لوگو صبا ویزا
بهترین شهرهای هلند برای تحصیل

بهترین شهرهای هلند برای تحصیل

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین شهرهای هلند برای تحصیل و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، به احتمال قوی نام کشور هلند نیز جزو گزینه‌­های مطلوب و قابل بررسی جهت تحصیل و زندگی پیش روی شما خواهد بود. اما اجازه بدهید تا قبل از هر نکته‌­ای یادآور شویم که تمامی شهرهای این کشور زیبا، به جهت زندگی، جزو گزینه­‌های مطلوب می­‌باشند؛ حال پیشنهاد می‌­کنیم که با توجه به رشته تحصیلی خود و رتبه دانشگاه­‌های مختلف کشور هلند به بررسی مقصد خود برای مهاجرت به این کشور بپردازید تا آینده درخشان خود را با دریافت ویزای تحصیلی هلند و بورسیه‌های مختلف رقم زنید.

ناگفته نماند که ما نیز در این مطلب توضیح مختصری نسبت به شهرهای مختلف کشور هلند، ویژگی‌­های مثبت و منفی هر یک از شهرها، دانشگاه­‌های پرطرفدار و معتبر این کشور و آینده کاری هر یک از مقاصد تحصیلی کشور زیبای هلند را ارائه خواهیم داد. همانگونه که پیش‌تر نیز گفته شد، تمامی شهرهای این کشور را می­توان گزینه­‌های مطلوبی به جهت ادامه تحصیل دانست؛ اما اگر پیش از آغاز مهاجرت به هلند، آشنایی اولیه­‌ای نسبت به ویژگی­‌های مثبت و حتی خاص هر شهر، علایق خود برای ادامه تحصیل و روحیاتتان جهت ادامه زندگی در یک کشور جدید پیدا کنید، قطعا در بررسی و تصمیم­ گیری جهت دریافت ویزای تحصیلی هلند در یکی از شهرهای آن  و انتخاب دانشگاه با دید بازتری عمل خواهید کرد.

فهرست عناوین

چرا تحصیل در هلند؟

اولین سؤالی که ممکن است برای شما نیز پیش بیاید این است که دانشگاه­‌های کشور هلند و حتی بهتر بگوییم مهاجرت به هلند چه مزیتی برای ادامه تحصیل و شروع یک زندگی جدید دارد! پاسخ به این پرسش­‌ها و راهنمایی شمایی که مخاطب این مطلب هستید نیاز به بررسی چند وجهی مسئله دارد؛ اول از همه باید متذکر شد که کشور هلند با اینکه از لحاظ اندازه جغرافیایی جزء کشورهای کوچک به حساب می­‌آید اما به لحاظ جمعیتی جزء کشورهای پرجمعیت به حساب می‌­آید. این نکته قابل انکار نیست که شهرها و کشورهای پرجمعیت از لحاظ فرهنگی بسیار غنی‌­تر از سایر نقاط هستند و بالطبع امکان اخت شدن با محیط جدید را، به سبب امکان شباهت برخی از رسوم و آداب زندگی این کشورها با کشورهای مهاجرین، آسان­‌تر خواهند کرد. نکته حائز اهمیت بعدی زبان تکلم و ارتباطات بین افراد و حتی دانشگاه‌­های کشور هلند است که باید گفت خوشبختانه زبان اصلی این کشور نیز همچون اکثر کشورهای اروپایی، انگلیسی می‌باشد. از بعد دانشجویی نیز اگر بخواهیم به نقد چرایی اصلح بودن مهاجرت به هلند بنگریم، باید گفت که این کشور به لحاظ کیفیت زندگی دانشجویی و تعدد شهرهای دارای دانشگاه­‌های برجسته برای ادامه تحصیل، می­تواند از گزینه­‌های مطلوب برای مهاجرت تحصیلی باشد.

زندگی دانشجویی در هلند

زندگی دانشجویی در هلند

زندگی دانشجویی دارای ابعاد مختلفی همچون کیفیت دانشگاه محل تحصیل، امکان اشتغال در حین تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی، امکان زندگی بی دغدغه و مقرون به صرفه و نهایتا امکان برقراری ارتباط موثر با محیط زندگی دانشجویی می‌­باشد. در بحث کیفیت دانشگاهی و سطح علمی دانشگاه­‌های هلند باید گفت که خوشبختانه اکثر دانشگاه­‌های این کشور جزو ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند؛ ۸ دانشگاه نیز در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان رتبه‌­بندی شده است؛ پس می­توان به جرات مدعی کیفیت آموزشی مطلوب در دانشگاه‌­های این کشور شد و به آینده تحصیل در هلند امیدوار بود.

از بعد اشتغال نیز گفتنی است که با توجه به بالا بودن جمعیت دانشجویان در بیشتر شهرهای هلند و نیاز به اشتغال همین قشر جهت برآورده کردن نیازهای شهری، می­توان کارهای دانشجویی خوبی پیدا کرد. نکته دیگر زندگی بدون دغدغه و مقرون به صرفه است که خواست اکثر مهاجرین نیز است؛ از لحاظ کیفیت زندگی باید گفت که با توجه امکان برقراری ارتباط آسان با جامعه، به سبب انگلیسی بودن زبان رسمی کشور، و مناسب بودن میزان هزینه­‌های دانشجویی نسبت به درآمدها یا بورسیه های تحصیلی هلند، کیفیت زندگی در این کشور مطلوب است. در بحث تفریح و گردش نیز همانطور که قبلا اشاره شد کشور هلند جزو کشورهای کوچک به حساب می­‌آید و امکان سفر به شهرهای مختلف آن، البته با هزینه­‌های منطقی، می­‌تواند تجارب خاطره انگیزی را برایتان فراهم آورد.

۱۰ شهر دانشجویی فوق‌العاده در هلند

1. تحصیل در شهر لیدن

بهترین توصیف برای شهر لیدن “خانه شما، دور از خانه” است!  باید گفت که این شهر یکی از بهترین شهرهای هلند برای تحصیل به حساب می­‌آید که بین شهرهای لاهه و آمستردام قرار دارد؛ این شهر زیبا زادگاه رامبراند است و ریشه‌­های هنری غیرقابل انکاری دارد و با وجود کانال­‌های زیبا باعث می­‌شود که برخی معتقد باشند که شهر لیدن ترکیبی از شهرهای آمستردام و دلفت است. با زندگی در شهر لیدن  و به سبب حضور مردمی مهربان و خونگرم، هیچگاه احساس دلتنگی برای شهر و کشور خود نخواهید داشت و مطمئن باشید که ایام دانشجویی خوشی را سپری خواهید کرد.

لازم به ذکر است که جامعه دانشجویی و انجمن‌­های دانشجویی شناخته شده این شهر بخش عمده­ای از لیدن را تشکیل می‌­دهد؛ در واقع این شهر قدیمی­‌ترین دانشگاه هلند را در دل خود جای داده و در طول سالیان دراز میزبان دانشجویان فراوانی بوده است. دانشگاه لیدن جزء بهترین دانشگاه‌های این کشور در ارائه بورسیه‌های تحصیلی هلند است. چنانچه که تمایل به ادامه تحصیل در رشته­‌های حقوق، علوم اجتماعی و رشته­‌های هنری را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که شهر لیدن را با را در گزینه­‌های اصلی خود به عنوان مقصد تحصیلی درنظر داشته باشد.

2. تحصیل در شهر گرونینگن

شهر گرونینگن را می­توان بزرگترین شهر منطقه شمالی هلند دانست که دومین دانشگاه قدیمی هلند یعنی دانشگاه گرونینگن را در دل خود جای داده است. امروزه دانشگاه گرونینگن را به عنوان ششمین دانشگاه هلند و هشتادمین دانشگاه برتر جهان با ارائه بهترین بورسیه های تحصیلی هلند می‌­شناسند. دانشگاه گرونینگن را به خاطر موفقیت زنان آن و تربیت اولین فضانورد هلندی می‌­شناسند؛ اولین سخنرانی یک زن در این دانشگاه اتفاق افتاده است و اولین دانشجوی دختر در این دانشگاه پذیرش شده که هر یک سهم ویژه‌­ای در تاریخ دارند. شهر گرونینگن یکی از محبوب‌­ترین شهرهای دانشجویی است که امکان اشتغال مناسب دانشجویان، تفریح، زندگی شبانه و شرایط مطلوب مسافرت به چشم اندازهای طبیعی و جذاب این شهر را فراهم می‌­آورد.

3. تحصیل در شهر آمستردام

پایتخت هلند در لیست بهترین شهرهای هلند برای تحصیل قرار دارد؛ آمستردام با امکان گردش در موزه‌­ها، کانال­‌ها، تجربه زندگی شبانه و تماشای مناظر زیبا و بسیار دوست داشتنی خود می­تواند به یک مقصد ایده آل جهت تحصیل و زندگی تبدیل گردد که توانسته دومین دانشگاه برتر هلند، که از نظر بین‌المللی جزو 100 دانشگاه برتر جهان است، را نیز در خود جای دهد. اگر اهل تاریخ و فرهنگ باشید باید گفت که آمستردام را به صدر لیست خود در بررسی مهاجرت به هلند قرار دهید تا بتوانید از خانه آنه فرانک گرفته تا موزه ون گوگ را از نزدیک ملاقات کنید.

تحصیل در شهر روتردام

4. تحصیل در شهر روتردام

روتردام را به عنوان دومین شهر بزرگ کشور هلند می‌­شناسیم که از بهترین شهرهای هلند برای تحصیل به حساب می­‌آید و شهرتش به وجود بندر معروف آن است؛ لازم به توضیح است که بندر روتردام بزرگترین بندر اروپا به شمار می­‌آید و از نقاط قوت این شهر محسوب می­‌گردد. این شهر میزبان افراد مختلف، با ملیت­‌ها و فرهنگ‌­های گوناگون است که یک جامعه دانشجویی بزرگ را تشکیل می‌­دهند. سفر به روتردام و ادامه تحصیل در این شهر را به افرادی توصیه می­‌کنیم که اهل معماری، طراحی و موسیقی الکترونیکی هستند؛ تحصیل در مدرن‌­ترین شهر هلند که طراحی و معماری­‌های شگفت انگیزی را در خود جای داده است و با وجود دانشگاه اراسموس روتردام (معروف به مدرسه تجارت) به دلیل چند فرهنگی بودن، صحنه موسیقی الکترونیکی کاملا شناخته شده­‌ای دارد. در پایان ناگفته نماند که پیشینه تاریخی این شهر بسیار غنی و باشکوه است و  شور و نشاط زندگی در خیابان­‌های این شهر را دو چندان می­‌کند.

5. تحصیل در شهر آیندهوون

آیندهوون شهر دیگری از کشور هلند است که پیشرفت چشمگیری را در زمینه نوآوری داشته است و توانسته جزو بهترین شهرهای هلند برای تحصیل به حساب آید. این شهر به معنای واقعی کلمه با فضاها و ساختمان­‌های بی بدیلش روشن و درخشان به نظر می‌رسد تا این شهر به قطب فناوری و مهندسی تبدیل گردد. دانشگاه فنی آیندهوون نیز رتبه بالایی را در زمینه معماری در بین دانشگاه­‌های جهان دارد و توانسته با شرکت فیلیپس و سایر شرکت­‌های پیشگام در حوزه فناوری همکاری نزدیکی داشته باشد. باید گفت که شهر آیندهوون نیز یک شهر دوست داشتنی و مناسب برای زندگی دانشجویی است که مکان‌­های تفریحی زیادی برای گشت و گذار دارد.

6. تحصیل در شهر  دلفت

دلفت شهر کوچک و زیبایی بین دو شهر لاهه و روتردام است که کانال­‌های زیبا، خانه­‌های هلندی و خیابان­‌های سنگفرش شده زیبایی را در خود جای داده است؛ این شهر را نسخه کوچکی از شهر آمستردام می‌­دانند که قدیمی­‌ترین و بزرگترین دانشگاه فنی دولتی کشور هلند را در دل خود جای داده است؛ دانشگاه صنعتی دلفت رتبه ۷۸جهان را به خود اختصاص داده است و در زمینه­ ریاضیات، علوم کامپیوتر و معماری مورد توجه همگان است. لازم به توضیح است که شهر دلفت به دلیل کوچکی و پایین بودن هزینه‌­های زندگی، از بهترین شهرهای دانشجویی هلند به حساب می­‌آید که همواره توانسته از طرف مهاجرین و دانشجویان مورد اقبال واقع شود.

7. تحصیل در شهر لاهه

شهر لاهه را اغلب به عنوان پایتخت دوم هلند می‌­شناسیم؛ شهری که در آن دادگاه بین‌­المللی دادگستری، سفارتخانه‌­ها و مقر رسمی دولت کشور هلند قرار دارند. شهر لاهه نیز در مقام انتخاب جهت ادامه تحصیل و زندگی، یکی از بهترین شهرهای دانشجویی هلند می­‌باشد که به زیبایی سایر مناطق هلند است و از امتیاز چند فرهنگی بودن و برخورداری از تاریخ و فرهنگ غنی سود می­‌برد. مشهورترین دانشگاه لاهه دانشگاه علمی کاربردی لاهه است که مناسب اهالی علم و فرهنگ از سرتاسر جهان می‌­باشد. گفتنی است که شهر لاهه به شهرهای روتردام، لیدن و آمستردام نزدیک است تا بتواند علاوه بر امکان تحصیل و زندگی، شرایط مناسبی را برای گشت و گذار در مناطق و شهرهای مختلف هلند ایجاد نماید. از تفریحات مرسوم در شهر لاهه می­توان به بازدید از خانه دولت (Binnenhof)، کاخ صلح و کاخ نوردیند (خانه خانواده سلطنتی)، گشت و گذار در ساحل و خرید در فروشگاه­های شهر اشاره داشت که در کنار تفریح می‌تواند تجربه زندگی شیرینی را برایتان رقم بزند.

8. تحصیل در شهر تیلبورگ

شهر تیلبورگ یکی از بهترین شهرهای دانشجویی هلند است که همواره حس زندگی در آن جریان دارد. در طول سال جشنواره­‌های متفاوتی نیز در این شهر جریان دارد که تماشای آن­ها خالی از لطف نخواهد بود. شهر تیلبورگ نیز امروزه با جمعیت دانشجویی زیادی مواجه است و از استقبال خوبی برخوردار شده است. پیدا کردن کارهای دانشجویی در دانشگاه این شهر امکان­پذیر است و تجربه زندگی شبانه در کنار هزینه‌­های مقرون به صرفه زندگی را در این شهر مناسب می‌­کند.

تحصیل در شهر اوترخت

9. تحصیل در شهر اوترخت

یکی دیگر از بهترین شهرهای هلند برای تحصیل شهر اوترخت است، شهری سنتی و زیبا که کانال­‌های دوست داشتنی را در خود جای داده است. این شهر را می­توان یک مکان عالی برای خرید معرفی کرد که رستوران­‌هایی با غذاها و نوشیدنی­‌های فوق‌العاده­ای را دارد. دانشگاه اوترخت نیز همچون سایر دانشگاه‌های هلند دارای بسیاری از جوامع دانشجویی و فعالیت­‌های دانشجویی است که باعث شده آن را به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی عالی بشناسیم؛ باید گفت که این دانشگاه نیز در واقع یکی از قدیمی­‌ترین دانشگاه‌­های اروپا و کشور هلند به حساب می‌­آید. همچنین این دانشگاه از معدود دانشگاه‌های ارائه دهنده بورسیه‌های تحصیلی هلند محسوب می‌شود که آن را به دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در معدودی از رشته‌ها اختصاص داده است.

10. ماستریخت،  آخرین و بهترین شهر دانشجویی هلند

ماستریخت شهر زیبایی است که در جنوب کشور هلند قرار دارد و در نزدیکی مرز کشورهای آلمان و بلژیک واقع شده است؛ نزدیکی به مرز دو کشور اروپایی و امکان سفر آسان در کشور هلند امتیاز ویژه‌­ای است که باعث خواهد شد هر دانشجویی که به این شهر می­‌آید از آن غافل نشود. این نکته را فراموش نکنید که شهر ماستریخت با دیگر شهرهای سنتی هلند تفاوت زیادی دارد و تجربه خوبی را برایتان رقم خواهد زد. این منطقه دارای تپه­‌های بیشتری نسبت به دیگر شهر­های هلند است و تجربه متفاوتی را در گردش و حتی دوچرخه سواری به شما خواهد داد. در شهر ماستریخت، دانشگاه ماستریخت قرار دارد که در رده ۶ دانشگاه‌­های تازه تاسیس جهان قرار می‌­گیرد و بیشترین محبوبیت را در کل منطقه دارد که توانسته بیش از نیمی از دانشجویان بین‌المللی را از سراسر جهان به خود جذب کند. تنوع فرهنگی برای دانشگاه و شهری که دانشجویان بین‌المللی زیادی را دارد بدیهی است و تجربه متفاوت و حتی خوشایندی را به شما خواهد داد پس بهتر است این فرصت را از دست ندهید.

نکته پایانی

قطعا شهرهای ذکر شده در این مطلب، همه بهترین شهرهای هلند برای تحصیل نیستند اما به جرات می­توان گفت که شهرهای دانشجویی فوق­‌العاده‌­ای برای تحصیل در هلند می­‌باشند؛ حال اگر نیاز می­‌بینید که نگاهی به سایر شهرها داشته باشید، پیشنهاد می­‌کنیم که در مورد شهرهایی همچون واخنینگن و ارنهم نیز پرس و جوی کوتاهی داشته باشید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 1 میانگین: 4]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید