لوگو صبا ویزا
رنکینگ دانشگاه های هلند

رنکینگ دانشگاه های هلند

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی در هلند و جزئیات ثبت نام در دانشگاه‌های هلند به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان فرم ارزیابی اولیه

هلند یکی از کشورهای پیشرو اروپا برای آموزش بین‌المللی است. این کشور ترکیب خوبی از موسسات سنتی و مدرن را ارائه می‌دهد و بسیاری از دانشگاه‌های هلند از شهرت بی‌نظیری در سراسر جهان برخوردار هستند، برای مثال می‌توان به واخنینگن، دانشگاه اراسموس روتردام، دانشگاه UvA آمستردام یا دلفت اشاره کرد. به لطف کیفیت قابل توجه تحقیقات و آموزش عالی در هلند، این کشور بارها در رتبه بندی‌های جهانی امتیاز بالایی کسب کرده است.

جایگاه چشمگیر هلند در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی یکی از تأثیرات نحوه بین‌المللی‌سازی سیستم دانشگاهی این کشور است. پس از آغاز فرآیند بولونیا، که طی آن برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سراسر اروپا همگام‌سازی شد، هلند یکی از اولین کشورهایی بود که تلاش‌های جدی در ارائه رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی انجام داد. اگرچه هلند بسیار کوچکتر از همسایگانش آلمان یا فرانسه است، اما رشته‌های تحصیلی بیشتری را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

ما در ادامه قصد داریم بهترین دانشگاه‌های هلند را به شما معرفی کنیم تا برای تحصیل در هلند، تصمیم بهتری بگیرید و مقصد مورد نظر خود را مشخص کنید. همچنین علاوه بر این مقاله، سازمان مهاجرتی صبا ویزا با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به هلند و رنکینگ دانشگاه‌های هلند خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

فهرست عناوین

رنکینگ 10 دانشگاه برتر هلند

رنکینگ دانشگاه های هلند

نام دانشگاه رتبه‌بندی QS در سال 2022 رتبه‌بندی THE در سال 2022 رتبه‌بندی ARWU در سال 2021
دانشگاه آمستردام 55 65 101
دانشگاه فنی دلفت 57 75 151
دانشگاه اوترخت 110 69 50
دانشگاه لیدن 112 71 83
دانشگاه تحقیقاتی واخنینگن 123 53 101
دانشگاه فنی آیدنهوفن 125 201 301
دانشگاه خرونینگن 128 80 64
دانشگاه اراسموس روتردام 179 72 101
دانشگاه توئنته 189 201 401
دانشگاه VU 209 115 101

همانطور که از جدول بالا معلوم است، تعداد زیادی از دانشگاه‌های هلند، در رتبه‌بندی‌های اصلی و جهانی، رتبه‌ی بسیار خوبی را از آن خود کرده‌اند. بنابراین، تحصیل در هلند می‌تواند یکی از گزینه‌های عاقلانه برای دانشجویان بین‌المللی باشد. ما در ادامه،‌ راجع به ده دانشگاه برتر که در این جدول آمده، توضیحاتی را به صورت مختصر در اختیارتان قرار می‌دهیم. جالب اینجاست که تاریخ تاسیس هر یک از این دانشگاه‌ها،‌ به قرن‌ها پیش برمی‌گردد.

دانشگاه آمستردام

دانشگاه آمستردام یکی از دو دانشگاه تحقیقاتی بزرگ با بودجه دولتی در کشور هلند است. این دانشگاه در سال 1632 توسط مقامات شهرداری تأسیس شد و سومین دانشگاه قدیمی در هلند است. شایان ذکر است که دانشگاه آمستردام، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا با 31186 دانشجو، 4794 کارمند، 1340 دانشجوی دکترا و بودجه سالانه 600 میلیون یورو است. پردیس اصلی دانشگاه در مرکز آمستردام واقع شده است و چند دانشکده در بخش‌های مجاور آن قرار دارند. این دانشگاه در هفت دانشکده سازماندهی شده است: علوم انسانی، علوم اجتماعی و رفتاری، اقتصاد و تجارت، علوم، حقوق، پزشکی، دندانپزشکی.

دانشگاه صنعتی دلفت

این دانشگاه که به عنوان TU Delft نیز شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه فنی دولتی هلند است که در دلفت واقع شده است. این دانشگاه از سال 2022 در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS بین 10 دانشگاه برتر مهندسی و فناوری جهان قرار گرفته است. دانشگاه دلفت همچنین در رشته‌های معماری و مهندسی عمران در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

این دانشگاه با هشت دانشکده و مؤسسه‌های تحقیقاتی متعدد،‌ بیش از 26000 دانشجو (کارشناسی و کارشناسی ارشد) و 6000 کارمند (کارکن آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی و مدیریت) دارد.

این دانشگاه در 8 ژانویه 1842 توسط ویلیام دوم هلند به عنوان آکادمی سلطنتی و با هدف اصلی آموزش کارمندان دولتی برای کار در هند شرقی هلند تأسیس شد. این دانشگاه برنامه درسی تحقیق و آموزش خود را در طول زمان گسترش داد و در سال 1864 به یک دانشگاه پلی تکنیک و در سال 1905 به یک موسسه فناوری تبدیل شد که آن را به یک دانشگاه تمام عیار تبدیل کرد. در سال 1986 ، موسسه نام خود را به دانشگاه فناوری دلفت تغییر داد.

رتبه بندی دانشگاه های هلند

دانشگاه اوترخت

دانشگاه اوترخت یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در اوترخت هلند است. این دانشگاه در 26 مارس 1636 (386 سال پیش) تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هلند است. در سال 2018، 31801 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده و 7191 استاد و کارمند نیز استخدام شدند. همچنین در سال 2018، 525 مدرک دکتری اعطا شد و 6948 مقاله علمی منتشر شد. بودجه سال 2018 دانشگاه 857 میلیون یورو بود.

دانشگاه اوترخت به طور مداوم توسط جداول رتبه بندی برجسته بین‌المللی در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. این دانشگاه بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی شانگهای در سال 2019 به عنوان بهترین دانشگاه هلند، رتبه سیزدهم اروپا و 49 جهان شناخته شد.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لیدن هلند است که عده‌ی زیادی از دانشجویان را به مهاجرت تحصیلی به هلند ترغیب کرده است. این موسسه که در سال 1575 توسط ویلیام، شاهزاده اورنج به عنوان پاداشی به شهر لیدن برای دفاع در برابر حملات اسپانیا در طول جنگ هشتاد ساله تأسیس شد، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در هلند و همچنین یکی از مشهورترین دانشگاه‌های کشور است.

این دانشگاه که به‌خاطر پایه‌های تاریخی و تأکید بر علوم اجتماعی شناخته می‌شود، در دوران طلایی هلند، زمانی که محققان از سراسر اروپا به دلیل فضای تساهل فکری و شهرت بین‌المللی لیدن جذب جمهوری هلند شدند، به شهرت خاصی رسید. در طول این مدت، لیدن خانه افرادی مانند رنه دکارت، رامبراند، کریستیان هویگنس، هوگو گروتیوس، باروخ اسپینوزا و بارون دهولباخ شد.

این دانشگاه دارای هفت دانشکده و بیش از پنجاه دپارتمان موضوعی است و بیش از 40 موسسه تحقیقاتی ملی و بین‌المللی را در خود جای داده است. پردیس اولیه تاریخی آن شامل ساختمان‌هایی است که در شهر کالج لیدن پراکنده شده‌اند، پردیس دوم در لاهه واقع شده است و یک کالج هنرهای لیبرال و چندین دانشکده را در خود جای داده است.

بر اساس جداول رتبه بندی برجسته بین‌المللی، دانشگاه لیدن به طور پیوسته در میان 100 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی می‌شود. در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS سال 2020 ، لیدن در 50 دانشگاه برتر جهان جهت آموزش سیزده رشته تحصیلی خاص قرار گرفت: کلاسیسم و تاریخ باستان، سیاست، باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ، داروشناسی، حقوق، سیاست عمومی، مدیریت دولتی، مطالعات دینی، هنر و علوم انسانی، زبان شناسی، زبان‌های مدرن و جامعه شناسی.

این دانشگاه بیست و یک برنده جایزه اسپینوزا و شانزده برنده جایزه نوبل از جمله انریکو فرمی و آلبرت انیشتین تولید کرده است. لیدن ارتباط نزدیکی با خانواده سلطنتی هلند دارد و ملکه جولیانا، ملکه بئاتریکس و شاه ویلم الکساندر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. ده نخست وزیر هلند نیز فارغ‌التحصیل لیدن هستند که از آن‌ها می‌توان به نخست وزیر فعلی مارک روته اشاره کرد. در سطح بین‌المللی، دانشگاه لیدن با چندین رهبر از جمله رئیس جمهور ایالات متحده، دو دبیر کل ناتو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری و نخست وزیر بریتانیا مرتبط است.

دانشگاه تحقیقاتی واخنینگن

دانشگاه واخنینگن یک دانشگاه دولتی در واخنینگن هلند است که در موضوعات فنی و مهندسی متخصص، و یک مرکز مهم برای علوم زیستی و تحقیقات کشاورزی محسوب می‌شود.

دانشگاه واخنینگن در زمینه علوم زیستی و اجتماعی متخصصان (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) تربیت می‌کند و تحقیقات خود را بر روی مشکلات علمی، اجتماعی و تجاری در زمینه علوم زیستی و منابع طبیعی متمرکز می‌کند. این دانشگاه به طور کلی، به دلیل برنامه‌های مطالعات کشاورزی، جنگلداری و محیط زیست خود به طور گسترده‌ای شناخته شده است و حدود 12000 دانشجو از بیش از 100 کشور جهان دارد. واخنینگن همچنین عضو شبکه دانشگاهی Euroleague for Life Sciences (ELLS) است.

دانشگاه واخنینگن توسط چهار جدول رتبه بندی اصلی در بین 150 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. این دانشگاه برای پانزده سال متوالی به عنوان دانشگاه شماره یک هلند انتخاب شده است. بر اساس رتبه بندی آموزش عالی تایمز، واخنینگن در رتبه 59 جهان و بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2016-2020 بهترین دانشگاه در زمینه کشاورزی و جنگلداری در جهان محسوب می‌شود. همچنین دانشگاه واخنینگن در رتبه بندی U.S News & World Report رتبه‌ی اول را در رشته‌های علوم گیاهی/حیوانی، محیط زیست/اکولوژی و علوم کشاورزی دارد. این دانشگاه به طور گسترده به عنوان برترین موسسه تحقیقات کشاورزی در جهان شناخته می‌شود.

دانشگاه صنعتی آیندهوون

این دانشگاه، یک دانشگاه فنی دولتی در هلند است که در شهر آیندهوون واقع شده است. در سال 2020-21، حدود 14000 دانشجو در برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و حدود 1350 دانشجو در برنامه‌های PhD و PDEng آن ثبت نام کردند. در سال 2021، این دانشگاه ​​حدود 3900 کارمند داشت.

سه رتبه بندی اصلی جهانی، دانشگاه صنعتی آیندهوون طبق در بین 200 دانشگاه برتر قرار گرفته است. رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2019 آیندهوون را در رتبه 99 جهان، 34 در اروپا و 3 در هلند قرار داده است.

دانشگاه خرونینگن

دانشگاه خرونینگن، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی با بیش از 30000 دانشجو در شهر گرونینگن در هلند است. این دانشگاه که در سال 1614 تأسیس شد، یکی از سنتی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ها است. بر اساس جداول رتبه بندی اصلی، این موسسه به طور مداوم در بین 100 دانشگاه برتر در سراسر جهان قرار گرفته است. در سال 2020، دانشگاه خرونینگن در هلند سوم، در اروپا بیست و پنجم و در جهان هفتاد و هفتمین شد.

دانشگاه خرونینگن 11 دانشکده، 9 مدرسه تحصیلات تکمیلی، 27 مرکز و موسسه تحقیقاتی و بیش از 175 رشته‌ی تحصیلی دارد. فارغ‌التحصیلان و اساتید برتر این دانشگاه عبارتند از: یوهان برنولی، آلتا جاکوبز، چهار برنده جایزه نوبل، نه برنده جایزه اسپینوزا، یک برنده جایزه استوین، اعضای مختلف خانواده سلطنتی هلند، چندین سیاستمدار، اولین رئیس بانک مرکزی اروپا و ژنرال ناتو.

دانشگاه های هلند

دانشگاه اراسموس روتردام

دانشگاه اراسموس روتردام، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در روتردام هلند است. این دانشگاه به افتخار Desiderius Erasmus Roterodamus، یک انسان شناس قرن پانزدهمی نامگذاری شده است.

اراسموس ام سی بزرگترین و یکی از پیشروترین مراکز پزشکی دانشگاهی و مراکز تروما در هلند است، همچنین دانشکده اقتصاد و تجارت، دانشکده اقتصاد اراسموس و دانشکده مدیریت روتردام در اروپا و فراتر از آن به خوبی شناخته شده‌اند. در حال حاضر، دانشگاه اراسموس روتردام توسط چهار جدول رتبه بندی برجسته بین‌المللی در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. در سال 2017، دانشگاه توسط Times Higher Education رتبه‌ی 69 در جهان را از آن خود کرد. همچنین در سال 2015، دانشگاه اراسموس روتردام توسط Times Higher Education به عنوان بیستمین در اروپا و 72 در جهان، رتبه بندی شد.

دانشگاه توئنته

دانشگاه توئنته یک دانشگاه فنی دولتی واقع در هلند است. طبق چندین جدول رتبه بندی اصلی این دانشگاه در بین 170 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. علاوه بر این، دانشگاه UT توسط دانشگاه Keuzegids Universiteiten به عنوان بهترین دانشگاه فنی در هلند رتبه بندی شد. UT با دانشگاه صنعتی دلفت، دانشگاه فناوری آیندهوون و دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن تحت حمایت 4TU همکاری می‌کند.

دانشگاه VU

دانشگاه VU، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در آمستردام هلند است که در سال 1880 تأسیس شد و بر اساس جدول‌های رتبه بندی اصلی به طور مداوم در بین 150 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی می‌شود. VU یکی از دو دانشگاه تحقیقاتی بزرگ با بودجه دولتی در شهر است، اگرچه VU به عنوان یک موسسه خصوصی تأسیس شده است، اما از سال 1970 بودجه دولتی را بر اساس برابری با دانشگاه‌های دولتی دریافت کرده است. این دانشگاه در یک محوطه شهری شلوغ در محله جنوبی آمستردام و در مجاورت منطقه تجاری مدرن Zuidas واقع شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های هلند

مطمئنا تحصیل در دانشگاه‌های بالارتبه و قدمت‌دار هلند نمی‌تواند ارزان باشد. اما جالب اینجاست که این کشور نسبت به بریتانیا، ایالات متحده و کانادا شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد. البته در صورت نیاز می‌توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی هلند نیز تلاش کنید، اما به طور کلی، شهریه به رشته‌‌ی تحصیلی،‌ نوع دانشگاه و شهری که دانشگاه در آن واقع شده نیز بستگی دارد.

سخن آخر

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های هلند که همگی رتبه‌ای فوق‌العاده دارند و در کشوری مفرح و با امکانات بالا واقع شده‌اند، کار چندان ساده‌ای نیست. در صورت تمایل می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به اطلاعات بیشتری در زمینه‌ی نحوه‌ی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های هلند دست یابید. همچنین شما می‌توانید به کمک تیم حرفه‌ای و متخصص موسسه مهاجرتی صبا ویزا،‌ مراحل اخذ پذیرش تحصیلی، ثبت نام و اخذ ویزای تحصیلی هلند را طی کرده و بدون هیچ نگرانی، آینده‌ی خود را با موسسه صبا ویزا در هلند تضمین کنید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 2 میانگین: 5]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید