لوگو صبا ویزا
زندگی در آلمان

زندگی در آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه زندگی در آلمان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان

کشور آلمان کشوری زیبا در غرب اروپا است که جاذبه‌های توریستی و مهاجرتی فراوانی دارد و پایتخت آن، شهر برلین است. آب و هوای این کشور غالبا معتدل بوده و خبری از هوای بسیار گرم نیست. با وجود اینکه مردم در این کشور به زبان آلمانی صحبت می‌­کنند، دانستن زبان انگلیسی برای توریست‌­ها کافیست، مگر آنکه زندگی در آلمان را انتخاب کنید که در این صورت ملزم به دانستن زبان این کشور هستید. کشور آلمان جزو کشورهای پیشرفته و صنعتی بوده و واحد پول آن یورو است. این کشو از فساد مالی پایینی برخوردار است و این یک نکته مثبت در آن محسوب می‌شود.

در این مطلب به ارائه مطالبی در مورد هزینه‌های درمان در آلمان، هزینه‌های تحصیل در آلمان، چگونگی تحصیل در آلمان، معرفی دانشگاه ­های برتر آلمان و همچنین هزینه مهاجرت به آلمان پرداخته­‌ایم. برای شناخت بیشتر کشور آلمان و امکانات و امتیازات زندگی در آن با ما همراه باشید.

شرایط زندگی در آلمان

فهرست عناوین

شرایط زندگی در آلمان

امروزه آلمان به کشوری تبدیل شده است که در اقتصاد دنیا حرف اول را می­‌زند. زندگی در آلمان نه­ تنها دارای امکانات و ویژگی­‌های بسیاری­ است بلکه درصد امید به زندگی نیز در این کشور بالا است. سالیانه افراد بی‌شماری برای زندگی در آلمان اقدام به گرفتن ویزا و اقامت می‌­کنند بنابراین بهتر است نگاهی به امکاناتی که این کشور در اختیار شهروندان خود و همچنین مهاجرین قرار می­‌دهد بیندازیم.

زندگی در آلمان امکانات زیادی را به همراه دارد که بارز­ترین آنها عبارتند از:

  • امنیت شغلی و دستمزد بالای کارگران
  • تحصیل رایگان یا هزینه بسیار کم
  • سیستم حمل‌ونقل پیشرفته با هزینه مناسب
  • وجود قوانین و نظم بسیار قوی
  • بالا بودن سطح بهداشت
  • امنیت بالا و پایین بودن میزان جرم
  • سیستم آموزشی باکیفیت

زندگی در آلمان همراه با ثبات و امنیت مالی بوده و قوانین متعددی برای رفاه و امنیت افراد استفاده می­‌شود که همین امر کشور آلمان را به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل می­‌کند. با وجود مدرنیته بودن کشور آلمان، هزینه‌ها پایین بوده و نسبتا کشور گرانی محسوب نمی­‌شود.

تحصیل در آلمان

در این کشور آغاز تحصیل از سن ۶ سالگی است. مدارس آلمان به صورت دولتی و خصوصی­ هستند و معمولا به زبان آلمانی تدریس می‌­شوند. هرچند مدارس انگلیسی زبان نیز وجود دارد. برای تحصیل رایگان در آلمان باید در مدارس دولتی ثبت‌نام کنید، چرا که مدارس خصوصی و غیر­انتفاعی دارای شهریه می‌­باشند.

دانشگاه‌های زیادی در کشور آلمان وجود دارند که جزو فهرست دانشگاه‌های برتر جهان ‌قرار می­گیرند. همان­طور که گفتیم تحصیل در آلمان غالبا رایگان است. هزینه تحصیل در آلمان می­تواند تا چند صد یورو برای مقاطع دانشگاهی شامل شود. به ‌دلیل وجود کیفیت بالای آموزش، دانشجویان از کشورهای دیگر علاقه زیادی برای ورود به این دانشگاه‌ها دارند. معمولا کشور آلمان برای جذب دانشجو بورسیه‌های تحصیلی در نظر می‌­گیرد، البته برای تحصیل رایگان در آلمان چه در مدارس، چه در مقاطع دانشگاهی باید ویزای تحصیلی گرفت. می‌­توان از خصوصیات تحصیل در آلمان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیل رایگان در آلمان
  • بالا بودن سطح استانداردهای آموزش عالی در سطح جهان
  • دارا بودن مدارک معتبر
  • امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی
  • وجود دانشگاه های برتر آلمان

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع دبیرستان

گفتیم که تحصیل در آلمان دارای کیفیت آموزشی بالایی است. مدت زمان گرفتن مدرک دیپلم ۱۳ ساله است و اگر افرادی که می­‌خواهند وارد دانشگاه­‌های آلمان شوند دیپلم ۱۲ ساله داشته باشند باید قبل از ورود به دانشگاه، دوره­ای ۱ ساله را سپری کنند. فقط دانشگاه های برتر آلمان نیستند که بورسیه تحصیلی دارند، بعضی از دبیرستان‌­ها نیز شامل بورسیه می‌­باشند اما فقط مخصوص افرادی با تابعیت آلمان هستند و شامل حال مهاجران نمی‌­شود. البته با وجود تحصیل رایگان در آلمان نیازی به بورسیه نیست. حتی با وجود هزینه در مدارس خصوصی، هزینه تحصیل در آلمان بسیار پایین است.

دانشگاه ­های برتر آلمان

قبلا درباره تحصیل رایگان در آلمان زیاد صحبت کرده­‌ایم، اما نباید فراموش کنیم که تحصیل رایگان در آلمان تنها مخصوص مدارس و دانشگاه­‌هایی است که به زبان آلمانی تدریس می­‌شود و برای تحصیل در مدارس و دانشگاه­‌های انگلیسی زبان ملزم به پرداخت شهریه هستید. دانشگاه­ های برتر آلمان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

چند نمونه از دانشگاه­ های برتر آلمان که دارای رتبه‌های جهانی و جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر می‌باشند شامل:

دانشگاه­ های برتر آلمان برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، پذیرش تحصیلی صادر می‌کنند و در بعضی مواقع شامل بورسیه تحصیلی نیز می­‌شوند که همین امر بسیاری را ترغیب به زندگی در آلمان می‌­کند.

هزینه­ های درمان در آلمان

هزینه ­های درمان در آلمان اکثرا توسط شرکت­ های بیمه‌گذار پرداخت می­‌گردد، پس افراد باید در این کشور دارای بیمه درمانی باشند. افراد شاغل در کشور آلمان برای پرداخت مبلغ بیمه درمانی تنها بخشی از این مبلغ را بر عهده دارند و باقی مبلغ بر عهده کارفرما است تا برای پرداخت هزینه­‌های درمان در آلمان با مشکل مواجه نشوند. از دیگر هزینه‌­های درمان در آلمان می‌­توان به بیمه مراقبت­‌های پرستاری اشاره کرد که این نوع بیمه هم برای افراد شاغل به صورت مشترک توسط کارفرما و کارمند پرداخت می­‌شود. هزینه بیمه مراقبت برای کارمندانی که دارای فرزند هستند شامل تخفیف می‌­شود. هزینه­‌های درمان در آلمان برای دانشجویان کمتر از باقی افراد بوده اما اگر در طول تحصیل در آلمان، مشغول به کار باشند باید بیمه خود را به صورت بیمه کارمندی ثبت‌نام کنند و هزینه آن را پرداخت کنند.

کار در آلمان

ویزای کار در آلمان

کشور آلمان نیز مانند بیشتر کشورهای اروپایی پیشرفته دارای امکانات جدید و مجهز است، اما نیاز به نیروی جوان و همچنین متخصص و توانا دارد زیرا به اندازه­ کافی در کشور وجود ندارد و یا در اختیار نیست. همین مسئله دلیلی برای جذب نیروهای خارجی و البته جوان شده است. این کشور با مهیا کردن شرایط مناسب برای افراد و نیروهای جوان خارجی از توانایی و مهارت­‌های آنان در راستای اهداف خود استفاده می‌­کند. همین امر آلمان را به کشوری مهاجر­پذیرتر تبدیل کرده است. یکی از راه­های زندگی در آلمان و مهاجرت به این کشور گرفتن ویزای کاری است و یکی از انواع ویزای کار در آلمان، ویزای جاب­ آفر است.

جاب آفر چیست؟

این نوع ویزا از طرف کارفرمایان آلمانی به صورت دعوتنامه برای فرد متقاضی ارسال می‌­شود. برای گرفتن ویزای کار در آلمان افراد معمولا به یک تخصص یا مهارت خاص نیاز دارند و با ارائه این مدارک به شرکت­‌های مورد نظر، امکان پذیرفته شدن از طرف شرکت‌­ها را مهیا می­‌کنند؛ همین امر شرایط دریافت ویزای کار یا جاب ­آفر را تسریع می­‌بخشد. یکی از مزیت‌­های ویزای کار در آلمان ورود به شغل مورد علاقه یا حرفه فرد می‌­باشد که به صورت اقامت موقت در این کشور مشغول به کار می­‌شوند و تا زمانی که شاغل باشند و نامه اشتغال را دارا باشند اقامتشان تمدید می­‌شود.

می‌­توان گفت با ویزای کار در آلمان امکان به دست آوردن اقامت دائم نیز وجود دارد، در صورتی که بعد از ورود به کار به­‌طور حرفه­‌ای کار خود را ادامه داده و اقامت خود را تا چند سال تمدید کنید می­‌توان اقامت دائم را درخواست و بلوکارت را دریافت کرد. پس از گرفتن جاب ­آفر و ویزای بلند مدت اگر قصد داشته باشید که همسر و فرزندان زیر سن قانونی خود را نزد خویش آورید برای دریافت ویزای همراه می­‌توانید اقدام و درخواست دهید و از آن برای اقامت خانواده خود استفاده کنید.

جاب سیکر چیست؟

در جاب سیکر امکان اقامت در آلمان تنها برای شش ماه می­‌باشد و در این مدت باید به صورت حضوری به ­دنبال کار باشید و مصاحبه انجام دهید. در تمام مدت اقامت هزینه­‌های زندگی در آلمان به عهده خودتان است و با وجود نامشخص بودن میزان موفقیت و بلاتکلیفی هیچ تضمینی وجود ندارد که قطعا در آینده صاحب شغلی می‌­شوید. همچنین پس از گذشت این شش ماه اگر نتوانید شغلی برای خود بیابید باید به کشور خود بازگردید و تمام وقت و هزینه و زحماتتان در این مدت به باد خواهد رفت.

 تفاوت جاب ­آفر با جاب سیکر

همان­طور که گفته شد در جاب آفر شما قبل از مهاجرت و با کمک سفارت آلمان، همه­ی آنچه نیاز است را ارسال می­‌کنید. پس از انجام مصاحبه و در نهایت تایید و پذیرفته شدن برای اشتغال به کار و همکاری، قراردادی تنظیم می‌­شود و از ابتدای اقامتتان در آلمان دارای شغل و درآمد هستید. می‌­توانید بلافاصله پس از ورود به کشور آلمان کار خود را آغاز کنید اما در جاب سیکر نه تنها از اطمینان شغلی برخوردار نخواهید بود بلکه هزینه­‌های اقامتتان نیز به عهده خودتان می‌­باشد و همچنین دارای اقامت کوتاه شش ماهه هستید. این در حالی است که در جاب­ آفر اقامتتان طولانی‌­تر و به اندازه میزان قراردادتان با شرکت مورد نظر می­‌باشد.

اگر بتوانید بلوکارت را دریافت کنید، بعد از ۲۱ یا ۳۶ ماه می‌­توانید برای پاسپورت کشور آلمان درخواست دهید که این کارت امکان زندگی در آلمان را به مدت چهار سال برای شما به ارمغان می­‌آورد. پس­ از این مدت نیز اگر دارای شرایط مناسب باشید اقامتتان همچنان تمدید می­‌گردد. هرچند که به طور کلی، مدت زمان ویزای بلوکارت چهار­ساله می­‌باشد.

روش‌های اخذ ویزای جاب آفر آلمان

برای گرفتن ویزای کار در آلمان روش‌­هایی وجود دارد که می‌­توان به مواردی از آن اشاره کرد:

  • دارا بودن تخصص و توانایی خاص مربوط به مدرک تحصیلی
  • استفاده از راهنمایی­‌های مراکز کاریابی آلمان
  • شرکت کردن در همایش­‌ها و نمایشگاه­‌های مربوط به کار در آلمان
  • استفاده از خدمات مراکز استخدام کار در آلمان

همچنین می‌­توان برای گرفتن ویزای جاب­ آفر، به دنبال کار مناسب و مورد نظر در سایت‌­های مخصوص کاریابی در آلمان در حیطه­ تحصیلی و تخصصی خود بگردید.

شرایط و مراحل اخذ ویزای کار در آلمان

ویزای جاب ­آفر یکی از بهترین راه­‌های مهاجرت است، اما چه کسانی واجد شرایط برای دریافت این نوع ویزای کاری می‌­باشند؟

  • افرادی که مدرک زبان آلمانی سطح B2 و آیلتس 6 را دارا باشند.
  • دارای دست ­کم دو سال سابقه کاری باشند.
  • کسانی که مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی یا بالاتر داشته باشند، هرچند عموما برای رشته­‌های فنی در آلمان استثناء قائل می‌­شوند.
  • دارا بودن دعوتنامه از سوی کارفرمایان آلمانی

برای گرفتن ویزای کار در آلمان، پس از انجام یکسری مراحل و مصاحبه با سفارت آلمان پرونده شما در مدت زمان دو ماهه بررسی می­‌شود. در نهایت با تایید سفارت، باید پاسپورت خود را ارائه دهید و بعد از دو یا سه هفته واجد شرایط برای گرفتن ویزای جاب­ آفر می‌­باشید.

به طور خلاصه مراحل گرفتن ویزای جاب ­آفر شامل:

  • پیدا کردن شغلی مرتبط با رشته تحصیلی و تخصص و توانایی خود
  • فرستادن درخواست به شرکت انتخاب شده
  • انجام مصاحبه با کارفرما
  • عقد قراردادی معتبر با شرکت آلمانی
  • تحویل مدارک مورد نیاز به سفارت آلمان
  • انجام مصاحبه با سفارت آلمان

زندگی در کشور آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان

در کل گرفتن ویزای کار در آلمان به ­تنهایی هزینه جداگانه­‌ای ندارد، اما در طول دریافت آن باید هزینه‌­هایی را تقبل کنید که مربوط به مدارک و خدماتی است که در طول این مراحل صورت می‌­گیرد. مخارج ابتدایی برای گرفتن ویزای کار در آلمان برای هر فرد حدودا ۷۵ یورو می­‌باشد.

هزینه‌­های دیگری که برای گرفتن ویزا کار نیاز است شامل:

  • ترجمه کردن مدارک مد نظر به زبان آلمانی
  • دریافت مدرک معتبر زبان آلمانی یا انگلیسی
  • دریافت تأییدیه ZAB

اما هزینه مهاجرت به آلمان از طریق مختلف چه مقدار می­‌باشد؟ مهاجرت به آلمان به صورت­‌های گوناگونی امکان‌­پذیر است و در هر مورد هزینه‌­هایی را شامل می­‌شود که متفاوت از هم هستند.

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار

اگر­چه هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار آن چنان بالا نبوده اما در این شیوه مهاجرتی فرد تقاضا دهنده باید مدرک سرمایه­‌ای به میزان ۹ هزار یورو را به سفارت ارائه دهد.

هزینه مهاجرت به آلمان از راه تحصیل

همان‌طور که گفتیم؛ تحصیل در آلمان حتی برای دانشجویان خارجی رایگان است؛ و البته با بورسیه­‌هایی که این کشور در نظر می‌­گیرد در مواردی هزینه تحصیل و در مواردی دیگر علاوه بر هزینه تحصیل در آلمان، هزینه زندگی در آلمان را نیز عهده­‌دار می‌­شود.

دانشجوهای خارجی می­‌توانند در کنار تحصیل خود مشغول به کار نیز شوند که البته فقط ۱۲۰ ساعت در سال برای کار مجوز دارند اما همین امر، میزان زیادی از هزینه‌­های مهاجرت به آلمان را تامین می­‌کند.

در این شیوه مهاجرتی فرد تقاضا دهنده باید مدرک سرمایه‌­ای به میزان ۱۲ هزار یورو برای یک سال زندگی در آلمان را ارائه دهد.

هزینه­‌های کلی دانشجویان در طول تحصیل در آلمان شامل:

  • هزینه­ زندگی
  • بیمه درمانی
  • هزینه­ شهریه برای هر ترم
  • مخارج ویزای دانشجویی
  • هزینه‌­های جانبی تحصیل در آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان به شیوه­ سرمایه‌گذاری

هزینه مهاجرت به آلمان در این شیوه نسبت به دیگر موارد بیشتر است و همین شیوه نیز دارای طریق متفاوتی می­‌باشد مانند:

  • به صورت کارآفرین
  • از راه خرید ملک
  • به صورت ثبت شرکت
  • از طریق خرید سهام گوناگون

باید توجه داشت که علاوه بر متفاوت بودن میزان سرمایه در هر کدام از موارد بالا، همه­ آنها شامل گرفتن ویزای اقامت نمی‌­شوند.

برای زندگی در آلمان و سرمایه ­گذاری در این کشور، آلمان ویزای کارآفرینی را در خدمت سرمایه­ گذاران خارجی می‌­گذارد. در این شیوه­ سرمایه ­گذاری نه­ تنها باید سرمایه کافی برای ایجاد کار و فرصت‌­های شغلی را داشته باشید بلکه باید توانایی پرداخت هزینه مهاجرت به آلمان را نیز دارا باشید.

سرمایه­ گذاری به شیوه­ ثبت و تاسیس یک شرکت مناسب­‌ترین روش می­‌باشد اما باید این ایده­ ها دارای تاثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان باشند. به­ طور کلی هزینه ثبت شرکت ۳ تا ۴ هزار یورو و سرمایه­‌ای به میزان ۳۵ هزار یورو برای دارایی اولیه شرکت نیاز است.

در شیوه­ خرید سهام که از دیگر موارد سرمایه­ گذاری محسوب می‌­شود شرایط اقامت در این کشور به فرد تعلق نمی­‌گیرد.

هزینه مهاجرت به آلمان و دریافت ویزا

بسته به شیوه مهاجرت متفاوت خواهد بود و به طور خلاصه نمونه‌­های آن شامل:

  • دریافت ویزای شینگن کوتاه مدت، به مدت زمان کمتر از ۹۰ روز: ۶۰ یورو
  • گرفتن ویزای حمل و نقل هوایی: ۶۰ یورو
  • هزینه دریافت ویزا برای کوکان ۶ تا ۱۲ سال: ۳۵ یورو
  • دریافت ویزای شینگن بلند مدت، به مدت زمان بیشتر از ۹۰ روز: ۹۹ یورو

برخی افراد بدون در نظر گرفتن ملیت آن­ها برای دریافت ویزای شینگن نیازی به پرداخت هزینه ندارند که از جمله:

  • نماینده و فرستادگان مراکز غیر­انتفاعی که سنشان ۲۵ سال یا کمتر بوده و در همایش­‌ها و سمینارها یا دیگر مواردی نظیر مسابقات ورزشی، مسابقات یا مراسم­‌های فرهنگی و آموزشی که به­ وسیله مراکز غیر­انتفاعی صورت گرفته حضور می‌­یابند.
  • کودکانی که سنشان زیر ۶ سال بوده و به همراه دانشجویان و یا کارمندان به منظور تحصیل یا آموزش به این کشور سفر کرده­‌اند.
  • افراد محققی که متعلق به کشورهای جهان سوم بوده و برای انجام دادن تحقیقات علمی و پژوهشی به آلمان مهاجرت یا سفر می­‌کنند.

سخن پایانی

مهاجرت و زندگی در آلمان با توجه به تمام امکاناتی که این کشور در اختیار شهروندان خود قرار می­‌دهد، اعم از تحصیل رایگان در آلمان در تمامی مقاطع، دارا بودن دانشگاه­ های برتر آلمان که جزو رنکینگ جهانی هستند، هزینه های درمان در آلمان که پایین و مناسب می­‌باشد، هزینه تحصیل در آلمان که یا رایگان بوده و یا نسبت به سایر کشورهای اروپایی از میزان پایین­‌تری برخوردار است می‌­تواند جزو گزینه­‌هایی برای انتخاب کشوری مناسب هنگام مهاجرت قرار بگیرد. نیاز به نیروی کار و افراد ماهر نیز شانس زندگی در آلمان را بیشتر می­‌کند. همچنین زندگی در آلمان این امکان را به شما می‌­دهد که از یک زندگی با سطح بالا برخوردار باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید