لوگو صبا ویزا

اقامت کاری نروژ

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اقامت کاری نروژ به  دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.مشاوره رایگان

برای درخواست ویزای کار نروژ، به اجازه اقامت نیاز دارید. روند درخواست ویزای کار نروژ به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت نروژ آغاز می‌شود. شرایط لازم برای ویزای نروژ بسته به ویزایی که برای آن درخواست می‌کنید متفاوت است. کارکنان ماهر به ویزای کار نروژ نیاز دارند و اگر فریلنسر هستید، باید در کسب و کارتان معیارهای درآمدی خاصی را رعایت کنید.

به خاطر داشته باشید که برای زندگی و کار قانونی در نروژ باید ویزای مناسبی داشته باشید. برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، نروژ در طرح کارت آبی اتحادیه اروپا (الهام گرفته از گرین کارت آمریکا) شرکت نمی‌کند.

ما در این مقاله راجع به انواع ویزای کار نروژ و مجوزهای کاری صحبت خواهیم کرد. همچنین راجع به اقامت دائم و موقت در نروژ، مطالبی مفید در اختیارتان قرار خواهیم داد. همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه ویزای کاری نروژ خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

برای مهاجرت کاری، 3 گام کلی و اساسی وجود داد که عبارتند از:

  1. یافتن شغل
  2. اقدام برای اخذ مجوز اقامت.
  3. مهاجرت به نروژ

گام نخست: یافتن شغل مورد نظر

  1. شما می توانید نکات مفید در رابطه با مشاغل مختلف و همچنین جستجو برای مشاغل مختلف را در وبسایت www.nav.no دریافت نمائید.
  2. تهیه رزومه مناسب:

نوشتن یک رزومه خوب برای اخذ مهاجرت کاری نروژ، بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی از ارسال رزومه، ارائه اطلاعات مورد نیاز شغل مورد نظر شما به کارفرمای نروژی است. ارسال رزومه از طریق وبسایت www.nav.no و سایر پایاه های اطلاعاتی مربوط به مشاغل، امکان برقراری ارتباط کارفرمایان با شما را تسهیل می بخشد. هرچه فرد سابقه اجرایی قوی تری داشته باشد امکان مجاب کردن کارفرما برای استخدام آسانتر است

  1. بررسی صلاحیت:

در رابطه با برخی مشاغل، دولت نروژ از شما درخواست مجوز می نماید.

گام دوم: اقدام برای اخذ مجوز اقامت

مجوز اقامتی که بایستی برای آن اقدام گردد، برای هر متقاضی متفاوت بوده و به شایستگی او و نوع شغلی که در کشور نروژ خواهید داشت بستگی دارد.

بطور کلی ویزای مهاجرت از 3 طریق اصلی امکان پذیر است:

  1. اخذ مهاجرت کاری از طریق کارگران ماهر (Skilled workers)
  2. اخذ مهاجرت کاری از طریق کارگران فصلی (Seasonal workers)
  3. اخذ مهاجرت کاری از طریق برنامه های تبادلی (Exchange works)

توجه داشته باشید که ثبت درخواست برای مجوز اقامت را باید به صورت اینترنتی و از طریق Application portal ثبت کرده و قرار ملاقاتی با سفارت ترتیب دهید.

به طور کلی، مدت زمان بررسی اجازه اقامت بعد از دریافت کلیه مدارک فیزیکی در سفارت، 4 هفته می باشد. بعد از این مدت، نتیجه بررسی از طریق ایمیل به فرد اطلاع داده می شود.

 

مهاجرت کاری از طریق کارگران ماهر (Skilled workers)

چنانچه شما تحصیلات تکمیلی دارید یا دوره آموزش حرفه ای را گذرانده باشید، می توانید برای اخذ اقامت Skilled workers اقدام نمائید. علاوه بر این، شما بایستی پیشنهاد شغلی (job offer) در یافت کرده و یا تجارت خود را در کشور نروژ داشته باشید.

نحوه اقدام برای ویزای Skilled workers (برای متقاضیانی که دارای کارفرما در نروز هستند)

مدارک مورد نیاز:

  1. پرینت چک لیست و گرداوری کلیه مدارک مورد نیاز
  2. پاسپورت و کپی کلیه صفحات استفاده شده
  3. تائیدیه فرم درخواست از Application portal. هنگامی که شما درخواست خود را آنلاین ثبت می کنید، تاییدیه به شما ایمیل می شود.
  4. دو قطعه عکس 3 در 4 با زمینه سفید مربوط به 6 ماه گذشته.  این تصویر می بایست مورد مورد تأیید سفارت قرار گیرد.
  5. ارائه مدارک و مستندات مبنی بر داشتن محل اقامت در کشور نروژ.

این مورد را می تواند از طریق داشتن خانه، آپارتمان و یا اجیره منزل یا اتاق در کشور نروژ به اثبات برسد. چنانچه شما منزلی اجاره کرده اید، باید اجاره نامه ای که به تائید صاحب ملک یا مدیر ساختمان رسیده است ارائه دهید. چنانچه تاکنون محلی را اجاره نکرده اید، می توانید در یک برگ بیان نمائید که قصد اقامت در کجا را دارید و چگونه این موضوع را مدیریت می کنید.

  1. فرم پیشنهاد شغلی
  2. ارائه مستندات مربوط به این مورد که حقوق دریافتی شما، الزامات مورد نظر شغلی کشور نروژ را تامین می نماید.
  3. ترجمه رسمی مدارک تحصیلی.
  4. مدارک مرتبط با سوابق کاری (ارائه اطلاعات مربوط به کارفرمای قبلی الزامی است).
  5. رزومه
  6. تکمیل چک لیست UDI

اقامت کاری نروژ (1)مهاجرت کاری از طریق کارگران فصلی (Seasonal workers)

چنانچه شغلی که شما متقاضی آن هستید در زمان یا فصول خاصی از سال انجام می شود (به عنوان مثال مشاغل فصلی) و یا اینکه درخواست کار کردن در زمان تعطیلات را دارید، می توانید برای این ویزا اقدام نمائید. برخی از صنایعی که می توانید برای مشاغل فصلی برای آن اقدام نمائید:

  • جنگلداری
  • صنعت رستوران
  • کشاورزی و باغبانی
  • شیلات
  • صنعت رستوران
  • صنعت توریست

مهاجرت کاری از طریق برنامه های تبادلی (Exchange works)

چنانچه قصد کار در مشاغلی نظیر کارمند سازمان های بشر دوستانه/غیر انتفاعی/مذهبی داشته باشید، یا هنرمند و موسیقی دان هستید، می توانید برای این نوع مهاجرت اقدام نمائید.

ویزای کار نروژ و مجوزهای کاری

اینکه آیا به مجوز کار و ویزای کار نروژ نیاز دارید یا خیر به ملیت شما و مدت زمانی که قصد دارید در این کشور کار کنید، بستگی دارد. اگر از اتحادیه اروپا / EEA یا یکی از کشورهای شمال اروپا می‌آیید (یا شهروندی آن‌جا را دارید)، برای کار در نروژ نیازی به مجوز ندارید. برای کسانی که از جاهای دیگر می‌آیند، به یک مجوز اقامت نیاز دارند که به شما اجازه می‌دهد در این کشور کار کنید.

نحوه درخواست ویزای کار نروژ

فرم درخواست ویزای اجازه کار نروژ را می‌توانید به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت نروژ پیدا کنید. رایج‌ترین ویزا برای مهاجرت حرفه‌ای به نروژ ویزای skilled worker است. هنگامی‌که درخواست ویزای شما ارسال شد، معمولا حدود یک ماه طول می‌کشد تا پاسخ داده شود.

بسیار مهم است که فقط زمانی کار کنید که اجازه اقامت مناسب را دریافت کرده باشید. در غیر این صورت، بدون آن، ممکن است مشمول زندان و/یا جریمه نقدی شوید. توجه داشته باشید که برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، نروژ بخشی از طرح کارت آبی اتحادیه اروپا نیست.انواع ویزای نروژ
سایر ویزاها، قوانین و استثنائات برای هنرمندان، نوازندگان، نوازندگان، دریانوردان و دیپلمات‌ها وجود دارد. اگر دیپلمات یا پرسنل ناتو هستید، شما و خانواده‌تان نیازی به اجازه اقامت ندارید.
اگر دریانوردی هستید که برای یک کشتی نروژی که بین نروژ و یک بندر خارجی قایقرانی می‌کند کار می‌کنید، برای کار در نروژ نیازی به اجازه اقامت ندارید. فقط در صورتی که در بین بنادر نروژ دریانوردی کنید به یک مورد نیاز خواهید داشت (این امر شما را برای اجازه اقامت برای کارکنان ماهر و همچنین مجوز کار فصلی و اجازه اقامت برای کارکنان غیر ماهر روسی واجد شرایط می‌کند).
اگر هنرمند، نوازنده یا مجری هستید، شما و کارکنان پشتیبانی نیازی به اجازه اقامت ندارید و می‌توانید حداکثر دو هفته در طول یک سال تقویمی در کشور کار کنید. با این حال، ممکن است به ویزای بازدیدکننده نیاز داشته باشید و قبل از ورود به کشور باید به طور کتبی به پلیس اطلاع دهید.
قوانین برای کارفرمایان بسته به اینکه یک خارجی را از خارج از اتحادیه اروپا / EEA یا در داخل آن استخدام می‌کنند، متفاوت است.

شرایط ویزای کار نروژ

برای دریافت ویزای کار نیروی ماهر در نروژ، شرایط خاصی در رابطه با تحصیلات، وضعیت شغلی و سایر شرایط خاص وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

شرایط ویزای کار نروژ

شرایط و صلاحیت‌های تحصیلی

شما باید حداقل یکی از مدارک تحصیلی زیر را داشته باشید:

  • برنامه آموزش حرفه‌ای حداقل سه ساله را در سطح دبیرستان تکمیل کرده باشید.
  • تحصیلات یا مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه/کالج دانشگاهی به پایان رسانده باشید.
  • مدارک ویژه‌ای را از طریق تجربه کاری طولانی به دست آورده باشید.

الزامات استخدامی

  • باید یک پیشنهاد کاری مشخص از یک کارفرمای نروژی داشته باشد
  • شغل باید تمام وقت باشد
  • شغل باید به استعداد و مهارت شما نیاز داشته باشد
  • شرایط دستمزد و کار نباید بدتر از آنچه در نروژ عادی است باشد

سایر الزامات و مدارک

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • دو عکس گذرنامه اخیر
  • جزئیات رزومه و مدارک شما
  • مدرک پیشنهاد شغلی و حقوق شما
  • مدرک اقامت در نروژ
  • اگر شغل شما نیاز به مجوز یا به رسمیت شناختن دارد، مجوز بگیرید
  • هزینه ویزای نروژ را که 589 دلار آمریکا است، بپردازید.

تمام مدارک شما باید به زبان انگلیسی یا نروژی ارائه شود. در غیر این صورت نیاز به ترجمه و تایید رسمی دارند. خدمات استقرار بین‌المللی می‌تواند خدمات حرفه‌ای مترجمان را ترتیب دهد.

ویزای تجاری نروژ

مسافران تجاری که به دنبال ویزای تجاری نروژ هستند، حتی اگر فقط برای یک روز باشد، باید برای اجازه اقامت برای کار (مانند ویزای کارکنان ماهر که در بالا ذکر شد) درخواست دهند. ویزای تجاری برای کسانی است که در یک جلسه تجاری شرکت می‌کنند (این امر شامل مواردی مانند کارگاه‌ها یا جلسات مشابه نمی‌شود). چون در این صورت برای آن‌ها ویزای بازدید صادر می‌شود.

ویزای کار خوداشتغالی در نروژ (فریلنسری)

ویزای خوداشتغالی نروژ تحت ویزای کارکنان ماهر است که قبلا توضیح داده شد. اخذ این ویزا برای دو دسته از افراد موجود است. فریلنسرهایی که با یک شرکت در خود نروژ کار می‌کنند و فریلنسرهایی که با شرکتی در خارج از کشور فعالیت دارند. شرایط تحصیلی و مدارک تحصیلی برای هر دو مانند موارد ذکر شده در بالا است:

  • برنامه آموزش حرفه‌ای حداقل سه ساله را در سطح دبیرستان تکمیل کرده باشند.
  • تحصیلات یا مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه/کالج دانشگاهی به پایان رسانده باشند.
  • مدارک ویژه‌ای را از طریق تجربه کاری طولانی به دست آورده باشند.

نحوه درخواست ویزای کار خوداشتغالی نروژ

الزامات مربوط به ویزای خوداشتغالی کمی متفاوت است.

مجوز اقامت نروژ

اگر در رابطه با درخواست اقامت موقت یا دائم نروژ به کمک نیاز دارید، برای کسب اطلاعات در مورد خدمات و راه‌حل‌ها با شرکت‌های بین‌المللی  تماس بگیرید. حتی با وجود شغلی که در مقصد شما تضمین شده باشد، دریافت ویزای مناسب دشوار است. کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی صبا ویزا با معرفی مناسب‌ترین گزینه‌های ویزا و مجوز کار و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن‌ها به شما و خانواده‌تان کمک می‌کنند. متخصصان موسسه مهاجرتی صبا ویزا شما را در فرآیند درخواست و تکمیل فرم‌های درخواست راهنمایی می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که برای ویزای مورد نیاز خود اقدام می‌کنید.

نحوه اخذ اقامت موقت نروژ

اگر نمی‌دانید که چگونه برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید، بدانید که چندین راه مختلف از جمله مجوز اقامت برای کار و مجوز مهاجرت خانوادگی (هر دو در بالا ذکر شده‌اند) وجود دارد. مجوز نیروی کار ماهر به شما این امکان را می‌دهد که خانواده را همانطور که ذکر شد به همراه داشته باشید. از مسیرهای دیگر می‌توان به مجوز اقامت برای دانشجویان (اقامت تحصیلی در نروژ) اشاره کرد. مورد دوم موردی است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت. برای اطلاع از موارد فوق به بخش بالاتر این مقاله مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که درخواست‌های مجوز اقامت موقت را می‌توان به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت نروژ پیدا کرد.

هزینه‌ی مجوز اقامت تحصیلی در نروژ

شرایط لازم برای مجوز تحصیل بسته به اینکه شما در سطح آموزش عالی، دبیرستان، دبیرستان محلی یا مدرسه مذهبی اقدام می‌کنید،‌ متفاوت است. مجوز تحصیل برای افراد بالای 18 سال رایگان و برای دانشجویان زیر 18 سال، 580 دلار آمریکا است.

شرایط اخذ مجوز تحصیلی در نروژ

  • باید به صورت تمام وقت در یک کالج دانشگاهی معتبر، دانشگاه یا مدرسه حرفه‌ای پذیرفته شده باشید.
  • حداقل 13262 دلار آمریکا برای زندگی در سال داشته باشید (تمکن مالی)
  • پول کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی داشته باشید.
  • مدرک اقامت
  • شرایط در کشور شما باید نشان دهد که این احتمال وجود دارد که شما پس از پایان تحصیلات خود به خانه بازگردید

شرایط دوره اول دبیرستان

  • باید به صورت تمام وقت در کالج نخبگان ورزش نروژی، موسسه موسیقی Barrat Due یا آکادمی Bårdar پذیرفته شده باشید.
  • باید پول کافی برای زندگی داشته باشید
  • مدرک اقامت
  • شرایط در کشور شما باید نشان دهد که این احتمال وجود دارد که شما پس از پایان تحصیلات خود به خانه بازگردید
  • باید برای شرکت در یک برنامه کارشناسی بین‌المللی برنامه ریزی کرده باشید.

شرایط دوره دوم دبیرستان

  • باید در یک دبیرستان محلی تایید شده پذیرفته شده باشید
  • حداقل 11411 دلار آمریکا در سال را به عنوان بودجه ارائه دهید.
  • شرایط در کشور شما باید نشان دهد که این احتمال وجود دارد که شما پس از پایان تحصیلات خود به خانه بازگردید

الزامات مدارس مذهبی

  • باید به صورت تمام وقت در مدرسه پذیرفته شده باشید
  • حداقل 12031 دلار آمریکا برای زندگی در یک سال ارائه دهید.
  • پول کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی داشته باشید
  • مدرک اقامت
  • شرایط در کشور شما باید نشان دهد که این احتمال وجود دارد که شما پس از پایان تحصیلات خود به خانه بازگردید

ویزای خانوادگی پیوستن به دانشجو در نروژ

کسانی که با موفقیت اجازه اقامت موقت نروژ را دریافت می‌کنند (به استثنای برخی از موارد مانند مجوزهای دانشجویی خاص) معمولاً می‌توانند فرزندان، همسر و افراد مشترک خود را از طریق ویزای مهاجرت خانوادگی به نروژ بیاورند. شرایط لازم برای همسران عبارتند از:

  • ازدواج رسمی
  • قصد زندگی مشترک در نروژ.
  • حداقل 24 سال سن.

اگر با هم زندگی می‌کنید، شرایط لازم برای هر دو عبارتند از:

  • قصد زندگی مشترک در نروژ.
  • یکی از موارد زیر:

o حداقل دو سال با هم زندگی کرده باشند و با شخص دیگری ازدواج نکرده باشند.

o در انتظار یک فرزند مشترک هستند.

اگر فرزندانی دارید که می‌خواهند به نروژ نقل مکان کنند تا در کنار شما باشند، حداقل سالانه باید  28939 دلار آمریکا به دست بیاورید. افرادی که به دلایل بشردوستانه به آن‌ها پناهندگی یا اقامت داده شده است ممکن است از این شرط درآمد معاف شوند.

همه متقاضیان باید پاسپورت خود را داشته باشند.

نحوه اخذ اقامت دائم نروژ

اگر نمی‌دانید که چگونه به عنوان یک فرد غیر اتحادیه اروپا/EEA اقامت دائم نروژ داشته باشید، ابتدا به یک اجازه اقامت موقت نیاز دارید (به بالا مراجعه کنید). اگر به مدت سه سال به طور مداوم در نروژ زندگی کنید، واجد شرایط اقامت دائم در این کشور هستید. از سوی دیگر، شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می‌توانند پس از پنج سال اقامت در این کشور برای اقامت دائم درخواست دهند.

درخواست اقامت دائم نروژ به صورت حضوری انجام می‌شود. شما باید سه ماه قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی خود از طریق پورتال درخواست آنلاین، قرار ملاقات خود را با پلیس رزرو کنید. دریافت پاسخ ممکن است تا هشت ماه طول بکشد.

مزایای اقامت دائم در نروژ شامل توانایی زندگی، کار و تحصیل در کشور به طور نامحدود است. شما همچنین محافظت بیشتری در برابر اخراج دریافت خواهید کرد و اعضای خانواده ممکن است واجد شرایط پیوستن به نروژ باشند. در بخش ویزای خانواده در زیر در مورد این موضوع بیشتر بخوانید.

شرایط اقامت دائم نروژ

  • باید در سه سال گذشته در نروژ اقامت کرده باشید
  • باید بتوانید از نظر مالی خود را حمایت کنید
  • نباید مجرم باشید یا تحت درمان یا مراقبت اجباری روانپزشکی قرار گرفته باشید
  • آموزش زبان نروژی و مطالعات اجتماعی را تکمیل و قبول کرده باشید.

هزینه‌های درخواست اقامت دائم نروژ

  • برای بزرگسالان: 340 دلار آمریکا
  • برای کودکان زیر 18 سال: رایگان

پیوستن خانواده به مقیم دائم نروژ

متقاضیان مقیم می‌توانند از طریق فرآیند الحاق خانواده که در بالا توضیح داده شد، خانواده خود را همراهی کنند. این روند برای نامزدها شرایط خاصی دارد.

  • هر دو طرف باید حداقل 24 سال سن داشته باشند
  • در مدت شش ماه قصد ازدواج در نروژ را داشته باشند
  • در حال حاضر هیچ یک از طرفین با شخص دیگری ازدواج نکنند
  • قصد زندگی مشترک در نروژ را داشته باشند
  • نباید مجبور به نامزدی شده باشد. تعامل باید واقعی باشد
  • پاسپورت داشته باشند
  • فرد در نروژ باید حداقل 28939 دلار در سال درآمد داشته باشد.

هنگام ورود به نروژ

هنگام عبور از مرز به منطقه شنگن، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت شما با برچسب ویزای ورود (در صورت نیاز به ویزای ورود)
  • اسنادی که هدف اقامت شما را نشان می‌دهد

هنگامی‌که بدانید چه زمانی به نروژ خواهید رسید، باید برای دریافت کارت اقامت با پلیس وقت بگیرید. شما باید این قرار را از قبل رزرو کنید. قرار ملاقات باید یا در طول هفت روز اولی که در نروژ هستید، تعیین شود.

سوالات متداول ویزای کار نروژ

نیروی کار ماهر در نروژ شامل چه کسانی خواهد شد؟
معمولا یک محقق به عنوان یک نیروی کار ماهر برای اجازه کار و اقامت اقدام می‌کند. مجوزهای اقامتی که به کارکنان ماهر داده می‌شود ممکن است مبنایی برای اقامت دائم در نروژ باشد. اصطلاح کارکنان ماهر شامل دسته‌های زیر می‌شود:
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا کالج.
شما باید یک برنامه تحصیلی حرفه‌ای را تکمیل کرده باشید. به عنوان مثال می‌توان به مدارک رشته‌ی پرستاری یا مهندسی، یا مدرک لیسانس یا فوق لیسانس اشاره کرد.
صلاحیت‌های ویژه
شما باید از طریق تجربه حرفه‌ای با مدت زمان معین، تخصص کسب کرده باشید. اگر برنامه آموزش حرفه‌ای رسمی در رشته مورد نظر وجود دارد، سطح موفقیت شما باید تقریباً معادل سطح چنین برنامه‌ای باشد. لطفاً توجه داشته باشید که اصولاً مجوزهای کارکنان ماهر فقط بر اساس صلاحیت‌های خاص در شرایط استثنایی اعطا می‌شود و مستندات گسترده مورد نیاز است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم ویزای کار نروژ و شرایط اخذ آن، اقامت موقت در نروژ و اقامت دائم نروژ را شرح داده و نحوه‌ی اخذ آن‌ها را با جزئیات توضیح دهیم. اما اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما با موسسه مهاجرتی صبا ویزا که سال‌ها در زمینه‌ی مهاجرت متقاضیان به نروژ و سایر کشورهای اتحادیه اروپا فعالیت دارد، تماس بگیرید تا در تمام مراحل، پشتیبانی شوید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید