لوگو صبا ویزا
انواع ویزای کانادا

انواع ویزای کانادا

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه انواع ویزای کانادا به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزاویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

کانادا کشوریست چند ملیتی در قاره امریکای شمالی که در سمت راست ایالت متحده قرار دارد و به عنوان یک کشور بسیار پیشرفته شناخته می‌شود. تقاضای افراد برای سفر و مهاجرت به کانادا روز به روز در حال افزایش است.

افراد با مهارت‌های مختلف از مهندس کامپیوتر گرفته تا کشاورزان می‌توانند برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. این کشور برای مهاجران بسیار امن است. حتی در دوران همه‌گیری کرونا این کشور مهاجران زیادی را جذب کرد و قصد دارد در سال‌های آینده میزان پذیرش را افزایش دهد. از این رو، اغلب افراد مایلند بدانند که چطور می‌توانند به این کشور بروند.

ویزای کانادا

فهرست عناوین

ویزای کانادا چیست؟

ویزای کانادا یک مهر بر روی پاسپورت شماست که به شما اجازه ورود به این کشور را می‌دهد. به بیان دیگر، مجوزیست برای شما که بتوانید به این کشور سفر کنید و به صورت قانونی به طور موقت یا دائم در کانادا بمانید. دریافت ویزای کانادا به این معناست که کنسولگری کانادا در کشور شما تشخیص داده شما شرایط لازم برای ورود را دارید.

با این وجود، باز هم زمانیکه در مرز یا گمرک هستید، این افسران پلیس آنجا هستند که شرایط شما را ارزیابی می‌کنند و به شما اجازه ورود می‌دهند. در صورتیکه به سوالات افسر خدمات مرزی (BSO) صادقانه و درست پاسخ دهید، اجازه ورود پیدا خواهید کرد. اما در صورتیکه به شما مشکوک شوند و تشخیص دهند که شما واجد شرایط نیستید، حتی اگر ویزا داشته باشید شما را به کشور خودتان باز می‌گردانند.

 

انواع ویزای کانادا کدام است؟

نوع ویزای انتخابی شما به هدف شما از بازدید این کشور و مدت زمان اقامتتان در آنجا بستگی دارد. در واقع، برای اولین قدم، شما باید هدفتان از سفر را مشخص و پس از آن نوع ویزای خود را انتخاب کنید. ویزای کانادا به دو نوع موقت برای اقامت کوتاه مدت و ویزای دائم به منظور اقامت طولانی مدت در نظر گرفته شده‌اند که هریک انواع متفاوتی دارند.

 

ویزای موقت کانادا

در این بخش با انواع ویزای موقت در این کشور آشنا می‌شوید. ممکن است ویزای مناسب برای شما نیز در این بین باشد:

 

ویزای توریستی کانادا

ویزای گردشگری یا توریستی کانادا به دارندگان اجازه می‌دهد که با هدف گردشگری، شرکت در همایش و گردهمایی یا دیدار خانواده وارد این کشور شوند. ویزای توریستی کانادا خود دو نوع دارد، یک نوع سینگل که تنها برای یکبار ورود و خروج به کشور کانادا صادر می‌شود و دیگری مولتیپل است که به دارندگان اجازه می‌دهد طی مدت پنج سال چندین بار به این کشور سفر کنند.

 

سوپر ویزای کانادا

این نوع ویزا به پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ شخصی که اقامت کانادا را دارد برای ملاقات فرزندان و نوه هایشان برای یک مدت طولانی داده می‌شود.  شخص میزبان در کانادا باید مدارکی ارائه دهد که نشان دهند توانایی حمایت مالی از افراد مهمان را دارد. دارنده این نوع ویزا می‌تواند در هر سفر تا دو سال در کانادا اقامت کند.

 

ویزای دیپلماتیک و رسمی

ویزای دیپلماتیک و رسمی به دیپلمات ها و مقامات رسمی از کشورهای خارجی اجازه می‌دهد که با برای انجام مسئولیت‌های سیاسی و رسمی وارد کشور کانادا شوند.

 

ویزای حسن نیت (کورتسی)

این نوع ویزا برای افرادی در نظر گرفته شده که واجد شرایط دریافت ویزای دیپلماتیک و رسمی نیستند، اما به دلیل مرتبه و موقعیتشان، فرد مهمی به شمار می‌آیند. به عنوان مثال، دیپلمات‌ها یا تاجرانی که قصد سفر توریستی دارند. مدت زمان اعتبار این ویزا در هر بار ورود به کشور کانادا تا شش ماه است.

 

ویزای کار (بیزینس)

 ویزای کار به کسانی اختصاص می‌گیرد که به صورت فردی یا گروهی برای کار به کانادا سفر می‌کنند.

 

ویزای زایمان در کانادا

این ویزا برای کسانیست که تمام شرایط اقامت موقت در کانادا را دارند و باردار هستند و قصد دارند در این کشور زایمان کنند. لازم به ذکر است، فرزندی که در کانادا متولد شود، شهروند کانادا محسوب خواهد شد.

 

ویزای اهدا عضو

این ویزا به شخصی تعلق می‌گیرد که قصد دارد اعضای بدن خود را به فردی مقیم کانادا اهدا کند.

 

ویزای تسهیلات کانادا

ویزای تسهیلی به شهروندان کانادایی با ملیت دوگانه که پاسپورت کانادایی ندارند اما پاسپورت یک ملیت دیگر را دارند، داده می‌شود. به دلیل مشکلات زیاد برای دریافت پاسپورت کانادایی، مهر این ویزا بر روی پاسپورت دیگر فرد زده می‌شود. این ویزا می‌تواند از چند ماه تا چند سال اعتبار داشته باشد. اما فرد در هر بار ورود به کانادا تنها شش ماه می‌تواند در خاک این کشور بماند. ویزای تسهیلات تنها در موارد ضروری صادر می شود، پس مدارک شما باید ضرورت سفرتان را تأیید کند.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا متعلق به افرادی است که برای تکمیل تحصیلات خود موفق به گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها یا مدارس کانادا شده‌اند. اگر طول مدت این دوره کمتر از شش ماه باشد ویزای اقامت موقت (TRV) می‌گیرند، اما برای بیش از شش ماه تحصیل، ویزای دانشجویی الزامی است. لازم به ذکر است که والدین، همسر و فرزندان محصلین نیز می‌توانند با اخذ ویزای توریستی (TRV) به این کشور سفر کنند. بعلاوه، همسر فرد متقاضی می‌تواند با درخواست ویزای کار در این کشور اقامت کند.

 

ویزای کار موقت

این مجوز برای کسانیست که پیشنهاد شغلی در کانادا داشته و تا 6 ماه قصد کار در این کشور را دارند. برای دریافت این ویزا، فرد باید یک نامه از پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما ارائه دهد و واجد شرایط اقامت موقت باشد.

 

مجوز اقامت موقت کانادا

این مجوز برای افرادی است که لازم است برای انجام کاری به کانادا بروند ولی واجد شرایط دریافت ویزای TRV نیستند. این مجوز تنها برای مدتی که باید در کانادا حضور پیدا کند صادر می‌شود. به عنوان مثال یک مجوز دو هفته‌ای برای شرکت در یک کارگاه آموزشی.

 

ویزای کار در تعطیلات

ویزای کاری تعطیلات کانادا برای جوانان از 30 کشور مختلف (به جز ایران) در نظر گرفته شده است. بنابراین با در دست داشتن این ویزا، می‌توانند به کانادا سفر یا در این کشور کار کنند. این نوعی ویزای شانسی یا رندوم است که به طور تصادفی از میان در خواست‌کنندگان، به افراد منتخب داده می‌شود.

 

ویزای دائم کانادا

ویزاهای دائم کانادا به دارندگان اجازه می‌دهند که به طور قانونی برای همیشه در این کشور زندگی کنند. این نوع ویزا، با نام ویزای مهاجرتی نیز شناخته می‌شود که انواع مختلف دارند.

  • ویزای استارت آپی: هدف مشمولین ویزای استارت آپی کانادا شرکت در سرمایه گذاری‌‌های اقتصادی این کشور است. حداقل سرمایه خالص آنها باید 300.000 دلار کانادا ارزش داشته باشد و باید حداقل یک سوم از یک تجارت کانادایی را از آن خود کنند. همچنین، باید طی 3 سال پس از اقامت در این کشور یک کسب و کار در کانادا راه‌اندازی کنند.
  • ویزای خوداشتغالی: ویزای خوداشتغالی به کسانی تعلق می‌گیرد که مهارتی در تجارت، ورزش، فرهنگ یا کشاورزی دارند و می‌توانند کسب و کار خود را ایجاد کنند. این افراد باید نشان دهند که چگونه می‌توانند برای یک کسب و کار در یک حوزه خاص بودجه مالی تأمین کنند.
  • ویزای حمایت از خانواده: این ویزا به همسر یا فرزند شخصی که اقامت کانادا را دارد تعلق می‌گیرد و می‌توانند با استفاده از آن برای همیشه در کانادا زندگی کنند.
  • ویزای پرستار خانگی: این ویزا به مراقبانی داده می‌شود که صلاحیت مراقبت از سالمندان، افراد ناتوان یا کودکان را دارند و در یک منزل مستقل در کانادا زندگی می‌کنند.

 

انواع طرح ‌های اقامتی برای کانادا

برای گرفتن اقامت دائم کانادا چندین راه وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید برای ویزای دائم در خواست دهید.

طرح مهاجرت با سرمایه گذاری: این برنامه برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که قصد دارند در اقتصاد کانادا سرمایه‌گذاری کنند. حداقل سرمایه خالص آنها باید 800.000 دلار کانادا باشد و باید حداقل 400.000 دلار کانادا را به سرمایه‌گذاری در این کشور اختصاص دهند. دولت کانادا این مبلغ را بدون بهره در پنج سال به آنها باز می‌گرداند. این طرح شامل ویزای کار، استارت آپی و خوداشتغالی می‌‌شود.

 

طرح اکسپرس اینتری کانادا: این طرح مهاجرتی یک برنامه الکترونیک است که توسط دولت کانادا برای افراد از سراسر جهان طراحی شده تا بر اساس مهارت خاص خود بتوانند برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. برنامه های زیر شامل این طرح می‌شوند:

  • طرح مهارت تجارت فدرال (FSTP): ویزای این طرح به کسانی تعلق می‌گیرد که برای مشاغلی مانند، نجاری، مکانیکی هواپیما، اپراتوری جرثقیل، مکانیک تجهیزات سنگین، برقکاری، جوشکاری و لوله کشی مناسب هستند.
  • طرح کارگران ماهر فدرال (FSWP): ویزای کارگر ماهر نیز شامل کسانی می‌شود که دارای مهارتی برای مشاغل مورد نیاز در کانادا هستند. برای کسب این امتیاز باید بررسی کنید که کانادا به چه مشاغلی نیاز دارد.
  • طرح کاندیدای استانی (PNP): این ویزا به کارگران نیمه ماهر با مهارت کم داده می‌شود که می‌توانند از طریق کار خود به اقتصاد کانادا کمک کنند. این کارگران در استان‌های مختلف کانادا که به شغل آنها نیاز باشد، مستقر خواهند شد.
  • ویزای تجربه زندگی در کانادا: ویزای دائم تجربه کانادا به فردی تعلق می‌گیرد که ویزای موقت دانشجویی یا ویزای موقت کار دارد و می‌خواهد آن را به دائم تغییر دهد. این افراد یا در کانادا تحصیل کردند و یا تجربه کاری در کانادا دارند و در جامعه کانادا مستقر شده‌اند.

 

دریافت ویزای کانادا چه مقدار زمان می‌برد؟

زمان فرایند دریافت ویزای کانادا بسته به نوع ویزا و مدت اقامت در این کشور متفاوت است. ممکن است این مدت بین دو تا چهار هفته و حتی بیشتر طول بکشد. درخواست ویزای شما پس از اینکه به دست مقامات کانادایی برسد بلافاصله بررسی می‌شود. اگر لازم باشد که مدارک تکمیلی برای آنها ارسال کنید ممکن است این روند طولانی‌تر شود.

 

چگونه می توان ویزای کانادا را تمدید کرد؟

در صورتیکه ویزای توریستی کانادای شما به پایان رسد و شما قصد داشته باشید باز هم در این کشور بمانید، باید برای تمدید ویزای خود اقدام کنید. در این صورت، شما باید 30 روز پیش از انقضای ویزای توریستی خود برای تمدید آن درخواست دهید.

به غیر از ویزای توریستی برای ویزای تحصیلی یا کار هم می‌توان چنین درخواستی داد. در هر صورت، باید تا زمانی که اجازه اقامت در آن کشور را دارید برای تمدید اقدام کنید. اگر از کشور خارج شوید با تمدید ویزا دیگر نمی‌توانید دوباره وارد کانادا شوید.

ممکن است برای اغلب کسانیکه قصد ورود به کانادا را دارند این سوال پیش بیاید که اگر مدت ویزا تمام شود و باز هم در کانادا بمانم چه خواهد شد. اگر پس از تاریخ انقضای ویزای خود باز هم در این کشور بمانید، بسته به میزان مدتی که در آنجا بدون ویزا سپری کردید شرایط تغییر می‌کند.

برای مثال، اگر کمتر از 90 روز پس از اتمام مدت ویزای خود در این کشور ماندید، می‌توانید با درخواست تمدید ویزا و با انتخاب گزینه « تمدید ویزای توریستی» اقامت خود را تمدید کنید. اگر مدت اقامت شما پس از انقضای ویزا به بیش از 90 روز برسد، دیگر نمی‌توانید در خواست تمدید ویزا دهید و باید کانادا را ترک کنید.

با این وجود، نباید بگذارید که انقضای ویزای شما سپری شود، اگر قصد اقامت بیشتر دارید بهتر است پیش از سر رسید انقضای ویزای خود، برای تمدید آن اقدام کنید.

درخواست ویزای کانادا

مدارک لازم جهت ثبت درخواست ویزای کانادا

پیش از اینکه اقدام به ثبت درخواست ویزای کانادا کنید، ابتدا باید پرسشنامه آنلاینی را که دولت کانادا برای بررسی شرایط شما طرح کرده، تکمیل کنید. نسبت به نوع ویزای مورد نظرتان، از شما خواسته می‌شود که به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ دهید. بعد از تکمیل پرسشنامه، سیستم به شما پاسخ می‌دهد که آیا می‌توانید درخواست دهید یا خیر. علاوه بر این، الزامات و دستورالعمل‌ها را برای شما ارسال خواهد کرد.

ثبت درخواست ویزا برای سفر یا اقامت کانادا به صورت آنلاین یا با مراجعه به سفارت یا کنسولگری انجام می‌شود. اما، از آنجا که کانادا در ایران سفارتی ندارد می‌توان به سفارت کانادا در کشورهای اطراف مانند ترکیه یا ارمنستان مراجعه کرد و یا درخواست خود را از طریق آژانس‌های مسافرتی یا مهاجرتی ثبت کرد.

قدم اول

در اولین قدم برای اقدام به درخواست ویزای کانادا باید مدارک مورد نیاز را با توجه به قصد خود از ورود به این کشور جمع‌آوری کنید و ارائه دهید.

لازمه اقدام برای دریافت هر نوع ویزا و خروج از کشور، داشتن یک پاسپورت معتبر است. ابتدا شما باید یک کپی از اطلاعات پاسپورت خود که شامل شماره پاسپورت، تاریخ صدور و انقضا و سایر اطلاعات هویتی شخص شما می‌شود را ارائه دهید.

قدم دوم

برای مرحله بعدی، لازم است که فرم درخواست ویزا را که بر روی وب سایت IRCC قرار دارد کامل کنید. سپس، باید هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید که دو نوع دارد. یکی هزینه پردازش درخواست ویزا و دیگری هزینه های بیومتریک. رسیدها را به درخواست خود پیوند و ارسال کنید. هزینه‌ها با توجه به هدف شما از بازدید این کشور می‌تواند متفاوت باشد.

 

برخی از مدارک مورد نیاز

باید دو عکس از پاسپورت خود با توجه به آنچه برای دریافت ویزا لازم است، تهیه کنید. اگر درخواست و مدارک شما با آنچه برای دریافت ویزا از سوی دپارتمان مهاجرت دولت کانادا ضروری است مطابقت نداشته باشد، بررسی نخواهد شد.

علاوه بر این‌ها، شما باید نامه‌ای از بانک برای نشان دادن دریافت درآمد سالانه خود، حمایت‌های مالی از طرف خانواده یا دوستان و یا درآمد در کانادا از یک حساب بانکی داشته باشید.

اگر قصد سفر کوتاه مدت به کانادا را دارید، باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد شما به کشور خود بازخواهید گشت. می‌توانید از مدارکی که شامل اشتغال یا اسناد مالکیت یا قراردادهای اجاره ملکی هستند، استفاده کنید.

ارائه یک کپی از مدارکی مانند، شناسنامه، اسناد ازدواج یا گواهی طلاق، شناسه ملی ترجمه شده نیز لازم است. یک گواهی نیز برای اینکه نشان دهید شما سابقه کیفری ندارید باید ارائه دهید.

بعلاوه، لازم است یک گواهی پزشکی مورد تأیید پنل مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) را نیز ارائه دهید که ثابت کنید شما وضعیت سلامت خوبی دارید. اگر اقامت شما کمتر از 6 ماه باشد، معمولاً نیازی به این مدارک نیست.

مورد دیگری که خیلی می‌تواند به شما در اخذ ویزای کانادا کمک کند، ارائه یک نامه معرفی یا دعوتنامه است. این نامه می‌تواند از طرف یک شخص مقیم کانادا یا یک شرکت باشد که شامل نام، شماره تماس و آدرس کانادایی است.

 

ریجکت شدن ویزای کانادا

در صورتیکه ویزای کانادای شما ریجکت شود، می‌توانید هر زمانی دوباره درخواست دهید. این بدان معناست که نامه ریجکتی نمی‌تواند شما را از درخواست مجدد باز دارد. با این وجود، در صورتی می‌توانید دوباره درخواست دهید که شرایط شما تغییر کرده باشد یا اطلاعات دیگری برای تأیید ویزای خود ارائه دهید.

برای درخواست تجدید نظر هیچ فرایند رسمی در کانادا وجود ندارد. درخواست تجدید نظر تنها برای پناهندگی و اقامت دائم امکانپذیر است. این درخواست‌ها توسط بخش تجدید نظر مهاجرت (IAD) بررسی می‌شوند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید