاره کنیم وجود سالن‌های اجتماعاتی است که دانشجویان در آن به معاشرت و گفتگو می‌پردازند. دانشگاه وریج در مورد امکانات ورزشی نیز قوی عمل کرده و دانشجویان می‌توانند در اوقات فراغت خود از سالن‌های مختلف ورزشی استفاده کنند.

 

خوابگاه های دانشجویی دانشگاه وریج آمستردام

در مورد خوابگاه‌های دانشجویی با وجود تمام محدودیت‌ها دانشگاه وریج برخلاف اکثر دانشگاه‌های کشور هلند این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان می‌توانند خانه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد را با قیمتی بین ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو انتخاب کنند. خوابگاه‌های دانشجویی معمولا خانه‌هایی هستند که دارای چند اتاق تک‌نفره همراه با حمام و دستشویی مجزا در نظر گرفته شده‌اند. فضای نشیمن و به اصطلاح پذیرایی و همچنین آشپزخانه این خانه‌ها معمولا به صورت اشتراکی بین دانشجویان استفاده می‌شود. در خانه‌های خوابگاهی این دانشگاه تفکیک جنسیتی وجود ندارد و دختران و پسران می‌توانند در کنار هم در خانه‌های اشتراکی زندگی کنند.

در اکثر موارد دیده شده که به دلیل درخواست‌های بسیار برای این خانه‌ها برای برخی از دانشجویان اتاقی پیدا نمی‌شود و یا اینکه قیمت‌های اجاره بها بسیار بالا می‌رود. در این موارد پیشنهاد می‌شود که دانشجویان عزیز به فکر اجاره نمودن خانه‌های دانشجویی و کوچک در سطح شهر و نزدیک دانشگاه باشند. این‌گونه هم بهای کمتری پرداخت می‌کنند و هم می‌توانند منزل مناسب‌تری نسبت به اتاق‌های کوچک خوابگاه تهیه کنند. همان‌طور که گفتیم به دلیل رقابتی بودن گاهی اجاره خوابگاه به ۱۱۰۰ یورو نیز می‌رسد در صورتی که شما می‌توانید با رقمی حدود ۶۵۰ یورو یک منزل استاندارد در سطح شهر برای خود اجاره کنید.

 

مدارک مورد نیاز اپلای دانشگاه وریج آمستردام

برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش دانشگاه‌های کشور هلند بسته به دانشگاه موردنظر شما باید مدارک مختلفی را آماده کنید. یکی از راهنمایی‌های اشتباهی که متاسفانه برخی از افراد یا موسسات مهاجرتی مرتکب می‌شوند در همین زمینه رخ می‌دهد. معمولا گزارشاتی دریافت می‌شود که به افراد می‌گویند برای دانشگاه‌های یک کشور مدارک مشابهی لازم است. در صورتی که ممکن است برخی از مدارک مانند مدرک زبان در بعضی از دانشگاه‌ها پذیرفته شود و در برخی دیگر پذیرفته نشود. برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش نیاز به مقاله دارند اما برای بعضی از دانشگاه‌ها این مدرک جزو مدارک آپشنال محسوب می‌شود. شما برای اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه وریج به مدارک زیر نیاز دارید:

  • ارائه مدارک ترجمه شده مقاطع تحصیلی قبلی
  • سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی
  • نامه درخواست پذیرش
  • مقاله‌های کاربردی
  • انگیزه نامه
  • نامه تمکن مالی از بانک که قبل از سفارت باید برای آن اقدام کنید
  • اپلیکیشن فی ۱۰۰ یورو
  • GRE یا GMT

 

مدارک زبان مورد تایید دانشگاه وریج آمستردام

دانشگاه وریج آمستردام همانند اکثر دانشگاه‌های کشور هلند از همان مقطع کارشناسی رشته‌های زیادی را با زبان انگلیسی پوشش می‌دهد. اما در مورد مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تمام رشته‌های موجود با زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و زبان هلندی در آن مقاطع به صورت محدود وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید مدارک زبان متنوعی از موسسات مختلف ارائه می‌شود. برای اخذ پذیرش از دانشگاه آزاد هلند شما می‌توانید آیلتس با نمره ۶.۵ تافل با نمره‌‌های ibt 92 ,cbt232 pbt 580 را به دانشگاه ارائه دهید. همچنین نمره CAF 176 نیز پذیرفته خواهد شد. به یاد داشته باشید که آزمون‌هایی مثل دولینگو و … در کشور هلند به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

 

کار در حین تحصیل

اگر شما دارای ویزای تحصیلی هلند هستید حتما باید نکاتی را در مورد کار کردن در این کشور در زمان دانشجویی بدانید. وقتی که شما به عنوان دانشجو در یکی از شهرهای هلند زندگی می‌کنید می‌توانید به صورت قانونی ۱۶ ساعت در هفته کار کنید. این ۱۶ ساعت باید همراه با قرارداد از طرف کارفرمای شما نیز تایید شود. البته برخی از دانشجویان مهاجر در اروپا به میزان بیشتری از ساعات تعیین شده کار می‌کنند که به آن در اصطلاح کار سیاه گفته می‌شود. انجام کار سیاه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است برای آینده شما در آن کشور امتیاز منفی محسوب شود. در ضمن شما می‌توانید در سه ماه تابستان کارهای تمام وقت فصلی پیدا کنید و بدون هیچ مشکلی مشغول به کار شوید. برای ۱۶ ساعت کار در هفته شما می‌توانید ۶ الی ۱۰ یورو برای هر ساعت حقوق دریافت کنید. ممکن است در نگاه اول این مقدار حقوق زیاد به نظر نرسد اما مطمئنا برای یک زندگی دانشجویی متوسط کافی خواهد بود.

فارغ التحصیل از دانشگاه وریج آمستردام

شرایط کار در کشور هلند بعد از فارغ التحصیلی

مطمئنا هدف هر فردی از تحصیل در هلند می‌تواند کار کردن و اقامت داشتن در این کشور بعد از پایان تحصیل باشد. البته این هدف بسیار منطقی به نظر می‌رسد زیرا کشور هلند هم به لحاظ آب و هوای منطقه‌ای در اروپا بسیار عالی است و هم به لحاظ اقتصادی قدرت زیادی دارد. دولت هلند این امکان را به دانشجویان داده تا بعد از پایان دوران تحصیل خود ویزای جستجوی کار دریافت کنند. شما با ویزای جستجوی کار می‌توانید به صورت قانونی تا یک سال در هلند بمانید و به دنبال کار بگردید. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که شما یک سال فرصت دارید تا در تمامی اتحادیه اروپا مشغول جستجوی کار باشید و فقط به کشور هلند محدود نیستید. بعد از پیدا کردن شغل موردنظرتان در کشور هلند یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا شما می‌توانید ویزای تحصیلی یا جستجوی کار خود را به ویزای کار تغییر داده و در شهر و کشور مدنظر خود زندگی کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای ارائه به سفارت

در قسمت‌های قبل در مورد مدارکی که برای اپلای نیاز دارید توضیحاتی ارائه شد. در این بخش نیز به مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی هلند می‌پردازیم که به شرح ذیل است و شما باید به سفارت هلند ارائه دهید:

  • گذرنامه معتبر
  • مدرک زبان لازم برای دانشگاه پذیرش ‌شده
  • نامه رسمی پذیرش از دانشگاه
  • ارائه انگیزه‌نامه (باید توضیح دهید که چرا می‌خواهید در آن رشته تحصیل کنید و چگونه با مطالعات قبلی شما مرتبط است)
  • ارائه مدارک اثبات تمکن مالی (حدود ۸۷۰ یورو در ماه یا ۱۰,۴۴۰ یورو در سال)
  • بیمه مسافرتی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • دو عدد عکس با پیش‌زمینه سفید
  • ارائه مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • ترجمه معتبر مدارک تحصیلی
  • هزینه پردازش ویزا (۱۷۴ یورو)
  • اطلاعات بیومتریک
  • مدارک ازدواج در صورت تاهل

 

هزینه های زندگی در کشور هلند

شهرهای هلند و در کل کشور هلند در دنیا به گرانی و بالا بودن هزینه زندگی مشهور هستند. البته این تصور، تصور درستی نیست مخصوصا زمانی که کشوری مثل هلند را با کشورهایی مثل ایتالیا مقایسه می‌کنیم. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کشوری مثل هلند جزو کشورهایی محسوب می‌شود که تعادل هزینه‌ها و مخارج بسیار قابل قبول است. یعنی زمانی که شما یک کار متوسط داشته باشید به اندازه‌ای حقوق دریافت می‌کنید که زندگی خود را با کیفیت بالا و قابل قبول مانند اکثر شهروندان هلندی مدیریت کنید. بنابراین اگر قصد زندگی و تحصیل در کشور هلند را دارید و از این بابت نگران هستید باید بگوییم که این نگرانی تا حدی بیهوده است. قطعا شما می‌توانید در این کشور تحصیلات سطح بالایی را تجربه کنید و پس از آن کاملا امیدوار باشید که یک شغل خوب با درآمد بالا و سطح زندگی رفاهی بسیار قابل قبول در انتظار شما باشد.

 

سخن پایانی

هلند به عنوان یک کشور خوش آب و هوای اروپایی و همچنین داشتن دانشگاه‌های معتبر در سطح جهان گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل است. این کشور علاوه بر داشتن اقتصاد قوی، به لحاظ فرهنگی نیز می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. شما در هلند می‌توانید هم به فعالیت‌های علمی مورد علاقه خود بپردازید و هم از سطح رفاه بسیار بالای جامعه در ابعاد مختلف بهره‌مند شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید