لوگو صبا ویزا
پذیرش دانشگاه های کانادا

پذیرش دانشگاه های کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه پذیرش دانشگاه های کانادا و جزئیات ثبت نام در دانشگاه های کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.


مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

آیا می‌دانید حدود 30 دانشگاه کانادا جز 300 دانشگاه برتر جهان هستند؟ آیا شما نیز به دنبال پذیرش دانشگاه های کانادا هستید و می‌خواهید در این کشور ادامه تحصیل دهید؟

امروزه کشور کانادا نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته متقاضیان بیش‌تری از دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل دارد. به طوری که بسیاری از محصلان ایرانی دانشگاه‌های کانادا را به‌عنوان مقصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف انتخاب می‌کنند.

زیرا دانشگاه‌های این کشور نه‌ تنها از نظر سطح علمی بلکه از نظر کیفیت آموزش و ارائه بهترین امکانات در دنیا شهرت دارند. با توجه به این موارد اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید، باید بدانید پذیرش در این دانشگاه‌ها مراحل و شرایط به‌خصوصی دارد.

به همین دلیل در صورت اقدام برای پذیرش بدون اطلاعات کافی به احتمال زیاد درخواست شما رد می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا با چگونگی پذیرش در مراکز آموزشی کانادا در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف و مراحلی که باید طی کنید، آشنا شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

فهرست عناوین

آنچه باید درباره پذیرش دانشگاه های کانادا بدانید!

امروزه در کشور کانادا دانشگاه‌های بسیاری با شرایط، دانشکده‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی گوناگون مشغول به آموزش به دانشجویان داخلی و خارجی هستند. به طوری که بر اساس تحقیقات 30 دانشگاه این کشور جز رتبه‌بندی 300 دانشگاه برتر دنیا محسوب می‌شوند.

مراکز آموزشی کانادا پیش از هر چیز بخاطر سطح علمی بالا شناخته شده‌ هستند و پس از آن به دلیل سبک و روش‌های آموزشی بی‌نظیر برای یادگیری با کیفیت بالا طرفداران بسیاری دارند. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌های این کشور علاوه بر دانشجویان داخلی نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف در سراسر دنیا اقدام می‌کنند.

به طوری که سالانه بسیاری از دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها درخواست می‌دهند. در این رابطه باید بدانید نحوه درخواست و پذیرش در این مراکز آموزشی در کشور کانادا مراحل و نکات به‌خصوصی دارد.

چنان که اگر طبق این مراحل پیش نروید، ممکن است در درخواست خود مشکل داشته باشید و درخواست پذیرش شما قبول نشود. بنابراین برای موفقیت در این مسیر و پذیرش در یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا بهتر است ابتدا با مراحل و چگونگی درخواست و نکات مهم در این رابطه آشنا شوید.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

به همین دلیل ما در این بخش به ذکر مراحل پذیرش دانشگاه های کانادا می‌پردازیم:

آشنایی با بهترین دانشگاه های بین المللی کانادا

پیش از هر چیز برای درخواست و پذیرش در مراکز آموزشی این کشور باید با بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی آن آشنایی کافی را داشته باشید. در این راستا می‌توانید از منابع اینترنتی، سایت دانشگاه‌ها، مقامات دانشگاه‌ها یا دانشجویان آن‌ها وغیره کمک بگیرید.

اما طبق تحقیقات می‌توان گفت دانشگاه‌های معتبر و پرطرفدار کانادا که دانشجویان خارجی را نیز می‌پذیرند، عبارت هستند از:

حال از بین این مراکز باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد و در مرحله دوم باید طبق این عوامل انتخاب خود را قطع کنید.

 

انتخاب بهترین دانشگاه کانادا

دومین مرحله برای پذیرش دانشگاه های کانادا این است که از بین دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. این امر مستلزم شناخت یکایک دانشگاه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها است. به طوری که باید برای شناخت و انتخاب هر یک از این مراکز موارد زیر را در نظر بگیرید:

رنکینگ جهانی

رنکینگ و رتبه‌های جهانی یک دانشگاه نشان‌دهنده اعتبار و سطح علمی آن است. به همین دلیل اولین نکته‌ای که در زمان انتخاب مرکز آموزشی خود در کانادا باید به آن توجه کنید، رتبه‌های جهانی آن است. طبیعتا مرکزی که در زمینه‌های علمی و رشته‌های تحصیلی مختلف رتبه‌های بهتری داشته باشد، گزینه بهتری برای ادامه تحصیل به شمار می‌رود.

مقاطع تحصیلی موجود

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب دانشگاه خود در کشور کانادا باید در نظر بگیرید، مقاطع تحصیلی آموزشی در دانشگاه مورد نظر است. زیرا در صورت سهل‌انگاری در این زمینه ممکن است در مرحله آخر و هنگام درخواست متوجه شوید که اصلا مرکز مورد نظر مقطع تحصیلی شما را ندارد و مجدد مجبور به تکرار مراحل شوید.

رشته های تحصیلی موجود

نکته حائز اهمیت دیگر برای پذیرش دانشگاه های کانادا توجه به رشته‌های تحصیلی موجود در مرکز مورد نظر است. در واقع باید بررسی کنید که کدام یک از دانشگاه‌های بین‌المللی کانادا رشته تحصیلی مورد نظر شما را در مقطع تحصیلی شما تدریس می‌کنند.

سپس باید بررسی کنید کدام یک از این مراکز در رشته تحصیلی مورد نظر شما سرآمدتر و حرفه‌ای‌تر هستند و آن مجموعه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

سبک و روش آموزش

چگونگی آموزش و روش‌های آموزشی مورد استفاده توسط اساتید در دانشگاه‌های مختلف بر یادگیری دانشجویان تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل از دیگر نکات قابل توجه برای انتخاب مرکز آموزشی در کانادا باید به شیوه‌های آموزشی اشاره شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب دانشگاه در این کشور توجه داشته باشید که کدام یک از آن‌ها از بهترین و بیش‌ترین روش‌های آموزشی استفاده می‌کنند. در این رابطه باید بدانید بهترین دانشگاه برای شما آن است که شیوه‌های آموزشی مختلف مانند آموزش آنلاین، آموزش از راه دور، آموزش هوشمند وغیره را داشته باشد.

سپس با توجه به این موارد می‌توانید از لیست دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور بهترین مرکز را برای رشته و مقطع تحصیلی خود انتخاب و برای ادامه مراحل درخواست پذیرش دانشگاه های کانادا اقدام کنید.

تدریس رشته تحصیلی شما به زبان انگلیسی

در مراکز آموزشی بین‌المللی کانادا رشته‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف به دو زبان کانادایی یا انگلیسی تدریس می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که با زبان کانادایی آشنایی کافی را ندارید، بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که رشته تحصیلی شما در مقطع مورد نظر به زبان انگلیسی تدریس شود. زیرا در غیر این صورت با مشکلات جدی در طول تحصیل خود مواجه خواهید شد.

بورسیه های تحصیلی

همه کشورهای سراسر دنیا برای دانشجویان خارجی با شرایط تحصیلی و علمی برتر، کمک‌هزینه‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند و کانادا نیز از این کشورها مستثنی نیست. دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور بورسیه‌های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان خارجی دارند که در صورت دریافت آن‌ها با کم‌ترین هزینه می‌توانید در دانشگاه مورد نظر تحصیل کنید.

البته توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی کانادا در هر دانشگاه متفاوت است. همچنین دریافت این کمک‌هزینه‌ها شرایط، مراحل و مدارک به‌خصوصی دارد. بنابراین اگر به دنبال تحصیل ارزان در این کشور هستید، بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که بهترین بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی را داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که شما واجد شرایط بورسیه‌ها باشید و بتوانید آن‌ها را دریافت کنید. به طوری که در صورت پذیرش دانشگاه های کانادا نگرانی زیادی از بابت هزینه‌ها نداشته باشید.

اقامتگاه مناسب

از دیگر نکات حائز اهمیت در زمان انتخاب دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش و ادامه تحصیل، می‌توان به اقامتگاه اشاره کرد. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که هیچ آشنایی با این کشور و شهرهای آن ندارید و هیچ یک از اقوام یا دوستان شما در آن زندگی نمی‌کنند، احتمالا در ابتدا یافتن خانه برای شما دشوار است.

ضمن اینکه ممکن است هزینه‌های خرید یا اجاره خانه در کانادا برای شما سنگین باشد. به همین دلیل بهترین راه اقامت در اقامتگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاهی است که در آن پذیرش می‌شوید. بنابراین در زمان درخواست باید دانشگاهی را انتخاب کنید که بهترین خوابگاه با قیمت و امکانات مناسب را داشته باشید.

پس توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب مرکز آموزشی مورد نظر در رابطه با اقامتگاه‌های هر یک از دانشگاه‌های کانادا و شرایط آن‌ها اطلاعات کافی را کسب و سپس بهترین مرکز را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

تناسب هزینه تحصیل با بودجه شما

اگر می‌خواهید از تحصیل خود در کانادا پشیمان نشوید و با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم نکنید، حتما به تناسب هزینه‌های تحصیل در دانشگاه مورد نظر با بودجه و توانایی مالی خود توجه کنید. در این راستا بهتر است ابتدا هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف و هزینه زندگی در شهرهای آن‌ها را بررسی و سپس دانشگاهی را انتخاب کنید که هزینه مناسبی داشته باشد.

البته یکی از شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا نیز بررسی توانایی مالی شما است اما به‌هرحال اگر از پیش‌تر خودتان این مورد را بررسی کنید، بهتر است.

شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا

آشنایی با شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا

مرحله سوم پذیرش در دانشگاه های کانادا پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر، آشنایی با شرایط پذیرش در آن است. زیرا هر یک از مراکز آموزشی در سراسر دنیا و کانادا برای پذیرش دانشجویان به‌خصوص اتباع خارجی شرایط ویژه‌ای دارند. این شرایط ممکن است به صورت سالانه و براساس عوامل مختلف نیز تغییر کند.

به همین دلیل دقیقا در زمان اقدام برای درخواست پذیرش در دانشگاه مربوطه باید نسبت به آشنایی با شرایط پذیرش دانشجویان خارجی و ایرانی در آن آشنا شوید. سپس بررسی کنید که آیا واجد شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه های کانادا هستید یا خیر؟

در صورتی که واجد شرایط این مرکز نیستید، بهتر است نسبت به فراهم کردن شرایط یا انتخاب یک مرکز آموزشی دیگر اقدام کنید اما اگر واجد شرایط بودید، باید با طی کردن مراحل بعدی درخواست خود را برای پذیرش ثبت کنید.

 

آشنایی با مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های کانادا و تهیه آن ها

برای درخواست یا پذیرش در مراکز آموزشی این کشور باید مدارک به‌خصوصی را تهیه کنید. این مدارک برای هر دانشگاه متناسب با شهر، رشته تحصیلی، کشور محل سکونت، مقطع تحصیلی وغیره متفاوت است. بنابراین برای تحصیل در کانادا باید اطلاعات لازم را درباره مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود دریافت کنید.

این مدارک ممکن است شامل گواهی‌های مقاطع تحصیلی قبلی، ریز نمرات، فرم درخواست تکمیل شده، تعهدنامه، رزومه، مدارک اثبات توانایی مالی کافی، دو نامه تاییدیه از مراجع آکادمیک وغیره باشد. توجه داشته باشید که پذیرش در دانشگاه‌ های کانادا در بیشتر موارد با ارائه مدارک ترجمه شده ممکن می‌شود.

به طوری که باید مدارک مورد نیاز را حتما به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه و سپس اسکن یا ارسال کنید. همچنین باید اصل مدارک را نیز به همراه ترجمه‌ها بفرستید. علاوه بر این‌ها یکی از مدارک مهم برای پذیرش دانشگاه های کانادا، مدارکی مبنی بر مهارت زیاد در زبان انگلیسی یا فرانسوی است که در ادامه به ارائه توضیحات جزئی‌تر در این رابطه می‌پردازیم.

تهیه و ارائه مدارک مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی

ارائه مدارک اثبات مهارت در زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل و حتی مهاجرت به کشورهای مختلف همانند کانادا به‌اندازه دیگر مدارک حائز اهمیت است. همچنین این اهمیت زمانی دوچندان می‌شود که شما زبان تدریس برای رشته تحصیلی خود را در درخواست پذیرش، انگلیسی انتخاب کرده باشید.

در این صورت حتما باید مدارکی را ارائه دهید که نشان‌دهنده مهارت بالای شما در این زبان باشند. بیش‌تر دانشگاه‌های برتر کشور کانادا برای پذیرش دانشجویان خارجی مدارک زیر را به‌عنوان مدارک اثبات‌کننده مهارت در زبان انگلیسی می‌پذیرند:

  • آیلتس آکادمیک
  • تافل IBT
  • PTE
  • C1 پیشرفته

 

البته برخی از دانشگاه‌های این کشور مدارک زیر را نیز به‌عنوان مدارک مهارت در زبان انگلیسی می‌پذیرند:

  • مدرک آزمون ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی یا CAEL
  • مدرک آزمون انگلیسی کانادایی برای دانش‌پژوهان وکارآموزان یا Can TEST
  • مدرک آزمون ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان یا MELAB

 

بنابراین ابتدا باید بررسی کنید که دانشگاه مورد نظر شما ارائه کدام یک از مدارک پذیرش دانشگاه های کانادا را الزامی می‌داند و سپس نسبت به تهیه و ارائه آن اقدام کنید. همچنین در صورتی که به زبان فرانسوی تسلط دارید و می‌خواهید دوره‌های آموزشی با این زبان را در دانشگاه مورد نظر بگذرانید، برای پذیرش در بیش‌تر مراکز آموزشی این کشور باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • TEF
  • DELF
  • DALF
  • TCF
  • Testcan

 

ثبت درخواست پذیرش در مهلت معین

پس از اینکه تمام مراحل ذکر شده را طی کردید، زمان آن رسیده است که به صورت رسمی و دقیق برای ثبت درخواست پذیرش خود اقدام کنید. ثبت درخواست باید در طول مدت زمانی که مرکز آموزشی مورد نظر تعیین کرده است، انجام شود.

آخرین مهلت برای ثبت‌نام دانشجویان خارجی در بیش‌تر دانشگاه‌های کانادا در فصل زمستان، یکم ماه سپتامبر است. اما اگر می‌خواهید در فصل تابستان ثبت‌نام کنید، باید از 15 ماه ژانویه اقدامات لازم را انجام دهید. البته این تاریخ برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است و دانشجویان مقطع کارشناسی باید زودتر اقدام کنند.

بنابراین می‌توان گفت به طور کلی مهلت ثبت‌نام و پذیرش دانشگاه های کانادا برای دانشجویان خارجی متفاوت است. به طوری که هر دانشگاه متناسب با فصل، مقطع تحصیلی و عواملی از این دست مهلت مشخصی برای ثبت‌نام دانشجویان خارجی دارد.

به همین دلیل پیش از اقدام اطلاعات کافی را درباره مهلت ثبت‌نامه مرکز آموزشی مورد نظر خود باید دریافت و دقیقا در همان مدت نسبت به ثبت درخواست اقدام کنید. توجه داشته باشید که بهتر است حدودا 8 تا 12 ماه پیش از شروع دوره آموزشی خود ثبت‌نام کنید.

زیرا این امر موجب افزایش شانس شما در پذیرش در دانشگاه مورد نظر می‌شود. چنان که یک الی دو ماه پس از درخواست پذیرش و بعد از بسته‌شدن درخواست‌ها یک نامه پذیرش رسمی از مرکز آموزشی مورد نظر دریافت می‌کنید و می‌توانید به ادامه تحصیل در آن دانشگاه بپردازید.

اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا

مراحل پس از اخذ نامه پذیرش

پس از اینکه درخواست خود را ثبت کردید، ممکن است پذیرفته شوید یا خیر. در صورتی که در دانشگاه مورد نظر پذیرش نشدید، می‌توانید مجدد مشکل درخواست خود را بررسی کنید و درخواستی جدید ثبت کنید.

همچنین می‌توانید برای پذیرش دانشگاه‌ های کانادا و ادامه تحصیل در این کشور، دانشگاه دیگری را انتخاب کنید و برای پذیرش درخواست دهید. اما در صورتی که درخواست شما در همان ابتدا برای مرکز آموزشی مورد نظر پذیرفته شد و نامه رسمی پذیرش را دریافت کردید، باید برای ادامه تحصیل در کشور کانادا مراحل نهایی زیر را طی کنید:

  • ابتدا هزینه‌های مربوط به بیمه درمانی خود را در شهری که در کانادا قصد سکونت در آن را دارید، پرداخت و بیمه را دریافت کنید.
  • سپس در صورتی که برای سفر و تحصیل در این کشور به ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارید، اقدامات لازم را برای دریافت ویزا انجام دهید. زیرا بسیاری از کشورها بدون ویزای تحصیلی می‌توانند به این کشور سفر کنند اما ایران جز آن‌ها نیست و باید حتما ویزا تهیه کنید.
  • اخذ ویزای تحصیلی نیز مانند پذیرش در دانشگاه‌های این کشور دارای شرایط، مراحل و مدارک خاصی است که ضمن کسب اطلاعات لازم می‌توانید برای آن درخواست دهید.
  • پس از اینکه درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی تایید شد، وقت رزرو بلیط پرواز به کانادا فرا می‌رسد و باید بلیط خود را تهیه کنید.
  • بعد از دریافت بلیط‌ها، سفر به کانادا و اقامت در این کشور باید به صورت رسمی در دانشگاه مورد نظر که در آن پذیرش شده‌اید، ثبت‌نام کنید.

 

جمع بندی

از آنجاکه امروزه 30 دانشگاه کانادا جز برترین دانشگاه‌های جهان هستند و بسیاری از دانشجویان ایرانی به ادامه تحصیل در این کشور علاقه دارند، در این متن به مراحل پذیرش دانشگاه های کانادا پرداختیم. به طوری که متوجه شدید در ابتدا باید با بهترین مراکز آموزشی این کشور آشنا شوید و در این راستا به چند دانشگاه بی‌نظیر کانادا اشاره شد.

سپس گفته باید بهترین دانشگاه را بر اساس عوامل گوناگون مانند وجود رشته‌ و مقطع تحصیلی مورد نظر، تناسب هزینه‌ها با بودجه شما، اقامتگاه‌های مناسب وغیره انتخاب کنید. همچنین دانستید که پس از انتخاب دانشگاه برای پذیرش و ادامه تحصیل در این کشور باید با شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش آشنا شوید و مدارک را تهیه کنید.

در نهایت نیز به چگونگی ثبت درخواست در مهلت مشخص‌شده و اقدامات پس از آن پرداختیم. حال در صورتی که به راهنمایی بیش‌تری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران مجرب و متخصص ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا کمک بخواهید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید