لوگو صبا ویزا

ویزای همراه دانشجویی آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه ویزای همراه دانشجویی آلمان به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

آیا از مهاجرت به آلمان برای کسب علم و تحصیل لذت می‌برید ولی دغدغه فرزند و همسرتان ذهنتان را آرام نمی‌گذارد؟ نگران ویزای همراه دانشجویی آلمان نباشید. اگر شما به عنوان یک فرد خارجی در آلمان مشغول به تحصیل هستید این اجازه به شما داده می‌شود که اعضای خانواده خود را نیز حداقل در طول دوره تحصیل با خود به آلمان بیاورید. اما این موضوع شرایط خاصی دارد که ما در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم. پس با این مقاله از موسسه مهاجرتی صبا ویزاپلن همراه ما باشید.

ویزای همراه دانشجویی آلمان مجوزی است که به اعضای خانواده فردی که جزو کشورهای غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا است این امکان را می‌دهد که به آلمان سفر کند و در آنجا اقامت داشته باشند. منظور از اعضای خانواده همسر (شوهر، زن)، فرزند زیر 16 سال و والدین هستند.

شروط اساسی برای داشتن ویزای همراه دانشجویی آلمان

توانایی تامین هزینه‌ها

اگر شما به عنوان یک دانشجوی خارجی قصد دارید اعضای خانواده را با خود به آلمان ببرید باید منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی را داشته باشید. شما باید اثبات کنید که برای کل دوره اقامت خود توانایی مالی دارید. همچنین برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان اثبات اینکه برای تامین هزینه‌ها هیچ گونه اتکا و وابستگی به بودجه عمومی آلمان ندارید، مهم است.

محل زندگی مناسب

اگر شما نتوانید مکان مناسبی را برای اسکان خانواده خود تامین کنید این اجازه به شما نخواهد داده شد که اعضای خانواده را با خود به آلمان بیاورید. اگر شما قصد دارید همسر خود را با خود به این کشور بیاورید باید رابطه خود را به صورت رسمی ثبت کرده باشید. این به این معنا است که اگر رابطه شما در حد دوستی باشد این امکان وجود ندارد که او را همراه خود به آلمان ببرید.

شرط سنی فرزندان

برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان و آوردن فرزندان خود به این کشور طبق این قانون آن ها باید زیر 16 سال و خردسال باشند. اما اگر فرزند شما بالای 16 سال سن داشته باشد شرایط آوردن او به آلمان کمی پیچیده‌تر می‌شود. مثلا یکی از شرایط این است که وی تسلط کامل بر زبان آلمانی داشته باشد.

تسلط بر زبان آلمانی

اگر شما می‌خواهید از قانون ویزای همراه دانشجویی آلمان استفاده کنید، باید بدانید که تسلط نسبی اعضای خانوادتان بر زبان آلمانی الزامی است.

والدین شما تنها در صورتی می‌توانند در طول سفر و اقامت شما را همراهی کنند که شما به عنوان یک کودک خردسال برای تحصیل به آلمان بیایید و به مراقبت آن ها احتیاج داشته باشید. همچنین وقتی شما به همراه والدین خود به آلمان سفر می‌کنید باید همگی در یک خانه واحد اقامت داشته باشید.

برای اینکه بتوانید اعضای خانواده با خود همراه کنید باید برای دوره تحصیلی حداقل 1 ساله مجوز اقامت آلمان را داشته باشید. از نظر وضعیت تاهل فردی که شما را همراهی می‌کند نباید متاهل، مطلقه یا بیوه باشد.

 

شرایط گرفتن ویزا دانشجویی آلمان

در حال حاضر دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. بنابراین افراد زیادی از سراسر جهان خواهان تحصیل در این کشور هستند. برای اینکه بتوانید در این کشور تحصیل کنید باید ویزای دانشجویی بگیرید. البته برخی از کشورها نیازی به گرفتن ویزا ندارند و برای هرگونه هدفی می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر و در آن اقامت داشته باشند. این کشورها عبارت هستند از:

  • استرالیا
  • آندورا
  • برزیل
  • کانادا
  • السالوادور
  • هندوراس
  • اسرائيل
  • ژاپن
  • موناکو
  • نیوزلند
  • سن مارینو
  • سوئیس
  • ایالات متحده
  • کره جنوبی

البته اگر ساکن یکی از این کشورها هستید باید بدانید که طی مدت 2 هفته بعد از ورود به آلمان باید ورود خود به آلمان در اداره ثبت‌نام ساکنان محلی ثبت کنید. همچنین ساکنین کشورهایی مانند آندورا، برزیل، السالوادور، هندوراس، موناکو و سن مارینو در صورت تمایل به کار در آلمان باید ویزای کاری دریافت کنند.

 

3 نوع ویزای دانشجویی در آلمان

حال که تصمیم خود را برای مهاجرت به آلمان گرفته‌اید و می‌خواهید از شرایط اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان مطلع شوید، باید هدف خود را از مهاجرت به این کشور کاملا مشخص کنید. مثلا اگر شما قصد تحصیل بلند مدت در این کشور را دارید نباید به سراغ ویزای کوتاه مدت بروید. به طور کلی سه نوع ویزای دانشجویی در آلمان وجود دارد:

1.ویزای دوره زبان

این ویزا برای کسانی مناسب است که می‌خواهند زبان آلمانی یاد بگیرند. معمولا مدت زمان این ویزا از 3 ماه تا 1 سال متغیر است.

2.ویزای دانشجویان متقاضی

این ویزا برای کسانی است که هنوز نامه پذیرش از دانشگاهی ندارند و به این منظور به آلمان سفر می‌کنند تا در امتحانات ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. مدت زمان این ویزا 3 ماه با امکان تمدید تا 6 ماه است.

3.ویزای دانشجویی

اگر شما از یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش گرفته باشید باید به دنبال دریافت ویزای طولانی مدت باشید. توجه داشته باشید که بعد از ورود به آلمان 2 هفته فرصت دارید تا ورود خود در اداره ثبت‌نام بیگانگان در شهری که در آن اقامت دارید ثبت‌ کنید. به این ترتیب می‌توانید مجوز اقامت خود را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که ابتدا هدف خود از سفر به آلمان را مشخص کنید بعد به سراغ دریافت ویزا بروید. در غیر این صورت ممکن است برای ویزای اشتباهی درخواست دهید و فقط زمان و هزینه خود را تلف نمایید.

برای دریافت ویزای دانشجویی باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • پاسپورت ملی معتبر
  • دو فتوکپی از پاسپورت
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • گواهی کودک (اگر فرزند دارید)
  • اگر قبلا در آلمان اقامت داشته‌اید فتوکپی از عناوین قبلی اقامت آلمان
  • ویزای شینگن قبلی
  • مجوز اقامت قبلی
  • مدارکی دال بر اثبات توانایی مالی

 

گواهی بورسیه

اگر شما برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان تلاش می‌کنید و بورسیه شده‌اید باید گواهی داشته باشید که در آن موارد پوشش بورسیه مشخص کاملا شده باشد. همچنین مدارک زیر نیاز است.

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اصل گواهی تحصیلات قبلی
  • رزومه (CV)

 

بیمه سلامت مسافرتی

دانشجویان 29 سال و کمتر می‌توانند تا 31 روز از بیمه مسافرتی رایگان استفاده کنند. دانشجویان 30 سال و بالاتر، دانشجویان زبان، کارآموزان و همچنین دانشجویان دکترا باید EDUCARE24 توسط DR-WALTER را دریافت کنند. همچنین به همراه داشتن مدارک زیر الزامی است.

  • مدرکی دال بر پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • مدرک مهارت زبان آلمانی
  • مدرکی دال بر اثبات تسلط به زبان انگلیسی

حال اگر تمامی مدارک بالا را دارا هستید باید مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کنید. قبل از اینکه به سفارت بروید یکبار دیگر تمامی مدارک خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه نقصی ندارند. همچنین باید تاییدیه پرداخت هزینه درخواست ویزا را در زمان مصاحبه به همراه داشته باشید.

 

شرایط کار برای ویزای همراه دانشجویی آلمان

اگر شما به عنوان یک دانشجو با ویزای دانشجویی در آلمان اقامت دارید همسر شما فقط در شرایطی خاص می‌تواند در این کشور کار کند. اما بهتر است اگر همسر شما قصد کار در این کشور را دارد برای خود درخواست ویزای کاری دهد تا در آینده مشکلی برایش ایجاد نشود.

 

هزینه‌های زندگی در آلمان

اگر شما می‌خواهید به عنوان یک دانشجوی خارجی برای اعضای خانواده خود ویزای همراه دانشجویی آلمان بگیرید، قبل از هر گونه اقدامی باید اطلاعات کافی درباره هزینه‌های زندگی در این کشور به دست آورید.

بخشی از هزینه‌های زندگی قابل برنامه‌ریزی مانند اجاره، آب و برق، غذا، حمل و نقل و بیمه درمانی است. اما بخشی از هزینه‌ها غیرمنتظره خواهد بود. بنابراین شما باید همیشه مقداری پس‌انداز برای تامین این گونه هزینه‌ها داشته باشید. البته نکته مثبت درباره زندگی در آلمان این است که شما می‌توانید با صرف هزینه‌ کم کیفیت بالای زندگی را در این کشور تجربه نمایید.

هزینه‌های زندگی در آلمان مشابه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا است. زندگی در آلمان ارزان‌تر از انگلیس، دانمارک، نروژ، فرانسه یا هلند است. البته هزینه کلی زندگی به سبک و شهر و محل زندگی شما بستگی دارد.

 

هزینه شهریه دانشگاه‌های آلمان

هنگامی که برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان تلاش می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه‌های آلمان بدون شهریه هستند اما برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی مبلغی را به عنوان شهریه دریافت می‌کنند. البته باید بدانید که این مبلغی که شما به عنوان شهریه پرداخت می‌کنید امکانات ورزشی، استفاده از اتوبوس، کمک‌های اداری و غیره نیز را پوشش می‌دهد.

هزینه‌ مسکن در آلمان

مهم‌ترین و سنگین‌ترین هزینه‌ای که شما برای زندگی در آلمان باید پرداخت کنید هزینه اجاره است. بنابراین توصیه می‌شود که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود بهتر است از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید. البته هزینه مسکن بستگی به محل و منطقه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید دارد. اگر دوست دارید خانه مستقل خود را داشته باشید ولی بودجه کافی ندارید بهتر است به سراغ شهرهای کوچک یا مناطق اطراف شهرها بروید.

هزینه غذا

کالاهای اساسی در این کشور خیلی گران نیستند. اما برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Tegut و Rewe می‌توانند گران باشند. اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید بهتر است از فروشگاه‌هایی مانند Aldi و Lidl خریدهای خود را انجام دهید.

سوالات متداول در مورد ویزا کشور آلمان

زمان بررسی ویزا دانشجویی چقدر است؟
معمولا این فرآیند 25 روز زمان می‌برد. اما گاهی ممکن است 6 تا 12 هفته نیز طول بکشد. در بعضی موارد خاص گزارش شده که این پروسه 3 ماه نیز زمان برده است.
چه زمانی باید برای گرفتن ویزای همراه دانشجویی آلمان اقدام کرد؟
شما باید حداکثر 6 ماه قبل از سفر خود برای دریافت ویزا همراه اقدام نمایید. اما اگر در طی این مدت موفق به انجام این کار نشده‌اید تا حداقل دو هفته قبل از سفر نیز فرصت خواهید داشت.
آیا با داشتن ویزای همراه دانشجویی آلمان می‌توان کار کرد؟
خیر این نوع ویزا اجازه کار در آلمان را به شما نخواهد داد. اگر می‌خواهید در این کشور کار کنید باید برای دریافت ویزای کاری جداگانه درخواست دهید.

سخن پایانی

تحصیل در یک کشور خارجی به نوبه خود فرآیند استرس‌آوری و پر چالشی است. حال اگر افراد، نگرانی و دغدغه اقامت اعضای خانواده خود را نیز داشته باشند، این استرس چندین برابر خواهد شد. بسیاری از افراد درصدد اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان هستند. به همین دلیل دولت آلمان این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم آورده است تا بتوانند در شرایطی خاص ویزای همراه بگیرند و اعضای خانواده را با خود به این کشور بیاورند.

از اینکه همراه ما بودید ممنون و سپاسگزاریم. همکاران ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزا به سوالات شما در مورد انواع ویزا برای کشور آلمان به طور کامل و با اطلاعات بروز پاسخ می‌دهند. از این نظرات خود را با ما به اشتراک می‌گذارید ممنونیم. لطفا اگر این مقاله برای شما مفید بوده است به ما اطلاع دهید تا بتوانیم در جهت تولید محتوا بهتر گام برداریم و ضعف‌های احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهیم.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 4 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید